Volvo eller Saab?

• Thread starter Thread starter peppureikä
  • Start date Start date

peppureikä

Guest
Vad ska man välja för bil?Det ska vara kombi , automat,A/C+mycket lulllull...vad finns det att välja? Inte över 120000 kr och helst så ny som möjligt...så ni grabbar som vet allt här på SH , japs eller trygg svennebil?

Båda är fina bilar.

Du får jäkla mkt saab 9-5 för 120" idag men ganska lite v70. Tänk dock på andrahands värdet kommer sjunka snabbare på saaben än volvon. Båda är bra bilar men tänk också på att ju mer lulllull ju mer skit är det som går sönder:D .

Pruta 15k:tummenupp http://www.blocket.se/vi/15096739.htm?ca=11_s

Last edited:
SAAB säger jag iaf. Jag kör själv två Saabar och jobbar som mek på volvo...hehe. Den dagen volvo har nåt bättre så kanske jag byter.

Vilken värdelös tråd det här riskerar att bli:banana

Till topic; generellt sett tycker jag att det finns två vettiga alternativ. Är du främst ute efter det praktiska och strulfria tycker jag att en så ny japansk bil som möjligt, som fått extra rostskyddsbehandling från början, är rätt. Är du bilintresserad är en så välskött Saab, Volvo, Audi, Mercedes eller BMW som möjligt inget dåligt alternativ. Självklart finns det undantag hit och dit här också, men generellt så. Köp en så ny bil som möjligt, med fin och dokumenterad historik och så få ägare som möjligt. Utbudet idag är så enormt att det inte finns någon anledning att köpa annat än riktigt fina exemplar.

*** O B S ***
Allt som står nedan är min högst personliga åsikt. Ni behöver inte fylla på med kommentarer i stil med 'Dö ä jö dömm i hövve som gillar saab' eller 'Saabar är fan skitfulast'.

Skulle väla SAAB av följande anledningar :

Mer bil för pengarna. Du får en 04 9-5 2,3t för samma pengar som en v50. (Visst, sämre andrahandsvärde, men man kanske inte är 100% pengakåt hela tiden)

Snyggare. Hitta en v70/v50 som man kan titta på och känna 'fan vad fin'.

Sen är jag lite osäker när din topic heter 'Saab eller Volvo' och du sedan frågar om det skall vara Japs eller Svennebil.

Det som talar för en svennebil framför en japs är att japsarnas bilar de senaste 150 000 åren har vart så jävulusiskt köns- karaktärs- och stillösa. Dock har många japanska bilar exxelenta motorer och växellådor som är både bränsleeffektiva och hållbara, vilket inte alltid kan sägas om europeiska märken och i synnerhet inte amerikanska märken.

Men men... Smaken är som baken och i slutändan är det upp till dig att prioritera vad du anser är viktigast att ha i din bilvardag.

Lycka till med letandet.

Skulle jag välja mellan Saab och Volvo skulle det utan tvekan vara Volvon på förstaplats.
Men Jag tycker du ska kika på en bmw istället, 530i/523i är en riktigt bra bil, enligt mig mycket bättre än motsvarande svensk.

Har Saab fått ordning på sin oil sludge?

Jepp, det har dem. Och skulle man nu köpa en bil som inte är "fixad" så rör det sig om en relativt enkel och billig uppgradering.

Och för att svara på trådens topic så, Saab, alla dagar i veckan.

Det vore spännande med en mer utvecklad förklaring till din åsikt. :)

Jag menar bara att för dom pengarna han är villig att lägga ut så kan man få mer bil och bättre prestanda för pengarna om man bara kollar förbi dom vanliga "svensson" bilarna som enligt mig är skit:)

Kanske var lite dåligt formulerad mening jag skrev i mitt första inlägg:va
:rolleyes:

Verkar vara väldigt skilda åsikter här...

Men hur som helst så hamnar min röst på Volvo. Har haft både Volvo och Saab och väljer absolut Volvo i alla lägen.

En komfort som inte går att hitta någon annanstans. Allt är väldigt genomtänkt och inredningen är grymt stabil och hållbar. Allt är väldigt smart upplagt och finns egentligen inga saker som jag blivit missnöjd på.

Volvos service-verkstäder är toppen, deras Volvia försäkring är toppen och deras bensinkort är toppen!

Känner volvo mekkar som kör Saab för att du får mer bil för pengarna. Saab är bra bilar som är riktigt prisvärda som går och håller bra, dock så är de inte så roliga att piska småvägar med men verkar inte som du är ute efter det.
Köp en så ny Saab som möjligt.
Men BMW och Audi står i en klass för sig själva.

BMW 330d touring. Kanske en femserie om du behöver ytterliga lite större.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back