Öhlinspriser i Sverige

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Alltså, tänk efter lite här.

Sitter och ser på amerikanska siter att deras priser för Öhlins ligger på runt 7000-8000 med dagens dollarkurs.

Jag förstår att Öhlins/MotoSpeed sänker priserna när det handlar om volym, då det behövs för att sänka kostnaderna. Men borde inte Öhlins värna lite om den svenska marknaden och faktiskt kunna ge oss rimligare priser?

Jag förstår inte logiken i prissättningen när amerikanare kan få bättre priser än vi i Sverige kan? Måste verkar Öhlins/MotoSpeed sälja på volym i Sverige för att få det att gå runt?
 
Swedie skrev:
2667857 Alltså, tänk efter lite här.

Sitter och ser på amerikanska siter att deras priser för Öhlins ligger på runt 7000-8000 med dagens dollarkurs.

Jag förstår att Öhlins/MotoSpeed sänker priserna när det handlar om volym, då det behövs för att sänka kostnaderna. Men borde inte Öhlins värna lite om den svenska marknaden och faktiskt kunna ge oss rimligare priser?

Jag förstår inte logiken i prissättningen när amerikanare kan få bättre priser än vi i Sverige kan? Måste verkar Öhlins/MotoSpeed sälja på volym i Sverige för att få det att gå runt?

Verkar dumt, sakerna skruvas ju ihop på min bakgård nästan här i Väsby och frakt nationellt är ju gratis jämnfört med internationella transporter och logistik, tulldeklarationer m.m.

Håller med om att Svenska marknaden borde ha nån fördel av att Öhlins faktiskt tillverkar i Sverige och är ett svenskt företag.
Men sen är det väl det där med moms och skatt som Sverige är bra på :va
 
Brukar inte amerikanska hemsidor visa priser exklusive moms som med den svenska momsen på 25% gör jämförelsen skev?
 
Tillverkas precis ALLA öhlins grejer i sverige? det är ju oftas det som gör skillnaden, då allt som kommer in i Sverige får såna enorma priser...
Är inte så påläst inom Öhlins, men har all produktion i Sverige skulle jag bli förvånad.... :va
 
Hårding skrev:
2667869 Brukar inte amerikanska hemsidor visa priser exklusive moms som med den svenska momsen på 25% gör jämförelsen skev?
Ja så det vore isåfall att våra fina svenska företag får tillåtelse att sälja momsfritt till utlandet? Behöver alltså inte lägga på moms på säljpriset? Sicket BS...
 
Swedie skrev:
2667857 Alltså, tänk efter lite här.

Sitter och ser på amerikanska siter att deras priser för Öhlins ligger på runt 7000-8000 med dagens dollarkurs.

Jag förstår att Öhlins/MotoSpeed sänker priserna när det handlar om volym, då det behövs för att sänka kostnaderna. Men borde inte Öhlins värna lite om den svenska marknaden och faktiskt kunna ge oss rimligare priser?

Jag förstår inte logiken i prissättningen när amerikanare kan få bättre priser än vi i Sverige kan? Måste verkar Öhlins/MotoSpeed sälja på volym i Sverige för att få det att gå runt?

Två själar, samma tanke!
Satt just och funderade på detsamma broder!
Man skulle ju gärna se att de s.a.s "såg till" att ha marknadsdominans här hemma, det skulle om inte annat se bra ut, utåt.
Men Öhlins vet väl att de är efterfrågade ändå...
Men oavsett borde vi iaf inte ha de högsta priserna. Där håller jag helt med dig.
 
Swedie skrev:
2667874 Ja så det vore isåfall att våra fina svenska företag får tillåtelse att sälja momsfritt till utlandet?
Ja, export är "momsfri". Ev moms tas ut i det land där varan säljs till konsument. Svenska myndigheter kan inte ta moms av en amerikan som köper något i USA. Lite specialregler inom EU dock.
 
Det är inte bara så med Öhlins. Det är så med alla svenska varor. Volvo, Absolut Vodka u name it.

Jag tror att allt har med skatter och avgifter att göra.

Lite OT kanske med vad är eg mervärdesskatt för slags skatt? Mer värt än vaddå? Jag fick det där förklarat för mig när jag läste ekonomi 1986 men jag vet inte vad det innebär längre, jag bara betalar.
 
De guldfärgade metallstavarnas tillverkning ligger i Sverige men dom rider väl på indexet från den övriga mc-handeln i Sverige.
Hur kan det komma sig när allt annat inom motorcyklar/reservdelar styrs av importörernas/generalagenternas påslag.
Import från utlandet har blivit en storsäljare av det mesta inom mc-marknaden.
Jag har fördelen att kunna beställa dom flesta slitdelar till min hoj från en stor generalagent i Sverige till inköpspris i butik så jag vet vilka påslag som finns.

Exempel; däck i inköpspris till butik från generalagenten har bra precis samma pris som tysklandsdäcken man köper ibland.

Nu dyker det upp nya aktörer på marknaden som tex. RolleRs däck.
Mycket bra med konkurrenter som slåss med dom stora importörerna.
 
Last edited:
stefur skrev:
2667901 Nu dyker det upp nya aktörer på marknaden som tex. RolleRs däck. Mycket bra med konkurrenter som slåss med dom stora importörerna.

Och DÄR reste sig min tuppkam på huvet! :)
 
stefur skrev:
2667901
Nu dyker det upp nya aktörer på marknaden som tex. RolleRs däck.
Mycket bra med konkurrenter som slåss med dom stora importörerna.


För att ta ner tuppkammen lite så tjänar man som privatperson mest om man tar hem skiten själv, utan mellanhänder.

Lite telefonsamtal, lite durch, für, gegen ohne, samt lite svengelska så är det klappat och klart...

:) GodHjul

Tror inte dem små aktörerna får ner priset till en sådan nivå att det konkurerar i värdet av egen import av sakerna, men dem får gärna försöka men jag har inte råd att stödja deras inkomst iaf.
 
Last edited:
Dr.Bike skrev:
2667883 Två själar, samma tanke!
Satt just och funderade på detsamma broder!
Man skulle ju gärna se att de s.a.s "såg till" att ha marknadsdominans här hemma, det skulle om inte annat se bra ut, utåt.
Men Öhlins vet väl att de är efterfrågade ändå...
Men oavsett borde vi iaf inte ha de högsta priserna. Där håller jag helt med dig.
Man betalar mycket för namnet.. Det finns andra som WP som är asbra,, supporten må vara bra på Öhlins men inte SÅ bra.. Nä, håller med,, ner med priset...
 
stefur skrev:
2667901
Jag har fördelen att kunna beställa dom flesta slitdelar till min hoj från en stor generalagent i Sverige till inköpspris i butik så jag vet vilka påslag som finns.

Hur mycket lägger dom på då ???
 
Jösse skrev:
2667928 Hur mycket lägger dom på då ???

Av hänsyn till generalagenterna så avslöjar jag inte den differensen.
Alla handlare håller sina siffror för sig själv så gott det går och du skulle aldrig få reda på diffen om du ringde en importör eller gick in i en butik och frågade.
Självklart har importörer och butiker stora kostnader; för att svara på J.Andersson:s inlägg, butikerna har betydligt mindre marginal än importörerna men jag tror inte att det är hela sanningen att tex. importörerna har SÅ mycket mer omkostnader.
Visst måste företag ha framförhållning för utveckling, nya investeringar mm men inte är väl Sverige ett unikt land i världen som inte kan följa handelsutvecklingen?
 
Last edited:
En annan detalj är väl konkurransen...? Surfat lite RR forum i usa senaste tiden, inte många hojar som har öhlins, mer än styrdämparn.. Finns ju så mycket mer "over there".. Men ändå.. Samtidigt får jag den uppfattningen att alla "seriösa" racers kör med Öhlins, oavsett...
 
Väldigt tråkigt att svenska produkter är mycket billigare utomlands. Jag menar, man vill ju självklart värna om svenska leverantörer och butiker men någon rim och reson får det vara, man kan ju inte betala nästan dubbla priset för vissa saker. Då handlar iaf jag hellre från t ex USA eller Tyskland.
 
Det vore ju intressant att se andelen export kontra försäljning inom landet, rörande Öhlinsprylar.

Är det kanske bara ett par procent som säljs i Sverige så förstår man ju att de inte är ett dugg intresserade av att jobba för låga priser till Svenska konsumenter..
 
men de jobbar för höga priser,
tidigare kunde man köpa grejerna mycket billigare från Holländska importörens
website men det är stopp för vidareexport för dem nu.
Bra grejer men otrevliga konkurrensbegränsningsfasoner.
 
J.Andersson skrev:
Tror inte dem små aktörerna får ner priset till en sådan nivå att det konkurerar i värdet av egen import av sakerna, men dem får gärna försöka men jag har inte råd att stödja deras inkomst iaf.
Är man smart så går det iofs bra att som lite skutt kriga. Men annars håller jag med dig, det är både enkelt och lönsamt att ta in själv från utlandet.

Chronic skrev:
2668235 Det vore ju intressant att se andelen export kontra försäljning inom landet, rörande Öhlinsprylar.

Är det kanske bara ett par procent som säljs i Sverige så förstår man ju att de inte är ett dugg intresserade av att jobba för låga priser till Svenska konsumenter..
Öhlins har aldrig konkurrerat med pris, vad jag vet. De säljer bra som det är och har väl gjort den bedömningen att den aktuella prisnivån är den som bäst gynnar företaget. Det är dessutom ett japanskt företag. Att de har sin utveckling och produktion i Sverige är för dem förmodligen en bisak.

gthyni skrev:
Bra grejer men otrevliga konkurrensbegränsningsfasoner.
Jepp, trist det där. Men det slår å andra sidan åt båda hålen. Många av de butiker ni köper från på nätet är enligt EU-direktiv egentligen skyldiga att ta ut svensk moms men det "glömmer" de ofta.
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top