Öhlinsfjäder med nummer 08692-90, vilken förarvikt?

När det gäller Öhlins gaffelfjädrar så betyder siffran 90 att fjäderkonstanten är 9,0 N/mm.

Last edited:
90N/mm måste det väl ändå vara, annars skulle ju hojen sjunka 109mm om en förare på 100kg (inkl allt) sätter sig på hojen.
Nej, tänk om, tänk rätt. :krama Vi pratar om framfjädrar. Det krävs 92 kg för att trycka ihop 2 st dylika gaffelfjädrar en sträcka av 50 mm.

okej, kan man översätta 90n/mm till ca 90 kg förarvikt, eller 100 som i Hoztics exempel?
Det är individuellt och bakfjäderns hårdhet beror till stor del på hur stötdämparlänkaget är utväxlat, i förhållande till svingen och bakaxeln.

Jag väger 110+ kg och min erfarenhet är att om jag ställer in fjädringen enligt konstens alla regler så faller det sig ofta så att jag behöver en bakfjäder på ca 100-105 N/mm och framfjädrar på ca 9,5 N/mm (på en hoj som väger ca 190 kg körklar)

Som exempel; Om du i stället väger 85 kg, så skulle det nog vara en rimlig gissning att 80-85 N/mm bak resp. 8,5 N/mm fram skulle vara i närheten av "lagom". Notera att det är högst individuellt men i alla fall en grov uppskattning.

Det är individuellt och bakfjäderns hårdhet beror till stor del på hur stötdämparlänkaget är utväxlat, i förhållande till svingen och bakaxeln.

Jag väger 110+ kg och min erfarenhet är att om jag ställer in fjädringen enligt konstens alla regler så faller det sig ofta så att jag behöver en bakfjäder på ca 100-105 N/mm och framfjädrar på ca 9,5 N/mm (på en hoj som väger ca 190 kg körklar)

Som exempel; Om du i stället väger 85 kg, så skulle det nog vara en rimlig gissning att 80-85 N/mm bak resp. 8,5 N/mm fram skulle vara i närheten av "lagom". Notera att det är högst individuellt men i alla fall en grov uppskattning.
Okej, då hänger jag med lite iaf ;-) Jag väger 85 i mässingen, runt 95 med all utrustning då... Då känns det som 08692-90 inte är helt fel då?!

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back