Öhlins TTX

Hej, om man pratar om andra ändan från Öhlins, dvs cartridgen. Är det ungefär samma egenskaper som skiljer den senaste(?) TTX25 och tidigare modeller?

Har själv kommit över ett nytt 25mm cartridge från -09 och en ttx36 inkl uppgraderings-kit till mk2 som skall installeras snart...

mvh micke

Cartridge-kiten har använt flera olika dämpsystem på bara några år. Vilket dämpsystem som offereras till vilken hoj beror dels på hojens tänkta användningsområde men också på hur mycket utrymme som finns tillgängligt inne i originalgaffeln.

De just nu "värsta" cartridge-kiten innehåller det trycksatta så kallade TTX25-dämpsystemet. Samma princip som TTX-stötdämparen och snarlikt det dämpsystem som används inom Moto2 och WSB. "Näst bäst" får cartridge-kiten med så kallat NIX30-system anses vara. Kan liknas vid ett icke-trycksatt TTX-system som inte är helt olikt de så kallade BPF-gafflar som sitter original på vissa sporthojar. "Längst ner" hamnar således cartridge-kiten som är baserade på konventionella, icke-trycksatta 20 eller 25 mm dämpsystem.

TTX25-dämpsystemet erbjuder överlägsen bromssupport och kontaktkänsla under hård inbromsning och instyrning jämfört med de två andra, men det är mindre lämpligt att använda för gatkörning. Det kräver mer underhåll och det har hyfsat manlig dämpning och dess "bump absorption" - även om den inte på något sätt är dålig - har inte varit första prioritet vid utvecklingen.

NIX30-dämpsystemet är det just nu mest populära dämpsystemet. Sitter standard i de flesta kompletta R&T-gafflar och är ett riktigt bra budgetalternativ till TTX25-systemet. Kanske inte riktigt samma grymma bromssupport, men mer användarvänligt och lättare att hitta sin egen inställning.

Det konventionella 20 eller 25 mm dämpsystemet används allt mindre, men jag skulle vilja påstå att inget av de andra dämpsystemen slår ett väl inställt sådant på ren "bump absorption". Mycket populärt på Isle Of Man och andra gatrace. Även om bromssupport och kontaktkänsla är flera gånger bättre än en originalgaffel så är de ändå inte i närheten av NIX30 eller TTX25.

Last edited:
Cartridge-kiten har använt flera olika dämpsystem på bara några år. Vilket dämpsystem som offereras till vilken hoj beror dels på hojens tänkta användningsområde men också på hur mycket utrymme som finns tillgängligt inne i originalgaffeln.

De just nu "värsta" cartridge-kiten innehåller det trycksatta så kallade TTX25-dämpsystemet. Samma princip som TTX-stötdämparen och snarlikt det dämpsystem som används inom Moto2 och WSB. "Näst bäst" får cartridge-kiten med så kallat NIX30-system anses vara. Kan liknas vid ett icke-trycksatt TTX-system som inte är helt olikt de så kallade BPF-gafflar som sitter original på vissa sporthojar. "Längst ner" hamnar således cartridge-kiten som är baserade på konventionella, icke-trycksatta 20 eller 25 mm dämpsystem.

TTX25-dämpsystemet erbjuder överlägsen bromssupport och kontaktkänsla under hård inbromsning och instyrning jämfört med de två andra, men det är mindre lämpligt att använda för gatkörning. Det kräver mer underhåll och det har hyfsat manlig dämpning och dess "bump absorption" - även om den inte på något sätt är dålig - har inte varit första prioritet vid utvecklingen.

NIX30-dämpsystemet är det just nu mest populära dämpsystemet. Sitter standard i de flesta kompletta R&T-gafflar och är ett riktigt bra budgetalternativ till TTX25-systemet. Kanske inte riktigt samma grymma bromssupport, men mer användarvänligt och lättare att hitta sin egen inställning.

Det konventionella 20 eller 25 mm dämpsystemet används allt mindre, men jag skulle vilja påstå att inget av de andra dämpsystemen slår ett väl inställt sådant på ren "bump absorption". Mycket populärt på Isle Of Man och andra gatrace. Även om bromssupport och kontaktkänsla är flera gånger bättre än en originalgaffel så är de ändå inte i närheten av NIX30 eller TTX25.

Har kört nix30 hela denna säsong och är väl inte inte helt nöjd med den. Får bli en omshimsning och se vad det ger.

Framgaffeln kändes som en cykelpump och väldigt lite comp fanns när den var inställd på Öhlins rek. Hojen var även svajig vinglig in i böj,i böj och ut ur böj, Fick ingen ordning på detta själv då jag inte vågade vandra bort allt för mycket från Öhlins rek så jag lämnade bort hojen till en van race skruvare. Fick tillbaka en uppstyvad hoj och där compen hade ökats så pass att det bara finns 4 klick till godo.

Hojen blev helt plötsligt mycket stabilare både i inbromsningarna och i böj. Helt plötsligt började den styra och varvtiderna sjönk dramatiskt.

Men saken är den att hojen fungerade i våras och på försommaren när prylarna var relativt färska kanske kräver dom en mellanservice mitt i säsongen för att hålla måttet?

Bifogar ett litet klipp som visar hur svajjigt ostabilt det gick både in i böj och ut ur böj innan jag sände iväg hojen.

http://www.youtube.com/watch?v=hKAzkPoFicw

Bakändan hoppar o far vid inbromsningar och jazzar vid hårdare påslag ut ur böj. Framändan svajar även den och bottnar ur vilket ledde till riktigt konstigt däckslitage på framdäcken.

Efter att jag fick tillbaka hojen så fick jag även förtroende för han igen och vågade senast på Mantorp bromsa hårt igen och hojen protesterade inte.

http://www.youtube.com/watch?v=hKAzkPoFicw

Tack för ett suveränt informativt svar :) I mitt fall med en CBR så är nivån 'rookie på Rookie600-nivån' och det 25 mm cartridget av konventionell typ (+TTXmk2) som kommer ersätta nuvarande K-Tech-förbättrade orginal-gaffeln kostnadsmässigt under hälften vad en TTX25 verkar kosta i Sverige. Tror jag tar detta 1a steg nu och går på TTX25an när det är dags för Moto2 efter nästa säsong :rolleyes:

Back