Öhlins TTX

Har sett från ca 7k för en vanlig och från ca 10k för en MKII. Finns en del på t.ex ebay från UK och andra EU länder. USA har ju med en del men då är det ju det där med tull och moms osv.

Jag hade en mk2a och ett 30 mm knix hemma i garaget för under 17k när jag handlade i fjol ink tull,moms,frakt från staterna.

Ska du handla en mk2a och dom lösa delarna så är du ju uppe runt 13-14k som det är nu?

Vet inte men steget upp till topp notch prylar rakt igenom känns ganska litet.

Last edited:
Jag hade en mk2a och ett 30 mm knix hemma i garaget för under 17k när jag handlade i fjol ink tull,moms,frakt från staterna.

Ska du handla en mk2a och dom lösa delarna så är du ju uppe runt 13-14k som det är nu?

Vet inte men steget upp till topp notch prylar rakt igenom känns ganska litet.

Så är det ju helt klart. Men en nyrenoverad gaffel med rätt fjädrar och en helt ok dämpare för min vikt för en bit under 10k borde räcka ganska långt skulle jag tro. Men visst har du rätt i det du säger.

Jo, Alatalos rekommendation är precis vad man inte vill höra när man sitter inför beslut:D

Om jag måste välja så anser jag naturligtvis att den andra generationen (Mk2) är en bättre stötdämpare. Inte för att fjäder eller dämpkraft är annorlunda (de är identiska), utan för att dämpsystemets grundkonstruktion har gjorts om för att ge en tidsrespons hos dämpningen som visat sig gynna grepp och kontaktkänsla. Skillnaden är inte stor, men de flesta som ligger och drar framme i täten i Moto2 upplevde en förbättring (en av de första som testade TTX36 Mk2 kom tvåa i MotoGP i söndags). Om racers i lägre serier eller trackdayåkare kommer att uppleva samma förbättring är svårt att svara på. Allt är relativt och det finns racers i MotoGP som inte känner skillnad på tio klick och det finns gatåkare som kan detektera ett klicks skillnad i en blindtest.

Du kan dock vara lugn. Din, Niklas såväl som min stötdämpare är Mk2...

Personligen skulle jag nog spara pengar så att jag har råd med ett riktigt framgaffelkit. Min erfarenhet är att en helt original framgaffel blir en begränsning före en original stötdämpare.

Om jag måste välja så anser jag naturligtvis att den andra generationen (Mk2) är en bättre stötdämpare. Inte för att fjäder eller dämpkraft är annorlunda (de är identiska), utan för att dämpsystemets grundkonstruktion har gjorts om för att ge en tidsrespons hos dämpningen som visat sig gynna grepp och kontaktkänsla. Skillnaden är inte stor, men de flesta som ligger och drar framme i täten i Moto2 upplevde en förbättring (en av de första som testade TTX36 Mk2 kom tvåa i MotoGP i söndags). Om racers i lägre serier eller trackdayåkare kommer att uppleva samma förbättring är svårt att svara på. Allt är relativt och det finns racers i MotoGP som inte känner skillnad på tio klick och det finns gatåkare som kan detektera ett klicks skillnad i en blindtest.

Personligen skulle jag nog spara pengar så att jag har råd med ett riktigt framgaffelkit. Min erfarenhet är att en helt original framgaffel blir en begränsning före en original stötdämpare.

Tack för bara svar!

Min gaffel är nog inte öppnad någon gång och ska renoveras nu i vinter. Vill lära mig skruva med grejorna. Vet att framgaffeln inte blir det bästa men tror den kommer räcka gott nästa säsong. Har redan FPK, fjädrar och olja i garaget. Finns många som kör fort med original och tror inte detta blir sämre.

Bakdämparen har gått över 3k mil och är enligt många en svag länk på Daytonan när det börjar gå fort så den ville jag byta.

Hoppas det blir bra såhär :-)

...Personligen skulle jag nog spara pengar så att jag har råd med ett riktigt framgaffelkit. Min erfarenhet är att en helt original framgaffel blir en begränsning före en original stötdämpare.
Samma slutsats, och vi menade nog precis detsamma, tvivlar inte ett ögonblick på att MkII är en uppdatering. Och precis som Dig tror jag vår käre Mas i alla fall kommer att hålla koll efter ett bra cartridgekit till sin gaffel, nu när bakdämparen upphör att vara en begränsning hittar han med all säkerhet nästa trånga sektor... :)

Jag sitter överhopad med jobb men dyker möjligen upp lite senare idag, natten är ju lång... :)

...Min gaffel är nog inte öppnad någon gång och ska renoveras nu i vinter. Vill lära mig skruva med grejorna. Vet att framgaffeln inte blir det bästa men tror den kommer räcka gott nästa säsong. Har redan FPK, fjädrar och olja i garaget. Finns många som kör fort med original och tror inte detta blir sämre.

Bakdämparen har gått över 3k mil och är enligt många en svag länk på Daytonan när det börjar gå fort så den ville jag byta...
Jo, och att renovera den rackaren, byta fjäder etc är ju inte heller gratis. Se till att justera oljenivån rätt bara, manualen sa 72 mm men jag lyckades bra när jag la mig på 90-100mm luftspalt enligt denna rekommendation: http://www.triumph675.net/forum/showpost.php?p=243112&postcount=10 I tråden nämns 120 mm, men då blev det för låg progressivitet längst ned i slaget för oss fullvuxna...

Samma slutsats, och vi menade nog precis detsamma, tvivlar inte ett ögonblick på att MkII är en uppdatering. Och precis som Dig tror jag vår käre Mas i alla fall kommer att hålla koll efter ett bra cartridgekit till sin gaffel, nu när bakdämparen upphör att vara en begränsning hittar han med all säkerhet nästa trånga sektor... :)

Jag sitter överhopad med jobb men dyker möjligen upp lite senare idag, natten är ju lång... :)

Jo, och att renovera den rackaren, byta fjäder etc är ju inte heller gratis. Se till att justera oljenivån rätt bara, manualen sa 72 mm men jag lyckades bra när jag la mig på 90-100mm luftspalt enligt denna rekommendation: http://www.triumph675.net/forum/showpost.php?p=243112&postcount=10 I tråden nämns 120 mm, men då blev det för låg progressivitet längst ned i slaget för oss fullvuxna...

Och Öhlins säger 85mm i den instruktion som följde med FPK :)
Ska försöka fota en hel del när jag öppnar gaffeln och lägga upp det hela på min lilla FB sida om fler vill se hur det ser ut.

Ja, sist jag var inne i lillebror till den gaffeln var när vi stressmeckade gaffelbenen till en Str3 på Kemora i fjol på grund av oljeläckage:) Öhlins specifikation är med all sannolikhet spot on, vill minnas att jag slutade på 90 mm själv...

Lycka till :)
Och Öhlins säger 85mm i den instruktion som följde med FPK :)
Ska försöka fota en hel del när jag öppnar gaffeln och lägga upp det hela på min lilla FB sida om fler vill se hur det ser ut.

Såklart så har du helt rätt, med Öhlinaren bak så märks genast att det är framgaffelns som är begränsningen... blir dyrt det här... :-)

Lite OT, men fan vad kul med fler 675:or i Rookie! Nästa år kommer det bli fler än två tävlingar för min del.
Dock kör jag på originalchassi. Så mycket annat man behöver lägga stålarna på när man ska börja rejsa. Är nog den enda i rookie/rr som kör med både katalysator och originalkåpor :D

Lite OT, men fan vad kul med fler 675:or i Rookie! Nästa år kommer det bli fler än två tävlingar för min del.
Dock kör jag på originalchassi. Så mycket annat man behöver lägga stålarna på när man ska börja rejsa. Är nog den enda i rookie/rr som kör med både katalysator och originalkåpor :D

Kul! Vad är det för årgång på din? Helt original?

Har en -06 jag med. Vad kör du med för styrdämpare?

Scotts, passade på att köpa den när jag var i USA. Har aldrig kört med original, eller någon annan på Daytonan, så jag kan tyvärr inte ge någon jämförelse om den är bra eller inte. Fungerar iaf för mig. Inte fått några vobbel trots att hojen är sänkt något fram.

Scotts, passade på att köpa den när jag var i USA. Har aldrig kört med original, eller någon annan på Daytonan, så jag kan tyvärr inte ge någon jämförelse om den är bra eller inte. Fungerar iaf för mig. Inte fått några vobbel trots att hojen är sänkt något fram.

Har faktiskt letat runt lite på Ebay efter Scotts. Tycker den verkar vettig. Original är inget vidare. Fladdrar rätt bra i styret ibland....

Har faktiskt letat runt lite på Ebay efter Scotts. Tycker den verkar vettig. Original är inget vidare. Fladdrar rätt bra i styret ibland....

Köpte min här http://www.solomotoparts.com/ Iom att jag var i USA, beställde jag till en adress i landet och slapp då både frakt, tull och moms.

Skulle jag köpt en här hemma hade det nog blivit en TOBY, då det är den jag hört mest gott om.

Hej, om man pratar om andra ändan från Öhlins, dvs cartridgen. Är det ungefär samma egenskaper som skiljer den senaste(?) TTX25 och tidigare modeller?

Har själv kommit över ett nytt 25mm cartridge från -09 och en ttx36 inkl uppgraderings-kit till mk2 som skall installeras snart...

mvh micke

Last edited:
Back