Öhlins TTX

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
För långt från banan..
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Ska byta dämpare på hojen (675-06) i vinter och funderar lite på om skillnaden mellan TTX och TTX MkII.

Är det värt de ca 3000:- som skiljer dessa åt prismässigt? Gör man bort sig om man köper en "vanlig" ttx?

Kan tillägga att hojen går 100% bana och siktar på R600 nästa år :)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
TTX Mk2 innehåller ett antal delar som förbättrar det man kallar stötdämparens dynamik, det vill säga dämparens respons och själva dämpkraftens tidsfördröjning. Kommentarer från förare som gasar hårt i Moto2, WSB och vissa nationella mästerskap antyder att man får en liten förbättring av grepp såväl som kontaktkänsla och feedback.

Sedan är allt relativt. Hur bra är den stötdämpare du har och hur bra är en "vanlig" TTX...? Om du kommer att märka någon skillnad och om det är värt mer pengar kan bara du själv avgöra.
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Härligt med ett känt ansikte vid nästa års Rookie 600 säsong. Bara en del klassar upp nu och lämnar utrymme åt oss gröngölingar :)
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Mm vi får hoppas det. Men annars kör vi ändå! Har fått hem Öhlins fjädrar, FPK kittet och deras olja idag så nu ska det skruvas gaffel :)

Fan får du sådana fina pkt? En annan får ju betala :crash:crash

Verkar som vi har kommit underfund med min framgaffel med så förhoppningsvis kommer jag ha en fungerande sådan nästa helg! Du såg att det var en steg 6a på åsen nästa helg?
 

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
För långt från banan..
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Fan får du sådana fina pkt? En annan får ju betala :crash:crash

Verkar som vi har kommit underfund med min framgaffel med så förhoppningsvis kommer jag ha en fungerande sådan nästa helg! Du såg att det var en steg 6a på åsen nästa helg?

Bra det löst sig med gaffeln!

Såg det men kan tyvärr inte vara med. Fyller gubbe på riktigt den veckan och har fest den helgen.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Var köper du fjädring någonstans?

Vad kör du på Gåsen nu?

Tänkte dra till Mantorp med Zenergy 13-15:e ska du med?
 

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
För långt från banan..
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Var köper du fjädring någonstans?

Vad kör du på Gåsen nu?

Tänkte dra till Mantorp med Zenergy 13-15:e ska du med?

Fjädrar och olja kommer från MOTOSPEED medan FPK är från England. Kostade 1800 med frakt mot 3100 från MOTOSPEED. Hade tur att hitta på rea.

Har ingen transponder tid från senaste körningen men hade en massa 1.16.0x och ett gäng 1.15.xx på laptimern så höga 15 är nog rimligt. Så det finns massor att förbättra.

Ska kika hur det ser ut med Mantorp. Återkommer!
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Fjädrar och olja kommer från MOTOSPEED medan FPK är från England. Kostade 1800 med frakt mot 3100 från MOTOSPEED. Hade tur att hitta på rea.

Har ingen transponder tid från senaste körningen men hade en massa 1.16.0x och ett gäng 1.15.xx på laptimern så höga 15 är nog rimligt. Så det finns massor att förbättra.

Ska kika hur det ser ut med Mantorp. Återkommer!

1,15,xx...

Fifan nu måste man sätta fart!

Kan fixa boende till Mantorp btw!
 

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
För långt från banan..
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
TTX Mk2 innehåller ett antal delar som förbättrar det man kallar stötdämparens dynamik, det vill säga dämparens respons och själva dämpkraftens tidsfördröjning. Kommentarer från förare som gasar hårt i Moto2, WSB och vissa nationella mästerskap antyder att man får en liten förbättring av grepp såväl som kontaktkänsla och feedback.

Sedan är allt relativt. Hur bra är den stötdämpare du har och hur bra är en "vanlig" TTX...? Om du kommer att märka någon skillnad och om det är värt mer pengar kan bara du själv avgöra.

Den jag har nu är nog inget vidare. 3K mil, för hård fjäder och aldrig renoverad... så allt är bättre än i nu. Beslutsångest har man:huvet
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jo, Alatalos rekommendation är precis vad man inte vill höra när man sitter inför beslut:D

Kanske kan Du se det så här:
- Bägge dämparna kommer att bli ett lyft i f t den Du har idag - jag lovar!
- Du kommer sannolikt aldrig att få facit, d v s jämföra bägge under exakt samma förhållanden.
- Hur ofta har Du, i en valsituation, i efterhand ångrat att Du valde det dyrare alternativet? Hur ofta har Du i motsvarande situation ångrat att Du valde det billigare?
- Vilken personlighet är Du? Jag har en kompis som rastar Rookie-förare på en gunghäst, han gillar inte att skruva och kör på det han har. Han tittar aldrig i backspegeln. Andra kompisar läser sig harmynta på specifikationer och slutar aldrig älta att de "borde" ha skaffat en annan eller ännu en gizmo för att deras körning skulle förlösas...

Så - hur väl behöver Du de 3 kkr Du vinner på att inte köpa MkII till annat? Det är ju ändå Ebberöds bank vi pysslar med så i den allmänna konkursen kanske det inte spelar någon större roll? Eller så sparar Du de 3 kkr och beställer den billigare, sätter upp hojen och lämnar valet bakom Dig.

Lycka till :)

Den jag har nu är nog inget vidare. 3K mil, för hård fjäder och aldrig renoverad... så allt är bättre än i nu. Beslutsångest har man:huvet
 

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
För långt från banan..
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Jo, Alatalos rekommendation är precis vad man inte vill höra när man sitter inför beslut:D

Kanske kan Du se det så här:
- Bägge dämparna kommer att bli ett lyft i f t den Du har idag - jag lovar!
- Du kommer sannolikt aldrig att få facit, d v s jämföra bägge under exakt samma förhållanden.
- Hur ofta har Du, i en valsituation, i efterhand ångrat att Du valde det dyrare alternativet? Hur ofta har Du i motsvarande situation ångrat att Du valde det billigare?
- Vilken personlighet är Du? Jag har en kompis som rastar Rookie-förare på en gunghäst, han gillar inte att skruva och kör på det han har. Han tittar aldrig i backspegeln. Andra kompisar läser sig harmynta på specifikationer och slutar aldrig älta att de "borde" ha skaffat en annan eller ännu en gizmo för att deras körning skulle förlösas...

Så - hur väl behöver Du de 3 kkr Du vinner på att inte köpa MkII till annat? Det är ju ändå Ebberöds bank vi pysslar med så i den allmänna konkursen kanske det inte spelar någon större roll? Eller så sparar Du de 3 kkr och beställer den billigare, sätter upp hojen och lämnar valet bakom Dig.

Lycka till :)

Kloka ord som vanligt Roffe:)
Har en ganska lång lista med vill ha saker till nästa år så nog behövs slantarna till annat. Har till exempel tröttnat på min styrdämpare som inte lever upp till namnet....
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jo, Alatalos rekommendation är precis vad man inte vill höra när man sitter inför beslut:D

Kanske kan Du se det så här:
- Bägge dämparna kommer att bli ett lyft i f t den Du har idag - jag lovar!
- Du kommer sannolikt aldrig att få facit, d v s jämföra bägge under exakt samma förhållanden.
- Hur ofta har Du, i en valsituation, i efterhand ångrat att Du valde det dyrare alternativet? Hur ofta har Du i motsvarande situation ångrat att Du valde det billigare?
- Vilken personlighet är Du? Jag har en kompis som rastar Rookie-förare på en gunghäst, han gillar inte att skruva och kör på det han har. Han tittar aldrig i backspegeln. Andra kompisar läser sig harmynta på specifikationer och slutar aldrig älta att de "borde" ha skaffat en annan eller ännu en gizmo för att deras körning skulle förlösas...

Så - hur väl behöver Du de 3 kkr Du vinner på att inte köpa MkII till annat? Det är ju ändå Ebberöds bank vi pysslar med så i den allmänna konkursen kanske det inte spelar någon större roll? Eller så sparar Du de 3 kkr och beställer den billigare, sätter upp hojen och lämnar valet bakom Dig.

Lycka till :)
Var mek åt en ganska snabb stk förare och letade i verktygslådan efter justergrejerna till fjädringen så jag kunde ta med det ut i bandepån på träningen. Han bara tittar på mig som om jag kom från mars -Va de rattarna skruvar jag aldrig på det fungerar ju bra.....

Jag tycker de 3kkr skall sparas till den dagen han inser att kolvkittet i gaffeln inte är top notch och vill byta till hela cartidgekittet för den dagen kommer ganska snart....
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ja, men då har Du ju fattat ett beslut! :) Jag håller nog med Boris, lika bra att hålla koll efter annat i stället... Sedan kan ju saker och ting hända med hojen inom närmaste säsongerna också, det finns väl gränser för hur mycket man ska kosta på prylarna. Fördelen är att det finns många sexsjuttiofemmor att flytta över prylarna till om något allvarligare skulle hända...

Så - go for it then :)
Kloka ord som vanligt Roffe:)
Har en ganska lång lista med vill ha saker till nästa år så nog behövs slantarna till annat. Har till exempel tröttnat på min styrdämpare som inte lever upp till namnet....
 

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
För långt från banan..
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Ja, men då har Du ju fattat ett beslut! :) Jag håller nog med Boris, lika bra att hålla koll efter annat i stället... Sedan kan ju saker och ting hända med hojen inom närmaste säsongerna också, det finns väl gränser för hur mycket man ska kosta på prylarna. Fördelen är att det finns många sexsjuttiofemmor att flytta över prylarna till om något allvarligare skulle hända...

Så - go for it then :)

Så får det bli:tummenupp
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top