Öhlins dämpare eller motsv är det sådan stor skillnad

Bobbo-mc

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2013
Hoj
Suzuki SV1000n -04
Ja, som rubriken säger... Som lekman ställer jag denna fråga. Är Öhlins dämpare tex bak till min hoj värd att köpa? Eller är det mer ni "proffs" krängare som drar mest nytta av dessa?

Och om jag nu inte behöver nya. Hur vet jag hur jag ska justera mina orginal? Finns det någon enkel regel att följa?

Ja Öhlins är ofantligt mycket bättre än originalet. Frågan är om du kommer att tycka att originalet begränsar din körning.

Nej, det är ingen mening att köpa en öhlinsdämpare om du inte ska köra tävlingar. Den är väldigt bra men en normal förare har ingen nytta av det för gatukörning. Om din originaldämpare suttit på hojen i 4-5000 mil så kan det däremot vara lämpligt att byta ut eller renovera den. Att få dämparen fylld med ny olja och en ny fjäder för din vikt och körstil gör en värld av skillnad.

Jämför det med slalomskidor, åker du en vecka om året och har focus på afterski och en gluwein i backen så kan du åka på vad som helst.
Åker du mycket och fortfarande tycker att dina 207 storslalomlagg känns bra så - fine :-) Det är dom. Men om du provar något nytt som är bra och passar din åkning så kommer du att ställa dom gamla i en soptunna vid backen.
Hade Öhlinare bak på en hoj, jobbade dessutom ganska mycket med att ställa in fjädringen på hojen. Bytte hoj och den nya hade allt original som dessutom gått långt, klassade den som näst intill okörbar vid en direkt jämförelse.
Öhlins är inte de enda som gör bra dämp/fjädringssystem, men alla kräver att det anpassas till dig och din körstil/krav för att det skall bli bra.
Lägg några kvällar på nätet och läs på om fjädring och stötdämpare, kolla sedan upp den egna hojen, häng osv.... Byt olja i gaffel och stötdämpare, kolla så att länkaget inte är glapp. Testa att skruva lite från rekommenderade inställningar och skriv upp hur du upplever förändringen, när du upplever att du fått till en bra inställning och det ändå är ett antal situationer där du känner att fjädringen begränsar/ställer till det så kan du börja fundera på att lägga ut stålar på bättre grejer.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul