Från Viagra till Bolt

Fy fan. Bara klä sadeln kvar för detta projektet i sommar.

Sedan renovera gaffel
Slipa styrkrona
Ev slipa gaffelben

Det är allt, sen är hojen 100% klar om den går igenom besiktningen.
 
Nu är jag lite förälskad i hojen igen.
Har hittat en favoritsyssla med denna.
Snabbt bara ta på hjälm och glida runt i stan 15-20 min i gott väder.

Något jag verkligen gillar på denna hoj är sikten och att man nästan sitter på backen med röven. Styret gör att det är helt fritt synfält utan speglar eller nåt.

Nu går den dyngbra igen. Stått ett par månader så måste ladda det lilla batteriet lite bara.

Denna hoj är verkligen ett bra komplement, att fisköra landsväg med. Mycket goare med denn än med min Tenere 700 tex.

Nyckeln med hojlivet är att ha flera hojar som är bra på olika saker, dåligt för plånboken men bra för hojlivet och underlivet.
 

Bifogat

  • IMG_20240705_101736.jpg
    IMG_20240705_101736.jpg
    2.8 MB · Visningar: 21
  • IMG_20240705_101725.jpg
    IMG_20240705_101725.jpg
    3.5 MB · Visningar: 21
Last edited:
Nu är jag lite förälskad i hojen igen.
Har hittat en favoritsyssla med denna.
Snabbt bara ta på hjälm och glida runt i stan 15-20 min i gott väder.

Något jag verkligen gillar på denna hoj är sikten och att man nästan sitter på backen med röven. Styret gör att det är helt fritt synfält utan speglar eller nåt.

Nu går den dyngbra igen. Stått ett par månader så måste ladda det lilla batteriet lite bara.

Denna hoj är verkligen ett bra komplement, att fisköra landsväg med. Mycket goare med denn än med min Tenere 700 tex.

Nyckeln med hojlivet är att ha flera hojar som är bra på olika saker, dåligt för plånboken men bra för hojlivet och underlivet.
- Sista ordet i textmassan där..hur gynnar hojarna ditt underliv?
 
Projektet tar sommaruppehåll med en av Sveriges fulaste inklädningar av en sadel.

Fy fan, vad dåligt det blev, helt omöjligt att få det bra bak på sidorna och runt hörnen.

Enda chansen är om den blir sliten och får en bra patina. Men tror inte det händer.


Nu ska jg bara fokusera på att lägga många mil med hojen och få den pålitlig.
 

Bifogat

  • IMG_20240710_165351.jpg
    IMG_20240710_165351.jpg
    2.6 MB · Visningar: 23
Projektet tar sommaruppehåll med en av Sveriges fulaste inklädningar av en sadel.

Fy fan, vad dåligt det blev, helt omöjligt att få det bra bak på sidorna och runt hörnen.

Enda chansen är om den blir sliten och får en bra patina. Men tror inte det händer.


Nu ska jg bara fokusera på att lägga många mil med hojen och få den pålitlig.

Jag tycker den uppfyller normal blocket nivå🤣

Skämt å sidor så är du nog tvungen att sy ett överdrag om du ska få till det hyfsat vettigt med tanke på sadeln utformning.
 
Jag tycker den uppfyller normal blocket nivå🤣

Skämt å sidor så är du nog tvungen att sy ett överdrag om du ska få till det hyfsat vettigt med tanke på sadeln utformning.
Tänkte på den iden också men det kräver också kunskap tyvärr. Jag tror inte man som lekman kommer undan men klädsel, man får lämna in om det ska bli bra. :)

Tittade på hojen igår och nej, den e fan inte snygg men igår så cruisade jag runt stan och landsbygd på kvällen och det var superhärligt så just nu ska jag behålla den.

Måste lacka batterihållaren, har fått lära mig att obehandlad plåt rostar direkt.

Något som Tesla borde vetat innan de tillverkade Cybertrucks 😆
 
Tänkte på den iden också men det kräver också kunskap tyvärr. Jag tror inte man som lekman kommer undan men klädsel, man får lämna in om det ska bli bra. :)

Tittade på hojen igår och nej, den e fan inte snygg men igår så cruisade jag runt stan och landsbygd på kvällen och det var superhärligt så just nu ska jag behålla den.

Måste lacka batterihållaren, har fått lära mig att obehandlad plåt rostar direkt.

Något som Tesla borde vetat innan de tillverkade Cybertrucks 😆
Skulle det funka med syntetpälsöverdrag tro? Borde vara mer förlåtande material att jobba med som lekman. Förutsatt att du känner dig redo att vara en kille med syntetpäls på sadeln alltså - alla är inte det, och vissa blir det aldrig.
 
Skulle det funka med syntetpälsöverdrag tro? Borde vara mer förlåtande material att jobba med som lekman. Förutsatt att du känner dig redo att vara en kille med syntetpäls på sadeln alltså - alla är inte det, och vissa blir det aldrig.
Jag känner mig absolut redo för syntet, det har jag varit ett bra tag nu. Dock har jag ångest över att arbeta med sadeln så den får vara som den är nu ett par år.

Nu är planen att lägga en mass mil med hojen och det börjar bra. Testrunda på 2-3 mil utan problem. Slog i en skvätt raketbränsle också och låg på treans växel i 70-80km/h väldigt länge för att "blåsa ur skiten".

Den är rätt kul att köra alltså. Men lite sorg över att det blev en "blockethoj" trodde att jag var en bättre custombyggare än jag är hahaha resultatet blev helt klart postorder-katalog-hoj.
 

Bifogat

  • IMG_20240711_155153.jpg
    IMG_20240711_155153.jpg
    1.9 MB · Visningar: 14
Tänkte på den iden också men det kräver också kunskap tyvärr. Jag tror inte man som lekman kommer undan men klädsel, man får lämna in om det ska bli bra. :)

Tittade på hojen igår och nej, den e fan inte snygg men igår så cruisade jag runt stan och landsbygd på kvällen och det var superhärligt så just nu ska jag behålla den.

Måste lacka batterihållaren, har fått lära mig att obehandlad plåt rostar direkt.

Något som Tesla borde vetat innan de tillverkade Cybertrucks 😆

Jag tror ett är full möjligt för en normalbegåvad att med hjälp av papper för att få till mallar, en symaskin och tålamod få till ett sadelövrdrag som ser ut helt okej. Speciellt om man inte får för sig att göra nåt avancerat utan ett enkelt överdrag.

Det stora problemet med att sy ett överdrag är ju symaskinen, Husqvarnas gammla symaskin i grön hammarlack är bra och utan en massa onödiga funktioner, fick tag på en sån på återvinningen och den orkar sy och har en riktigt växellåda så kör man på lågen blir den stark. Nu ska jag väl villigt erkänna att jag inte sytt mycket med den.

Själv har jag turen att det är en kille här som syr bilinredningar och liknande så han har gjorde sadelöverdraget till Hondan min vilket ser ut riktigt bra men det har inte billigt trots kompispris, dock förståeligt med tanke på vilken tid det tar att göra ett sånt överdrag med "tuck n roll" inlägg, dubbelsöm och en kant ner mot metalldelen av sadeln.
 
Om det kan vara intressant för någon så är RR utbytt mot en riktig i kvalite denna gång. Två kina RR och båda slutade funka efter typ 1 mån efter installation.

Viagran är i toppskick och nu skall det bara bli ett oljebyte i vår innan fler mil ska läggas.

Besiktning i år också utan en knapp för hellyse. Tänker att en påse gifflar och trevligt bemötande skall lösa detta. Time will tell...
 
UNDERBART!

Första premiärturen till macken!

Hojen går OFÖRSKÄMT bra alltså. Mjuk / fin / jämn över hela registret. Tror kanske att biltemas förgasarrengöring KAN ha gjort det liiiite bättre men inte säker. Jag är skeptiskt till sådana produkter.


Men vilken glädje. Barnen pekar och tittar på "galningen som kör på vintern". Alla blir glada av att se en motorcykel. Grannarna kommer fram och pratar. Fy fan vad härligt.

Att en gammal Virago kan ge sådan glädje hade jag aldrig trott! =) Den här kommer aldrig att säljas! =)
 
UNDERBART!

Första premiärturen till macken!

Hojen går OFÖRSKÄMT bra alltså. Mjuk / fin / jämn över hela registret. Tror kanske att biltemas förgasarrengöring KAN ha gjort det liiiite bättre men inte säker. Jag är skeptiskt till sådana produkter.


Men vilken glädje. Barnen pekar och tittar på "galningen som kör på vintern". Alla blir glada av att se en motorcykel. Grannarna kommer fram och pratar. Fy fan vad härligt.

Att en gammal Virago kan ge sådan glädje hade jag aldrig trott! =) Den här kommer aldrig att säljas! =)

Där har du din ”pensionsförsäkring” som man säger. :D


Mvh
 
Nu är hojen ännu mer redo för besiktning.
Har fixat följande:

Knapp för hel/halv
Lysindikator hel/halv
Regskyltsbelysning

Då är det bara två saker som kan gå fel:
Ingen hastighetsmätare
Ingen varvmätare/odometer

Hur funkar det med miltalen? Kan man skriva typ "Okänt" i papprerna, det är ju bara jag som säljare som förlorar på det men hojen är ju lika driftsäker iaf.
 
Nu är hojen ännu mer redo för besiktning.
Har fixat följande:

Knapp för hel/halv
Lysindikator hel/halv
Regskyltsbelysning

Då är det bara två saker som kan gå fel:
Ingen hastighetsmätare
Ingen varvmätare/odometer

Hur funkar det med miltalen? Kan man skriva typ "Okänt" i papprerna, det är ju bara jag som säljare som förlorar på det men hojen är ju lika driftsäker iaf.
Senast jag bes min XR400 så hade jag en ny cykeldator och då knappade bes-killen in "okänt" miltal i mitt i övrigt blanka bes-underlag!
Varvräknare behövs inte.
 
Last edited:
Glöm inte lilla reflexen bak.
Jag har fått åka till Biltema o köpa den två gånger när jag besiktigat i övrigt perfekta hojar.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top