Åska + hojåkande = tjena blixten?

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Tänkte bara kolla om detta med att åka hoj i ett åskoväder är förenat med livsfara (ok, ännu mer än det är i vanliga fall, och mer än att gå runt på stan som vanligt)? Och nu pratar vi om risken att få en blixt i sig, inte köra omkull pga vatten eller om man får en vattenkaskad över sig... Det sägs att bilen är väldigt säker, men känns som att man är lite mer... exponerad på en hoj. Vad tror ni?

Intressant fråga. Däcken borde isolera mot marken fast det kanske inte gäller om det är blött?

Man brukar säga att bilar är säkra men det är ju både för däcken isolerar OCH att stålkarossen (strömmen går på utsidan, s.k. faradays bur )

Men det borde vara samma problem med en cabbe och jag har aldrig hört att dom skulle vara farliga i åska.

Frågan är väl om man vill köra i det regn som brukar höra till åskan ...

Intressant fråga. Däcken borde isolera mot marken fast det kanske inte gäller om det är blött?

Man brukar säga att bilar är säkra men det är ju både för däcken isolerar OCH att stålkarossen (strömmen går på utsidan, s.k. faradays bur )

Men det borde vara samma problem med en cabbe och jag har aldrig hört att dom skulle vara farliga i åska.

Frågan är väl om man vill köra i det regn som brukar höra till åskan ...

för att du skulle få kontakt med jord så måste bilen fan stå i en pool med vatten för att kontakt, (ni förstår tanken) de är sälla så att bilen vid regn oväder har så mycke vatten att de bildar konstant ledare hela vägen mellan caross och jord. tycker de borde gälla MC också... så även om de regnar tungt så är de lugnt så länge du inte står å badar med hojjen :P

men man har även läst om stackare som fått skiten i skallen när de vart ute å kört hoj..

Du är varken mer eller mindre utsatt än om du är ute och går i ett åskväder.

jag kan inte se någon anledning till att det skulle vara större risk att bli träffad av blixten när man kör hoj jämfört med när man går. Blir man ändå träffad så riskerar man ju givetvis sekundära skador från den påföljande vurpan med motorcykeln som jag antar är ganska oundviklig.

Från en direkt träff av blixten skyddar inga gummidäck i världen. Dock kan man undvika så kallad stegspänning. När blixten slår ner går en stor laddning från (eller mot) nedslagsstället till jordpotential, alltså en stor kortvarig ström riktad från (eller mot) nedslagstället. En del av denna ström går på markytan. Om man råkar stå just där kan en del av strömmen ta vägen upp genom ena benet och ner genom andra benet istället för över markytan mellan benen.

[
men man har även läst om stackare som fått skiten i skallen när de vart ute å kört hoj..

Coola Harley-åkare som kör med hjälmar som närmast liknar tysk förstavärldskrigsmodell (inkl spets rakt upp) kanske är extra utsatta :)

Dvs undvik denna modellen:
helmet%20german%20voss%20black%20spike.jpg

Kan säga att däcken sperlar ingen roll, isolerar inte ett skit. Tänk att bilxten har färdats flera hundra meter i luften. Varför skulle den då inte kunna hoppa ett par cm från bilen till marken?
I en bil är det karossen som skyddar, strömen går runt dig som sitter i bilen, och hoppar sedan, från bilen ner i backan.

http://www.youtube.com/watch?v=oVIQH1EeJOs

// Linus

Last edited:
hjälmen knakar vid åska/början till åska...

det sjuka är att varje gång det börjar bli åska, börjar min hjälm att knaka.. nån som kan förklara..?? o d e verkligen inget som jag bara tror utan har testat flera ggr... o samma sak alltid knakar låter som fibrerna expanderar eller nått... min hjälm shark rsf2i...

det sjuka är att varje gång det börjar bli åska, börjar min hjälm att knaka.. nån som kan förklara..?? o d e verkligen inget som jag bara tror utan har testat flera ggr... o samma sak alltid knakar låter som fibrerna expanderar eller nått... min hjälm shark rsf2i...
Ah, en perfekt hjälm ohm man gillar spänning i tillvaron :hihi Har du testat att slå en volt med den?

Skämt åsido, den kan ju bli väldigt statisk om det ligger spänning i luften, och då knäpper det, precis som det sprakar å knäpper när man drar av sig statiska kläder. Är det en plast eller fiberhjälm?

Ah, en perfekt hjälm ohm man gillar spänning i tillvaron :hihi Har du testat att slå en volt med den?

Skämt åsido, den kan ju bli väldigt statisk om det ligger spänning i luften, och då knäpper det, precis som det sprakar å knäpper när man drar av sig statiska kläder. Är det en plast eller fiberhjälm?

shark rsf2i är en renodlad fiberhjälm...

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti