Åsikter om Triumph RS

Tolf

Tolf
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
Tl 1000r
Funderar starkt på att köpa Triumph RS av nyare modell.

ÄR det någon som kan uttala sig lite om vad nni tycker om den.


TOlf
 
RS ja.

:D
Jag har precis köpt mig en ny 02:a! Än så länge är jag väldigt nöjd! Men jag udrar väldigt varför det är så få som pratar om dem här på sporthoj!

Grymt vrid och ljud. Bra vägenskaper vad jag har upplevt så långt. Har ju bara kört 130 mil...

:tummenupp
 
:bow bugar mig i dammet för alla er med RR på cykeln, men jag tycker nog att RS'en är mer en sportmaskin än en touring i denna sammanhangen, gämnfört med både effekt och kubik och köregenskaper. Har du kört en?

Vad kör du :rolleyes:
 
RR up my .. hehe

Jag kör sprinten, o det är ju i princip samma hoj förrutom
baksvingen, kåporna tror jag väl. Men , man behöver verkligen inte skämmas gämfört med andra RR hojar.... Gött vrid o fett sound.. Köper du till kåpan under motorn på RS:en så blir den grymmt läcker. :tummenupp
 
:rock bellypan är på beställningslistan, likaså rearhugen. Skall försöka bli av med den fula läppen, som den likaså fula reg.skylten sitter på. Skylten kan jag inte få gort så mycket med men är det annars någon som har tipps på lösning? Ev. en specialkåpa eller liknande!?


Ikväll blir det :öl
 
Jag har provkört en i ca 10 mil. Du skall vara på det klara med att det INTE är en sporthoj. Vägegenskaperna är säkert bra men absolut inte i klass med, t ex, min GSXR600. Jag tycker att motorn var lite tråkig. Inte mycket mer vrid än min på lägre varv (otroligt nog...) och inget klipp på högre varvtal.

Edit: jag blir lite osäker på vilken motor det satt i, alltså om det var den som sitter i Daytonan eller föregångaren (för visst kom 955i-motor i det chassit föst 2001?). Effekten var i vart fall 115 hk.
 
Den nya motorn med insprutning kom på 02:an så om du har kört en tidigare modell så har du säkert rätt.
Med den nya motorn skall RS'en vara något helt annat en tidigare årsmodeller enligt de jag har pratat med (mästadels med gossarna på Johans MC i Gbg) för jag har bara kört min egen som är just en 02. :tummenupp
 
johan lundin skrev:
Den nya motorn med insprutning kom på 02:an så om du har kört en tidigare modell så har du säkert rätt.
Med den nya motorn skall RS'en vara något helt annat en tidigare årsmodeller enligt de jag har pratat med (mästadels med gossarna på Johans MC i Gbg) för jag har bara kört min egen som är just en 02. :tummenupp

Du får kolla lite i oslo, jag har en polare som heter johan och som oxå har köpt en splajans RS. Ni kanske kan köra ihop.

Har iofs hört att han kör som en kratta, men han lär väl sig....
 
johan lundin skrev:
Den nya motorn med insprutning kom på 02:an så om du har kört en tidigare modell så har du säkert rätt.
Med den nya motorn skall RS'en vara något helt annat en tidigare årsmodeller enligt de jag har pratat med (mästadels med gossarna på Johans MC i Gbg) för jag har bara kört min egen som är just en 02. :tummenupp
Jepp, den jag körde var en 00 eller 01, minns inte riktigt vilket.
 
t-rex skrev:
Du får kolla lite i oslo, jag har en polare som heter johan och som oxå har köpt en splajans RS. Ni kanske kan köra ihop.

Har iofs hört att han kör som en kratta, men han lär väl sig....

:finger
 
Kan som jävig part klart rekommendera en Sprint RS, kör en själv sedan förra säsongen. Tack vare en rad-tre med långa slag får man en klart skönt mellanting av twin och rad-fyra -känsla.
Vridet är av högsta klass och effekten har en jämn och fin kurva. Med några lättare ingrepp kan man få maskinen att bli lite mer "aggresiv", det sker enklast med ett slip-on, race-filter, moddad luftburk och matchande mappning. Som hanteras mappningen av en verkstad (eller någon som äger en TuneBoy), försäkra dig om att verkstaden vet hur man verkligen gör med trajjor eftersom det inte "bara" är och tanka hem senaste programvaran utan det är en fråga om att mäta fram rätt blandning (annars blir det som jag fick hos MC-Experten ).
Vad det gäller klassning sporthoj eller inte så talar hojens prestanda sitt tydliga språk och så var det slutdiskuterat. :D
 
Jag tycker man skall tänka på att motorn uppdaterades -02. Effekten stiger lite men framför allt blev växellådan bra mycket bättre. Dessutom har dom senare motorerna lambadasond, så som ställer in CO:t själva. (på tidigare insprutar triumph:s måste du då och då åka och få det justerat, inte så ofta kankse, det är mer principen!)

Jag har inte kört RS:n men väl ST:n och jag tycker nog att det kanske inte är det sortigaste jag kört, men den funkar utmärkt att piska lite småvägar med.
Jag skulle nog kollat lite på Speed tripeln också, ruggigt snygg men kanske inte lika bra om du skall ligga och köra långt! Skall du ha något som klarar båda delar, kolla på Daytonan, men jag är ju partisk :cool: (1100 mil förra året, DET skulle jag inte klarat på en R1:a)
 
johan lundin skrev:
:bow bugar mig i dammet för alla er med RR på cykeln, men jag tycker nog att RS'en är mer en sportmaskin än en touring i denna sammanhangen, gämnfört med både effekt och kubik och köregenskaper. Har du kört en?

Vad kör du :rolleyes:
Nej, jag har inte kört någon Sprint RS, och det jag skrev var mest riktat som ironi, men även med viss sanning bakom. För visst är det väldigt skönt att kunna ha en hoj som man inte får träsmak av efter bara ett antal mil. Sprinten är säkert en väldigt fin hoj att köra på landsväg med, men för riktigt aktiv körning måste du väl ändå hålla med om att t.ex. en Daytona är ett bättre val....?

För övrigt så kan jag meddela att den ena av mina hojar varken har några lysen, något stöd eller någon regplåt där bak.
Det är förmodligen mer RR-hoj än de flesta andra här på sporthoj.
;) :tummenupp
 
Fenix: Med några lättare ingrepp kan man få maskinen att bli lite mer "aggresiv", det sker enklast med ett slip-on, race-filter, moddad luftburk och matchande mappning.

Har du själv byggt om luftburken och i så fall hur om det går att förklara i text?

Har du kört den i bänk? i så fall vad blev hk, vrid?

Själv har jag Triumphs racecan och en kugge mindre fram

Mvh Stefan
 
Brandgul skrev:
Fenix: Med några lättare ingrepp kan man få maskinen att bli lite mer "aggresiv", det sker enklast med ett slip-on, race-filter, moddad luftburk och matchande mappning.

Har du själv byggt om luftburken och i så fall hur om det går att förklara i text?

Har du kört den i bänk? i så fall vad blev hk, vrid?

Själv har jag Triumphs racecan och en kugge mindre fram

Mvh Stefan

Craze har på sporthoj.com har samma uppsättning som jag har och han ska köra sin i bänk i helgen.

Meka luftburk sker på följande sätt:

1# Släng bort bakkåpan (inget måste med det ökar svängrummet)
2# Bort med tanken (glöm inte att haka loss alla slangar å el-kablar till pumpen :D )
3# På höger sida av burken sitter ett grönt skruvhuvud med en kabel dragen till sig. Skruva loss hela ekipaget. (detta är givaren för luft in.)
4# Skruva loss burken och dra den rakt upp (utan att du river med dig allt för många slangar) obs det sitter en stor knubbig slang på vänster sida med en slangklämma vrid loss innan du lyfter loss allt.
5# De två snorklarna längst fram på burker som pekar mot varandra, lirka loss och lägg dom i någon förvaringslåda.
6# Skruva loss filterlocket och ta ur originalfiltret och ersätt det med något vettigt typ. K&N-filter eller liknande.
7# Skruva loss alla 15 skruvar så du kan dela på burken. Och dela sedan burken. Obs, dessa skruvar är fantastiskt korkade, sitter med något slag 3-öres lim som fix och du kan eventuellt behöva limma om fästena med epoxy-lim.
8# Metalbläcket i mitten med att 3x4cm hål i, skruva bort och arkivera i samma låda som du la snorklarna i.
9# Skruva ihop alltihopa (glöm inte ev. limning)
10# Sätt ihop alltsammans, dubbelkolla att du inte har spräckt några slangar.
11# Montera luftfiltret
12# Försäkra dig om att luftburken sluter tätt över intagen.
13# På med tank, kåpor och hela klabbet.
14# boka tid för manuell mappning eftersom du nu får på tok för mycket luft i förhållande till bensin.
15# Klart!

Typ något sånt... :tummenupp

3#
 
SpeedAbuser skrev:
Nej, jag har inte kört någon Sprint RS, och det jag skrev var mest riktat som ironi, men även med viss sanning bakom. För visst är det väldigt skönt att kunna ha en hoj som man inte får träsmak av efter bara ett antal mil. Sprinten är säkert en väldigt fin hoj att köra på landsväg med, men för riktigt aktiv körning måste du väl ändå hålla med om att t.ex. en Daytona är ett bättre val....?

För övrigt så kan jag meddela att den ena av mina hojar varken har några lysen, något stöd eller någon regplåt där bak.
Det är förmodligen mer RR-hoj än de flesta andra här på sporthoj.
;) :tummenupp

och din andra hoj? :D :slicka
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top