Årets skämt!!!! Bullermätning på Dutch TT Assen 2013!!!

BMW WSB åker med vår "värsta" Superbike-fjädring. Detta innebär en framgaffel som är snarlik den som används av de flesta inom MotoGP och en stötdämpare som är lite mer lik den som vem som helst kan köpa till sin sporthoj. Varken framgaffel eller stötdämpare är elektroniskt styrda då detta inte är tillåtet. Dessutom har de en heltidsanställd stötdämpartekniker som följer dem på alla tävlingar och tester.

Det Eurosport-killarna dillade om är sannolikt den elektroniskt styrda fjädring från Sachs som sitter original på HP4:an. Den används inte i Superbike, däremot i Superstock. Jag är lite osäker på dess exakta reglerparametrar, men just det om GPS tror jag att de har fått om bakfoten.

Elektroniskt styrd fjädring är helt och hållet förbjudet i MotoGP.
Tack! :)

Jag kan ha fått det om bakfoten men de pratade om det när Melandri var i bild och att den typen av fjädring borde gynna honom på den ojämna banan osv. Men jag tror du har bättre koll än dem.

Sen kan man ju tänka sig att de kan manipulera varvräknaren om så skulle krävas... Säger inte att det är så men det är fullt möjligt :)

De som känner mig utanför internets låtsasvärld vet att jag har dålig hörsel och en stor del av anledningen går att finna i de två videoklippen. De flesta som jobbar i depån använder en form av (svindyra) formgjutna öronproppar, men det är fler än en gång man tagit ur dessa för att lyssna på en förarkommentar i den ena sidan av depåboxen...när den andra sidan av depåboxen river igång jävelskapet...och helt plötsligt känns det som att ens högra trumhinna sitter fastkletad på den vänstra väggen...

Varför kör ni inte med kåpor som dämpar buller och bevarar/förstärker ljud med normal/låg styrka? Då spar man på hörseln och slipper även att lyfta för att höra vad som sägs.

Varför kör ni inte med kåpor som dämpar buller och bevarar/förstärker ljud med normal/låg styrka? Då spar man på hörseln och slipper även att lyfta för att höra vad som sägs.

Många har provat kåpor såväl som proppar med denna funktion, men kommit fram till att båda alternativ fungerar sådär. De verkar inte riktigt greja kombinationen av latinsk förare som mumlar innanför en hjälm och högfrekventa, effektstarka motorljud.

Då föraren befinner sig på banan har naturligtvis hela teamet hörselkåpor på, vanligtvis med intercom för att säkra ordergivningen från ingenjör och chefsmekaniker till de vanliga mekanikerna. Om även föraren skulle använda intercom (som i F1) skulle det garanterat spara hörseln hos i alla fall ingenjör, chefsmek, fjädringskille och däckslusk.

P€RRA;5841587 skrev:
Tack! :)

Jag kan ha fått det om bakfoten men de pratade om det när Melandri var i bild och att den typen av fjädring borde gynna honom på den ojämna banan osv. Men jag tror du har bättre koll än dem.

Jag tror inte ens de har homologerat HP4:an för WSBK än utan WSBK-hojen var i alla fall i början av säsongen baserad på vanliga S1000RR. Vad jag tror de borde ha sagt är "varför kör inte BMW med den semi-aktiva fjädringen då det borde kunna gynna Melandri på den ojämna banan?" :)

Som sagt kör de med en HP4:a i Superstock men jag är osäker på om de kör med den semi-aktiva fjädringen där, jag är inte säker på att den funkar/finns kvar om man byter t.ex. Cartridge och naturligtvis inte alls bak om man byter hela stötdämparen. Såvitt jag vet arbetar BMWs system endast utifrån hojens egna parametrar som fjädringsrörelse, trottelposition osv, den funkar inte med GPS original i alla fall. I likhet med en TC kan man naturligtvis styra den med GPS om man programmerar den så men jag vet inte om det är tillåtet?

Jag läste att Buildbase BMW i BSS kör med en HP4 och de använder fjädringen helt original (dvs ingen omshimsning eller annat, trots att man får enligt reglerna), de ställer bara DDCn (semi-aktiva fjädringen) i "Slick" och sedan gasar de :) de använder även original DTC i läge -1, ABS deaktiverar de dock.

Edit; enligt artikeln nedan kör de med originalfjädring och DDC även i FIM STK och tydligen kan man styra originalfjädringen kurva för kurva när man har BMWs Race Calibration Kit och BMWs lap timer (som tydligen mäter avståndet från start/mål, måste vara en GPS?).

http://www.insidemotorcycles.com/co...ning-debut-for-innovative-bmw-suspension.html

Om de kan vinna race i STK med originalfjädringen undrar man vad de kan göra om de släpper en limiterad version med riktiga Öhlins-grejer på hojen och DDC. Dominera världen? På Assen körde Sykes 1.36-37 när han vann race 1 och Barrier körde 1.38-39 med originalfjädring och gatdäck. Skrämmande...

Med tanke på att BMWs system i grunden kommer från en 7-serie från slutet av 90-talet (om man vill vara sådan :) ) så borde Ducce ligga bra till också att lansera något liknande nu när de har tillgång till VAGs teknik som säkerligen innehåller liknande grejer. Eller de kanske köper rättigheterna till det system Öhlins utvecklar med VAGs kreditkort? :)

Last edited:
Om de kan vinna race i STK med originalfjädringen undrar man vad de kan göra om de släpper en limiterad version med riktiga Öhlins-grejer på hojen och DDC. Dominera världen?

Redan provat. Ben Spies och Yamaha WSB 2009. Sedan förbjudet i allt vad WSB och MotoGP heter. Den som orkar kan googla efter artiklar, jag vill minnas att MCN hade en gigantisk artikel om detta då det begav sig.

Sedan är elektroniskt kontrollerad fjädring inte riktigt så underbart och enkelt som det alltid låter i reklam och diverse artiklar. Min erfarenhet är att det kräver enormt mycket testtid för att göra någon som helst skillnad mot väl inställd, konventionell fjädring.

Redan provat. Ben Spies och Yamaha WSB 2009. Sedan förbjudet i allt vad WSB och MotoGP heter. Den som orkar kan googla efter artiklar, jag vill minnas att MCN hade en gigantisk artikel om detta då det begav sig.

Sedan är elektroniskt kontrollerad fjädring inte riktigt så underbart och enkelt som det alltid låter i reklam och diverse artiklar. Min erfarenhet är att det kräver enormt mycket testtid för att göra någon som helst skillnad mot väl inställd, konventionell fjädring.

Är det förbjudet i WSB också?

Men är den inte enklare att ställa in en aktiv/semi-aktiv för de som kan? Om föraren klagar på att den dyker för mycket fram i en eller två inbromsningar kan man väl styva upp fjädringen på bara den delen av banan, om man kan styra med GPS eller liknande, istället för att måsta ta hänsyn till att kompromissa följsamheten på andra delar av banan som man måste med passiv fjädring!

På ett sätt känns det lite konstigt när hojen hos handlaren har, i vissa avseenden, mer avancerad fjädring än hojarna i MotoGP och WSB? :)

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...