P€RRA;5841587 skrev:
Tack!
Jag kan ha fått det om bakfoten men de pratade om det när Melandri var i bild och att den typen av fjädring borde gynna honom på den ojämna banan osv. Men jag tror du har bättre koll än dem.
Jag tror inte ens de har homologerat HP4:an för WSBK än utan WSBK-hojen var i alla fall i början av säsongen baserad på vanliga S1000RR. Vad jag tror de borde ha sagt är "varför kör inte BMW med den semi-aktiva fjädringen då det borde kunna gynna Melandri på den ojämna banan?"
Som sagt kör de med en HP4:a i Superstock men jag är osäker på om de kör med den semi-aktiva fjädringen där, jag är inte säker på att den funkar/finns kvar om man byter t.ex. Cartridge och naturligtvis inte alls bak om man byter hela stötdämparen. Såvitt jag vet arbetar BMWs system endast utifrån hojens egna parametrar som fjädringsrörelse, trottelposition osv, den funkar inte med GPS original i alla fall. I likhet med en TC kan man naturligtvis styra den med GPS om man programmerar den så men jag vet inte om det är tillåtet?
Jag läste att Buildbase BMW i BSS kör med en HP4 och de använder fjädringen helt original (dvs ingen omshimsning eller annat, trots att man får enligt reglerna), de ställer bara DDCn (semi-aktiva fjädringen) i "Slick" och sedan gasar de

de använder även original DTC i läge -1, ABS deaktiverar de dock.
Edit; enligt artikeln nedan kör de med originalfjädring och DDC även i FIM STK och tydligen kan man styra originalfjädringen kurva för kurva när man har BMWs Race Calibration Kit och BMWs lap timer (som tydligen mäter avståndet från start/mål, måste vara en GPS?).
http://www.insidemotorcycles.com/co...ning-debut-for-innovative-bmw-suspension.html
Om de kan vinna race i STK med originalfjädringen undrar man vad de kan göra om de släpper en limiterad version med riktiga Öhlins-grejer på hojen och DDC. Dominera världen? På Assen körde Sykes 1.36-37 när han vann race 1 och Barrier körde 1.38-39 med originalfjädring och gatdäck. Skrämmande...
Med tanke på att BMWs system i grunden kommer från en 7-serie från slutet av 90-talet (om man vill vara sådan

) så borde Ducce ligga bra till också att lansera något liknande nu när de har tillgång till VAGs teknik som säkerligen innehåller liknande grejer. Eller de kanske köper rättigheterna till det system Öhlins utvecklar med VAGs kreditkort?