Årets skämt!!!! Bullermätning på Dutch TT Assen 2013!!!

Gränsen är hög i MotoGP. Men den ska likaväl följas. :)

Sen måste dom inte mäta på fullgas för att få ett värde hur ljuddämpningen är. Det är en bestämd kolvhastighet dom satt som gör att dom kan se hur mycket den låter. Är ungefär som att du måste inte tanka fullt för att mäta bensinförbrukning. Du kan räkna ut hur mycket den drar med att hälla i halv tank med. Ljud är bara en annan form av energi. Allt följer dom fysiska lagarna. Var inte du lärare i fysik och matte? :)
Ingen expert men visst tillkommer det en hel del ljud från insuget när man verkligen öppnar upp?

Sen måste dom inte mäta på fullgas för att få ett värde hur ljuddämpningen är. Det är en bestämd kolvhastighet dom satt som gör att dom kan se hur mycket den låter. Är ungefär som att du måste inte tanka fullt för att mäta bensinförbrukning. Du kan räkna ut hur mycket den drar med att hälla i halv tank med. Ljud är bara en annan form av energi. Allt följer dom fysiska lagarna. Var inte du lärare i fysik och matte? :)

Om du ger en motor full gas får du in mer bränsle/luft och varje explosion blir större och ljudligare. Om man endast står still kan du ligga långt ifrån fullgas för att varva motorn till 7000 rpm, och endast "små" gaspuffar kommer komma ut ur avgasröret...

Annars kan ju någon snurra runt motorn med en liten elmotor och så lyssnar man på hur mycket motorn låter då?

Jo... men vilken fysiklag använder du för att räkna ut, och VETA vilket ljudtryck du får vid 18000 rpm när du bara har tillgång till ljudtrycket vid 5500 rpm?

DÅLIG liknelse med bränsleförbrukning Axxexx, eftersom bränsleförbrukningen inte beror på nivån i tanken, men ljuddtrycket definitivt beror på varvet...

Jo... men vilken fysiklag använder du för att räkna ut, och VETA vilket ljudtryck du får vid 18000 rpm när du bara har tillgång till ljudtrycket vid 5500 rpm?

DÅLIG liknelse med bränsleförbrukning Axxexx, eftersom bränsleförbrukningen inte beror på nivån i tanken, men ljuddtrycket definitivt beror på varvet...

Det går ju med en tillräckligt stor datasampling att avgöra någorlunda i vilken region motorn kommer hamna i ljudvolym på maxvarv med ett par mätpunkter man valt någonstans i registret. MotoGP kan ju ha en hyfsad databank på sånt, om de nu skulle vilja ha det iaf. :)
Men att med fysikaliska regler räkna ut det blir nog oerhört komplext. Man får ju räkna på en helt hiskelig mängd variabler, som luftinsläpp i motorn, expansionskammare, diverse geometriska former och vågornas fortplantande längsmed rummen och fan vet allt. Naeh, då är det definitivt lättare att använda statistik.
Det är nog tom lättare att använda statistik för en fast referenspunkt än att använda flygande mätning på maxvarv på högsta växeln.

Det går ju med en tillräckligt stor datasampling att avgöra någorlunda i vilken region motorn kommer hamna i ljudvolym på maxvarv med ett par mätpunkter man valt någonstans i registret. MotoGP kan ju ha en hyfsad databank på sånt, om de nu skulle vilja ha det iaf. :)
Men att med fysikaliska regler räkna ut det blir nog oerhört komplext. Man får ju räkna på en helt hiskelig mängd variabler, som luftinsläpp i motorn, expansionskammare, diverse geometriska former och vågornas fortplantande längsmed rummen och fan vet allt. Naeh, då är det definitivt lättare att använda statistik.
Det är nog tom lättare att använda statistik för en fast referenspunkt än att använda flygande mätning på maxvarv på högsta växeln.

Och? Vad vill du säga? En BRA metod?

P€RRA;5840470 skrev:
Nja, det är väl max fyra cylindrar?

Det stämmer nog. Jag hade för mig att det sas hos MM att det va fyra cylindrar som tilläts och inget annat.

Däremot kan man ju konstatera att det tack vare maxgränsen på borr blir en de facto-regel att det ska vara fyrcylindrigt.

Jag hade för mig att det sas hos MM att det va fyra cylindrar som tilläts och inget annat.
Man får ha en, två eller tre cylindrar också, men reglementet verkar inte innehålla någon kompensation för färre cylindrar än fyra. Förut tillät man ju lägre vikt för färre cylindrar, men inte längre, verkar det som.

Bifogat

• Skärmavbild 2013-07-03 kl. 23.34.04.png
    Skärmavbild 2013-07-03 kl. 23.34.04.png
    16.3 KB · Visningar: 103
De som känner mig utanför internets låtsasvärld vet att jag har dålig hörsel och en stor del av anledningen går att finna i de två videoklippen. De flesta som jobbar i depån använder en form av (svindyra) formgjutna öronproppar, men det är fler än en gång man tagit ur dessa för att lyssna på en förarkommentar i den ena sidan av depåboxen...när den andra sidan av depåboxen river igång jävelskapet...och helt plötsligt känns det som att ens högra trumhinna sitter fastkletad på den vänstra väggen...

Yamaha är ganska lugnt. De låter inte särskilt mycket högre än en vanlig R1:a och de verkar gå igång på ett väldigt lågt varvtal. Honda har ett betydligt intensivare ljud och smäller dessutom igång på ett våldsamt högt varvtal. Innan Pedrosa's hoj startas får man alltid lite förvarning då den startas med en gokartmotordriven bakhjulssnurra. När man hör denna stoppar man i öronpropparna. Om inte första gången så definitivt nästa gång...Lite knepigare med Stoner / Marquez då denna sida startar med den elmotordrivna startmotor som syns i första klippet. Denna är rent förrädisk då den knappt hörs...

Värst är ändå Ducati. Ljudlös elektrisk startmotor direkt på veven, motor som går igång ungefär en tusendels sekund senare och naturligtvis med en smäll och tio tusen rpm...Att de dessutom måste slira på kopplingen och hålla ungefär femton tusen rpm längs hela depågatan gör inte saken bättre...

De som känner mig utanför internets låtsasvärld vet att jag har dålig hörsel och en stor del av anledningen går att finna i de två videoklippen. De flesta som jobbar i depån använder en form av (svindyra) formgjutna öronproppar, men det är fler än en gång man tagit ur dessa för att lyssna på en förarkommentar i den ena sidan av depåboxen...när den andra sidan av depåboxen river igång jävelskapet...och helt plötsligt känns det som att ens högra trumhinna sitter fastkletad på den vänstra väggen...

Yamaha är ganska lugnt. De låter inte särskilt mycket högre än en vanlig R1:a och de verkar gå igång på ett väldigt lågt varvtal. Honda har ett betydligt intensivare ljud och smäller dessutom igång på ett våldsamt högt varvtal. Innan Pedrosa's hoj startas får man alltid lite förvarning då den startas med en gokartmotordriven bakhjulssnurra. När man hör denna stoppar man i öronpropparna. Om inte första gången så definitivt nästa gång...Lite knepigare med Stoner / Marquez då denna sida startar med den elmotordrivna startmotor som syns i första klippet. Denna är rent förrädisk då den knappt hörs...

Värst är ändå Ducati. Ljudlös elektrisk startmotor direkt på veven, motor som går igång ungefär en tusendels sekund senare och naturligtvis med en smäll och tio tusen rpm...Att de dessutom måste slira på kopplingen och hålla ungefär femton tusen rpm längs hela depågatan gör inte saken bättre...
Jag har länge undrat men inte vågat fråga. Vad gör du i MotoGP cirkusen?
Förstår om det är känslig info.

Har du någon kolla på vad det är för fjädring BMW använder i WSBK? Hörde Eurosport-killarna prata om någon elektronisk-fjädring som ändrade inställningar med hjälp av GPS eller varvtid.

Tror du vi kommer att få se något liknande från Öhlins i MotoGP eller är det bara ytterligare en dyr kostnad?
(Får du inte svara så har jag full förståelse för det, men frågar man inte får man inget veta :) )

P€RRA;5841484 skrev:
Har du någon kolla på vad det är för fjädring BMW använder i WSBK? Hörde Eurosport-killarna prata om någon elektronisk-fjädring som ändrade inställningar med hjälp av GPS eller varvtid.

Tror du vi kommer att få se något liknande från Öhlins i MotoGP eller är det bara ytterligare en dyr kostnad?
(Får du inte svara så har jag full förståelse för det, men frågar man inte får man inget veta :) )

BMW WSB åker med vår "värsta" Superbike-fjädring. Detta innebär en framgaffel som är snarlik den som används av de flesta inom MotoGP och en stötdämpare som är lite mer lik den som vem som helst kan köpa till sin sporthoj. Varken framgaffel eller stötdämpare är elektroniskt styrda då detta inte är tillåtet. Dessutom har de en heltidsanställd stötdämpartekniker som följer dem på alla tävlingar och tester.

Det Eurosport-killarna dillade om är sannolikt den elektroniskt styrda fjädring från Sachs som sitter original på HP4:an. Den används inte i Superbike, däremot i Superstock. Jag är lite osäker på dess exakta reglerparametrar, men just det om GPS tror jag att de har fått om bakfoten.

Elektroniskt styrd fjädring är helt och hållet förbjudet i MotoGP.

Last edited:
Q axxess

Sen måste dom inte mäta på fullgas för att få ett värde hur ljuddämpningen är. Det är en bestämd kolvhastighet dom satt som gör att dom kan se hur mycket den låter. Är ungefär som att du måste inte tanka fullt för att mäta bensinförbrukning. Du kan räkna ut hur mycket den drar med att hälla i halv tank med. Ljud är bara en annan form av energi. Allt följer dom fysiska lagarna. Var inte du lärare i fysik och matte?
-----------------

Heja

Bara en fråga. Menar du att ljudstyrka har ett känt samband mot kolvhastighet? Om det är känt, hur skulle det då se ut(linjärt, kvadratiskt, exponentiellt??)

Med mina begränsade kunskaper skulle jag ha betydligt svårare att beräkna fram maximal ljudstyrka extrapolerat från en tomgångsrepa jämfört med att ta fram medelbränslefrukning oavsett halv eller full tank.

Last edited:
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...