Årets skämt!!!! Bullermätning på Dutch TT Assen 2013!!!

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Det här är STOR humor. Man undrar många saker:
- Varför görs det?
- Är dessa mekaniker lika oroliga inför den här kollen som jag är när jag rullar upp till besiktningen?
- Vad står det på mätaren besiktningsmannen visar upp för mekanikern vid 0.08?
- Varför nickar mekanikern gillande? Är det lagom högt?

http://www.youtube.com/watch?v=rNDYCI-2Fu0

Hade iofs varit rätt kul om Pedrosa eller Marquez rullade ut på FP1 med ett stort slip-on och Svemo-krök :D

Fast vad är skämtet med mätningen?
De har ju en dB-gräns på 130 dB(A)....

Fast vad är skämtet med mätningen?
De har ju en dB-gräns på 130 dB(A)....

Ja.... det är väl så att en MotoGP-hoj på, vad var det de höll för högt tomgångsvarv, 7000 rpm?, den låter ju INGENTING jämfört med om de öppnar spjällen!!!! Då är det ju ett skrälligt megafonljud som låter MYCKET mer. Så, att mäta en MotoGP-hoj på hög tomgång är, tycker jag, ett skämt, det är stor humor! Och 130 dB gräns på hög tomgång är ju så nära smärtgräns att det då lika gärna kan kvitta!

P€RRA;5840254 skrev:
Hade iofs varit rätt kul om Pedrosa eller Marquez rullade ut på FP1 med ett stort slip-on och Svemo-krök :D

De har iofs ett perforerat innerrör i megafonen, det KAN vara lite ull innanför...

Ja.... det är väl så att en MotoGP-hoj på, vad var det de höll för högt tomgångsvarv, 7000 rpm?, den låter ju INGENTING jämfört med om de öppnar spjällen!!!! Då är det ju ett skrälligt megafonljud som låter MYCKET mer. Så, att mäta en MotoGP-hoj på hög tomgång är, tycker jag, ett skämt, det är stor humor! Och 130 dB gräns på hög tomgång är ju så nära smärtgräns att det då lika gärna kan kvitta!

Vid 5500 rpm för en fyrcylindrig hoj enligt reglementet. :D

Vid 5500 rpm för en fyrcylindrig hoj enligt reglementet. :D

Och jag mätte vid 7000!!!!! STOR humor!!! Och det var det jag menade när jag hojtar på Willem, besiktningschefen, i den andra videon: jag skriker (det hörs lite dåligt på videon)

- Willem, what are the rules? Are you disqualified if you are BELOW 102 db:s? Eftersom Supersport skulle vara under 102, och jag hade snackat igenom min extradämpare med Willem två dagar tidigare, så tyckte Willem det var kul!:)

I första klippet ser det ut som några slags dB-killers, som saknas i klippet ovan, sitter i mynningarna.

hondan förändrade avgaset väldigt mycket till 2013 så det är därför det är en visuell skillnad.
jag kan berätta att en meter ifrån brdl hoj i en box är det fruktansvärt högt

Gränsen är hög i MotoGP. Men den ska likaväl följas. :)

Sen måste dom inte mäta på fullgas för att få ett värde hur ljuddämpningen är. Det är en bestämd kolvhastighet dom satt som gör att dom kan se hur mycket den låter. Är ungefär som att du måste inte tanka fullt för att mäta bensinförbrukning. Du kan räkna ut hur mycket den drar med att hälla i halv tank med. Ljud är bara en annan form av energi. Allt följer dom fysiska lagarna. Var inte du lärare i fysik och matte? :)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti