Årets sista träning på Sviestad 27/9

Gårdagen var ett skönt avbrott i min annars så strikt inrutade vardag. I sann minimalistisk anda tog jag bara med mig hoj, bensin, personlig utrustning och en verktygslåda. Verktygslådan behövde jag aldrig använda, jag bara tankade och körde, tankade och körde. Skatungen gick bra och hade kunnat magras ur ett eller två steg för att bli superkrisp men det sket jag i. Körhungrig som jag var blev det två och en halv pass på raken, en kaffe och ett pass till, sen var klockan 18:48 och det började skymma så packade vi ihop.

En fundering bara. Hur är det med efterlevandet av reglementet på träningarna egentligen? Jag vet ärligt inte vad som gäller men blir lite fundersam när man här kan läsa att på träningar ska hojar uppfylla reglementet och samtidigt såg jag igår både två och tre hojar som körde runt med fram- och baklyse och blinkers. En hade t o m lyset påslaget så när jag blev passerad på rakan (jag vet att jag är långsam men det var faktiskt en R1'a) på sista passet undrade jag om jag hamnat mitt i nattpasset på Bol d'or 24h. Nu kröp jag inte på knäna och kikade in bakom kåporna för att leta efter najade skruvar och slangar dragna till uppsamlingskärl, inte heller öppnade jag locket till kylarvattenhalsen för att kolla färgen på vattnet men det är klart man börjar fundera på om det bara är så att de missat att tejpa lyktorna eller om det är så att det är reglementsvidriga hojar.
 
Goodstuff skrev:
Lite kul var det sista passet även om det gick långsamt.
Var det du som hade #56? Jag tänkte också köra om dig men de flaggade av då. Det såg dock ut som du provade något så jag ska inte påstå att jag egentligen kör fortare än dig. :)
 
Teddy skrev:
...både två och tre hojar som körde runt med fram- och baklyse och blinkers. En hade t o m lyset påslaget...
Det låter ju verkligen som ekipage som har på en roadracing-träning att göra. Man kan troligen räkna med att de har glykol i kylaren och lika lite najtråd till oljefiltret som bulten för urtappning av olja. Och samtidigt ska man ta besiktningsmän som anmärker på "för kletig" kedja och dåligt fungerande bakbroms på allvar.

:3freak
 
Neutral skrev:
Var det du som hade #56? Jag tänkte också köra om dig men de flaggade av då. Det såg dock ut som du provade något så jag ska inte påstå att jag egentligen kör fortare än dig. :)
De enda som inte körde fortare än jag var juniorerna och det var enbart för att jag har mer effekt än dem.
Vad körde du för hoj?
 
Goodstuff skrev:
Ni vet hur det är. Man åker dit med inställningen att man bara ska testa lite och känna sig för efter en krasch men så fort man börjar köra så vill man köra fortare och när Per och Teddy visslade ifrån mig så tänkte jag att nu säljer jag skräpet.
Första passet var så illa att jag inte visste vad jag skulel ta vägen, andra var ok med lite hjälp från Pelle men det gick ju långsamt, tyckte det gick läskigt fort, bromsade tidigt och mycket, vågade inte lägga ner, kör långsamt men med hjärtat i halsgropen, Torparn gick apdåligt och hojen har ett svart hål i effekten mellan 8000 och 9000 rpm. Därefter gick den bra men likväl endast 198,5 km/h innan jag tokbromsar alldeles för tidigt och hårt in mot Bergskurvan.
Lite kul var det sista passet även om det gick långsamt.
Min toppade 189 km/h i går, kan bara drömma om 198! :) Hur gamla är dina däck? Litar du på dem? Har du däckvärmare? Kan säga att man vågar gasa på betydligt mer i kurvorna när man VET att däcken inte plötsligt bara säger good bye! Sen var du ju faktiskt inte helt hel i kroppen heller, klart man fegar mer än vanligt då! (Om man inte heter du-vet-vad förstås...) Din TZ ska du ju kunna hänga på mig med utan större ansträngning, tänk på det till B-racet så kanske spärrarna släpper.
 
Goodstuff skrev:
Vad körde du för hoj?
<--- Den i avataren. Jag hängde bakom dig ett varv men var så förvånad över att vara snabbare än någon att jag inte kom till skott att köra om. :hihi

Vill ni ha besiktning på träningarna? Förekommer det på andra banor?
 
Torkel skrev:
Kan säga att man vågar gasa på betydligt mer i kurvorna när man VET att däcken inte plötsligt bara säger good bye!
Det stämmer verkligen.

Jag har varit skeptisk till att köra med nya däck. Men när jag till slut gjorde det och märkte vilken trygghet det ger insåg jag den stora fördelen. Oändligt mycket viktigare för medelmåttan än läckra expansionskammare eller kit-tändning.

Neutral skrev:
Vill ni ha besiktning på träningarna? Förekommer det på andra banor?
De som ändå står vid utsläppet kan väl ta tio sekunder att kolla det viktigaste innan de sätter en OK-dekal på varje ekipage? Det sägs ju att säkerhet är viktigt...
 
Nyteknik skrev:
De som ändå står vid utsläppet kan väl ta tio sekunder att kolla det viktigaste innan de sätter en OK-dekal på varje ekipage? Det sägs ju att säkerhet är viktigt...
Med tanke på hur irriterade en del förare är på besiktningen på tävlingar kan man ju inte tro att de uppskattar säkerhet. Då kan man ju tänka på hur de skulle bete sig om vi bad dem ta av underkåpan vid utsläppet så att det går att se om filter och avtappning är rätt najade. Det bör nog göras i samband med betalningen i så fall, inte vid utsläppet.
 
Last edited:
Neutral skrev:
Med tanke på hur irriterade en del förare är på besiktningen på tävlingar kan man ju inte tro att de uppskattar säkerhet. Då kan man ju tänka på hur de skulle bete sig om vi bad dem ta av underkåpan vid utsläppet så att det går att se om filter och avtappning är rätt najade. Det bör nog göras i samband med betalningen i så fall, inte vid utsläppet.
Kanske kan man besiktiga ekipage lite olika; någon som ska ut på banan med blinkers finns det fog för att kolla lite extra.
 
Torkel skrev:
Min toppade 189 km/h i går, kan bara drömma om 198! :) Hur gamla är dina däck? Litar du på dem? Har du däckvärmare? Kan säga att man vågar gasa på betydligt mer i kurvorna när man VET att däcken inte plötsligt bara säger good bye! Sen var du ju faktiskt inte helt hel i kroppen heller, klart man fegar mer än vanligt då! (Om man inte heter du-vet-vad förstås...) Din TZ ska du ju kunna hänga på mig med utan större ansträngning, tänk på det till B-racet så kanske spärrarna släpper.
Det är inga fel på däcken men jag ska slänga på färskare till b-racet. Däckvrämarna var på. Det finns inga ursäkter utan jag tyckte det var läskigt, men mindre läskigt på slutet än i början. B-racet. :mad:

Neutral skrev:
<--- Den i avataren. Jag hängde bakom dig ett varv men var så förvånad över att vara snabbare än någon att jag inte kom till skott att köra om. :hihi

Vill ni ha besiktning på träningarna? Förekommer det på andra banor?
Nöjd då?
Du skulle smaskat om med full kraft för den chansen får du inte igen. :D

Jag tycker det borde kunna kontrolleras betydligt noggrannare ja.
 
Nyteknik skrev:
Kanske kan man besiktiga ekipage lite olika; någon som ska ut på banan med blinkers finns det fog för att kolla lite extra.
Håller med.

Goodstuff skrev:
Nöjd då?
Du skulle smaskat om med full kraft för den chansen får du inte igen. :D
Nej, jag var missnöjd som fan när flaggan föll då jag kände precis det - att det aldrig kommer att hända igen. :huvet Låg på halvgas inför högfartböjen precis bakom dig men körde inte om då jag tänkte att du bromsar ändå förbi mig och jag ville inte ställa till något på första träningen men till min förvåning följde jag dig lätt genom Berg och Sviestad till målflaggen.
 
Har dessa blinkersförsedda hojar öht magkåpa med uppsamlingskärl? Om någon körde omkring på en sån hoj på ett licenspass och fick mig att vurpa pga utläckande kantarellglidmedel skulle jag utan tvekan strypa eller på motsvarande sätt ta vederbörande av daga.
 
Goodstuff skrev:
Ha inte min körning som en måttstock för annat än yttersta medelmåttighet.
Du körde sakta redan innan du vurpade på Åsen, men vetskapen om hur ont det kan göra att vurpa så kommer det att gå ännu saktare ett par pass till, du har en lång väg att vandra herr Grusmuff.

Kör man för sakta så blir man torpederad av fjunisar utan vett & sans och får börja om på ruta ett igen.

Äldre herrar som slår sig har en längre rehabiliteringstid, detta inte bara pga dålig fysik utan även den s.k mognaden, man blir fegare med åren och till sist så kör dom en till dagrummet där man matas med fiskleverolja & katrinplommon.
 
Goodstuff skrev:
Vad fan säger du karl! Jag körde nästan lika snabbt i regn som du kör i torrt på Åsen. :mad:
Åsen är en gropig gokartbana, jag hatar Åsen speciellt i regn, faktum är att jag hatar även regn, men saneringsmedel i kurvorna är det jag hatar mest.
 
Goodstuff skrev:
...Jag tycker det borde kunna kontrolleras betydligt noggrannare ja.
Jag efterlyser inga polisfasoner, men när en hoj i gatkläder åker runt med lysena påslagna borde väl den berömda "någon" reagera och kanske kolla den hojen efter najningar, uppsamlingskärl och be föraren att slå av lyset och sätta på lite silvertejp på alla glas. Det behöver inte vara svårare än så. Att ha en fullständig besikning av alla fordon varje träning känns onödigt.

Om inte annat vill jag själv veta vad som gäller på träningarna så att jag själv kan hjälpa till att upplysa ovetande och dela med mig av silvettejp, gummislangar och najtråd när det behövs. :)
 
Jepp, den där hojen (för det är väl Per Gssons gamla) bör du skruva lite på. Den är stenhårt inställd och lär inte passa alls. Jag antar också att du inte kör på dunlop och då ska det ändras. Hör av dig om du vill ha en ok grundsetup!

Neutral skrev:
Det var superkul men det gick lite yxigt då det var racerväxlat som jag inte kört förut men någon gång ska man ju börja med det också, höll nästan på att dra i 1:an ut ur torparn. :död Sedan var hojen absolut stenhård i fjädringen, han som hade den innan mig körde ju liiite fortare om man säger så :rolleyes: , jag fick den aldrig att sätta sig utan den bara stod upp. Hann inte kolla på det i kväll dock utan ville bara köra. Synd att det inte blev fler pass, vädret var ju som sagt kanon, varmt och skönt, jag tror vi kunnat köra 15 minuter till när det bröts.

B-race nästa år..? Det är ju ett 15/10 på Sviestad... :)
 
Don Quixote skrev:
Jepp, den där hojen (för det är väl Per Gssons gamla) bör du skruva lite på. Den är stenhårt inställd och lär inte passa alls. Jag antar också att du inte kör på dunlop och då ska det ändras. Hör av dig om du vill ha en ok grundsetup!
Japp, det är G:sson som haft den. Han sa att om jag mjukade upp tre klick på kompressionen både fram och bak skulle jag komma ganska rätt men jag hann inte prova det. Han rekommenderade också mig att prova något annat än Dunlop men det är hans racedäck från Mantorp jag körde på (fick med ett set Metzeler regndäck också), de räcker väl ett tag åt mig och blev extremt klibbiga efter ett pass. I min (brist på) fart kände jag förtroende för dem i alla fall men jag kommer nog köpa slicks nästa gång.

Pm:ar om setup. :)
 
Last edited:
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top