Årets sista träning på Sviestad 27/9

eus såg inte så illa ut, han ledde hojen så fint tillbaka till depån, allt för att slippa skammkärran! :hihi

kan tillägga att i skymningen så gnistrade väldigt fint! synd man inte hade kameran i högsta hugg...

EDIT: 1:a riktigta träningen sen 5:e augusti... äntligen raka bromsskivor! blev bara varvtider över och lite under 56... snart B-race!

Chris Ash skrev:
Åkte du och kvaddade dig själv på sista träningen? Jaja det är ju rätt tillfälle att göra det iaf...;)
Nä så farligt var det inte.

Det gick riktigt bra faktsikt, körde personbästa på andra passet. Men det låg en sketen superbikeförare i vägen dock :mad:

Tredje passet gick ännu bättre, men då hade någon tagit bort sändaren så jag fick inga tider. Sen skulle jag bromsa om Torkel in i S:et men jag bromsade in i Torkel istället. Som tur var så kraschade bara jag och bjöd på gnistregn.
Jag var helt säker på att jag var förbi honom och skulle ta ut svängen lite, men körde nog in mitt bromsgrepp i hans cykel. Kan vart den där blå röken som gjorde mig förvirrad å yr.

Jag behöver bara en ny kraschpuck, fotpinne å nåt mer kanske.
Just det, en hjälm

[edit]
Årets sista träning, årets första krasch
[/edit]

Last edited:
Neutral skrev:
Det blev åka av i alla fall, två pass. :) Tack alla som hjälpte till för att jag skulle komma iväg: Peter och Lotta för allt möjligt, Kicki och Örjan för erbjudande om billån och depåassistens, Strandelin för lån av bil med släp, Håkan för lån av nyckel till garage, Hannes för blixtsnabb utryckning när det som mest behövdes. Tack även till Benny som erbjöd hjälp med skjuts, glömde i förvirringen att hälsa på dig i depån, sorry. Hoppas jag inte glömde någon.

Till våren tar vi nya tag och jag är skyldig er alla en tjänst. :tummenupp

Sååå!! Hur gick det då på nya hojen??

Vi fick ju perfekt väder, även om mörkret svepte över oss på tok för tidigt.
Jag ville köra MER.....
2:a gången jag kör på Sviestad... & äntligen hittar jag runt banan utan att stanna & kolla kartan vart jag ska.... Hade riktigt roligt.

Skoj att du kom ut, hoppas du hade en lika bra dag som jag.
Vi ses på B racen nästa år.
//
Benny

RR:Benny skrev:
Sååå!! Hur gick det då på nya hojen??

Vi fick ju perfekt väder, även om mörkret svepte över oss på tok för tidigt.
Jag ville köra MER.....
2:a gången jag kör på Sviestad... & äntligen hittar jag runt banan utan att stanna & kolla kartan vart jag ska.... Hade riktigt roligt.

Skoj att du kom ut, hoppas du hade en lika bra dag som jag.
Vi ses på B racen nästa år.
//
Benny
Det var superkul men det gick lite yxigt då det var racerväxlat som jag inte kört förut men någon gång ska man ju börja med det också, höll nästan på att dra i 1:an ut ur torparn. :död Sedan var hojen absolut stenhård i fjädringen, han som hade den innan mig körde ju liiite fortare om man säger så :rolleyes: , jag fick den aldrig att sätta sig utan den bara stod upp. Hann inte kolla på det i kväll dock utan ville bara köra. Synd att det inte blev fler pass, vädret var ju som sagt kanon, varmt och skönt, jag tror vi kunnat köra 15 minuter till när det bröts.

B-race nästa år..? Det är ju ett 15/10 på Sviestad... :)

Last edited:
Jaha så va sista träningen avklarad för i år :huvet .
Jag kan ju säga att jag blev glatt förvånad att så många kom och tränade igår, ni var 34 stycken :banana
Att se Ecce svajja runt på Fulkawan var en syn :hihi som var värt mycket (tror nog att åksjuketabletter är en idé).
Tack Rust29 för träningsledarhjälpen och Kobbe för lån av skambil+släp.
Tack även till alla andra som ställer upp när man ber om hjälp :Bugar

frollo skrev:
Nån som har en aning om hur många som är anmälda till 1000 klassen den 15 ?

//Mange

det är hela 8:a stycken... och om du kollar på hemsidan, så finns där en fin lista med alla anmälda i de klasser som kommer köra ;)

//Håkan

Laddad till tusen med ny drevning 14/41 istället för 14/43 som jag körde sist skulle göra susen var tanken. Inte lika mycket skrik på tvåan fast lite sämre drag ut ur Sviestadböjen.
1.00.07 biddde det som bäst den här gången och jag funderar starkt på att reklamera min AIM! :huvet
Och när man tycker det går som bäst så är det någon som har tagit bort sin IR-sändare så det blev 7 varv utan tidtagning, frustrerande! Kan inte LMS köpa in en egen AIM IR-sändare?

Sen blev det kollision med Eus också som ingen av oss hade räknat med, tur det gick så bra med både hojen och honom.
Min version är att jag blev omkörd till vänster på start/mål men bromsade senare så jag var förbi honom in mot esset. Då driver han ut till höger för att få en bra ingång och tänkte väl aldrig på att jag skulle ligga framför eftersom jag redan var omkörd, blicken var därför koncentrerad på ingången till kurvan.
Jag såg i ögonvrån att han drev ut mer och mer och tänkte att det här kommer inte att sluta bra. Hans bromsgrepp trycktes in i min bakkuts och sen blev jag jagad ev en hasande R6'a långt in på halkbanan, det kändes som något ur en Terminatorfilm...
När vi snackades vid efteråt så bekräftas den här teorin, han hade inte sett mig alls utan trodde att han krokat i någon annan.
The mighty stopping power of the RS250 had him fooled! :tungan
Jag brukar tycka att man inte ska dela upp i A och B-klasser om det inte behövs men det här är ju ett typiskt scenario där det skulle ha behövts. Jag började i B-gruppen men det gick för långsamt in och i kurvorna tyckte jag så jag bytte till A istället. Det kanske inte var så smart när allt kommer omkring...

Sammanfattningsvis så var det en riktigt kul träning, Supermono-Per kom fram efter ett pass och undrade vad jag gick på för något, det släppte tydligen duktigt både fram och bak i Sviestadböjen! Det är en go' kurva det! 1.00.07 är bara en hundradel från mitt personbästa så man får vara nöjd trots att det känns lite trist att hundradelarna ALDRIG är på min sida! :mad:

Torkel skrev:
Laddad till tusen med ny drevning 14/41 istället för 14/43 som jag körde sist skulle göra susen var tanken. Inte lika mycket skrik på tvåan fast lite sämre drag ut ur Sviestadböjen.
1.00.07 biddde det som bäst den här gången

Du får nästan passa dig Torkel så vi alla inte istället håller tummarna för att du faktiskt aldrig uppnår den där sub-minute tiden! Det är alltför underhållande att läsa om dina försök som ger en känslor som igenkännande, medlidande och skadeglädje :)

Torkel skrev:
Jag brukar tycka att man inte ska dela upp i A och B-klasser om det inte behövs men det här är ju ett typiskt scenario där det skulle ha behövts. Jag började i B-gruppen men det gick för långsamt in och i kurvorna tyckte jag så jag bytte till A istället. Det kanske inte var så smart när allt kommer omkring...
Tja, tycker det funkade ganska bra ändå att ha dig i gruppen, kurvhastigheten är ganska jämnlik med min i alla fall. Kanska lite långsammare i någon men snabbare i någon annan. I Sviestadböjen hade du bra fart, jag vågar inte köra mycket fortare där, det fladdrar å släpper både fram å bak för mig (fast jag stressar nog cykeln lite för mycket).
Och på rakorna brukar det gå smidigt att köra om, hade jag bara vart lite bättre på bromsarna där också så hade det gått ännu bättre :)

eus_1.jpg

Last edited:
Hade jag fått ett erbjudande om att sälja hojen igår så hade jag sålt den på rot. :mad: :4skrika

Goodstuff skrev:
Hade jag fått ett erbjudande om att sälja hojen igår så hade jag sålt den på rot. :mad: :4skrika
Berätta för Farbror Barbro nu, va kan ja hjälpare me?
barbro.gif

Goodstuff skrev:

Nej nu tänker du inte positivt, lär av mig istället.

Har en ny hoj som jag har svårt att lära mig att köra, dvs det går riiiktigt sakta men under sista passet och på sista varvet kändes esset kanon. Även datat från GPSen bekräftade att jag var tillbaka i gammal fin form.

Så en kurva under en hel träning var OK för mig och resten blev pannkaka. Hade inte du också en bra kurva under hela kvällen???

Tycker faktiskt att dom som varit tränings ansvariga ska ha en stor dunk i ryggen.Har fungerat väldigt bra de gångerna jag varit nere.Är nästan aldrig nått strul.

//Mange

Torkel skrev:
1.00.07 biddde det som bäst den här gången och jag funderar starkt på att reklamera min AIM! :huvet

Du är verkligen förföljd av den där minutens hundradelar. Hoppas du får revangen när den är som sötast. på B-racet. Kan iaf säga att du körde fort nog för att inte fastna på en enda vettigt bild. Beklagar för detta men jag försökte verkligen få dig.

Eus, Håkan och Peter på Duccen va de enda som fastnade så de va värda att ens ge vidare. Några andra såsom Christer på Duccen och Peter med sin nya 6'a fick de bilder jag tagit på dem men som jag sagt i annan tråd. jag va där för att lära mig och i efterhand så märkte jag att jag lärde mig att inte ha för högt ISO i inställningarna för det va kornigt och tråkigt. det ser ju sååå bra ut på den lilla 2" displayen :va :confused: En del kör rookie medans andra är rookie på kameran (fick den i torsdags och har bara kört IXUS compact kamer ainnan)

Om det är någon som vill se sig själv på bild så PM'a mig nummer och färgkombination så ska jag försöka rota fram er. 280 bilder tog jag och 220 av dessa blev thrash direkt. :huvet

hakan_1.jpg

peter_ducce_1.jpg

Torkel skrev:
Berätta för Farbror Barbro nu, va kan ja hjälpare me?
barbro.gif
Ni vet hur det är. Man åker dit med inställningen att man bara ska testa lite och känna sig för efter en krasch men så fort man börjar köra så vill man köra fortare och när Per och Teddy visslade ifrån mig så tänkte jag att nu säljer jag skräpet.
Första passet var så illa att jag inte visste vad jag skulel ta vägen, andra var ok med lite hjälp från Pelle men det gick ju långsamt, tyckte det gick läskigt fort, bromsade tidigt och mycket, vågade inte lägga ner, kör långsamt men med hjärtat i halsgropen, Torparn gick apdåligt och hojen har ett svart hål i effekten mellan 8000 och 9000 rpm. Därefter gick den bra men likväl endast 198,5 km/h innan jag tokbromsar alldeles för tidigt och hårt in mot Bergskurvan.
Lite kul var det sista passet även om det gick långsamt.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra