Åkte fast i 254 km/h

Trafikkontroller i Skåne
Här finns trafikpolisen bland annat de närmaste dagarna:

Fredag 29 maj
Förar- och fordonskontroller, Helsingborg, Malmö
Hastighets- och nykterhetskontroller, Kristianstad och Hässleholm
Lördag 30 maj
-----------------------
Söndag 31 maj
------------------------

Måndag 1 juni
Förar- och fordonskontroll, Helsingborg
Beteendeövervakning, nordöstra Skåne
Kontroll av yrkestrafiken och farligt gods, E22
Tisdag 2 juni
Förar- och fordonskontroll, Landskrona
Beteendeövervakning, nordöstra Skåne
Hastighetskontroll, Inre Ringvägen, E6
Onsdag 3 juni
Förar- och fordonskontroll, Kulla-Bjäre
Civil hastighetsövervakning, E22 och riksväg 21
Hastighetskontroll, Inre Ringvägen, Malmö
Torsdag 4 juni
Beteendeövervakning, E4, E6
Hastighets- och bilbälteskontroller, Bromölla
Förar- och fordonskontroll, riksväg 13 och 23
Fredag 5 juni
Hastighetskontroller, E4, E6, länsväg 104
Förar- och fordonskontroller, riksväg 21 och 24
Lördag 6 juni
Nykterhetskontroller, nordvästra Skåne, Östra Göinge
Söndag 7 juni
Beteendeövervakning, riksväg 21
Nykterhetskontroller, E22, Sweden Rock festivalen

:tummenupp

Moralkärringar kan hålla sina åsikter för ig själv nu, men för 6 år sedan blev jag själv filmad av civil polisbil i 248km/tim på 70 sträcka. Hade en gammal Volvo 855R endast lite chipad.
Dom hade en Volvo V70 kombi med T6 tictronic låda och jag kan säga..den bilen va det jävligaste jag sett i snutens ägo.
Mer eller mindre vrålvässad med värsting bromsar osv Trafikpolisen hade 4 st här vid den tidpunkten som ENBART skulle plocka hojar och streetrace bilar.
Jag insåg inte att det va en snut förrän jag hamnade vid ett rödljus där jag fastnade mellan 2 lastbilar DÅ gled dom upp bredvid mig med polis padeln i fönstret.
Dom bad mig kliva ur bilen och sätta mig i deras bil, sen blev det film..mycket riktigt jag hade hållt 248km/tim förbi en 70 skylt..fy mig.
Det som hände sen va rätt absurt..dom skulle köra mig till kronobergs häktet..och fyfaaan vad dom körde..och dom satt och flinade hela tiden..verkligen demostrera vilket ös det va i bilen.
Blir satt i en hållningscell..efter 6 timmar kommer det en kvinnlig polis och frågar..vad gör du här? jag berättade då att jag blev gripen för fortkörning och olovligkörning av 2 poliser vid det klockslaget, hennes svar..men dom har ju gått hem för dagen.
15 minuter senare sitter jag i förhör med DERAS chef och får en fet ursäkt över att jag blivit bortglömd sen fick jag åka hem.
Straffet för detta blev 1 månad fängelse för olovlig körning och brott mot bälteslagen samt 2 år uppskjutet körkort.
På den tiden körde jag en hel del utan körkort. vilket är moraliskt fel..fy fy.
Men av nån anledning blev det inget av fortkörningen. Denna händelse spökade längre än 2 år i mina försök till att ta körkort.
Nu är jag STOLT innehavare av AB och lite andra förarbevis och det känns bra.
Har åkt fast för fortkörning 2 dar efter uppkörningen dock..men det kostade mig 3000kr. men efter det så är det rent register.

fortkörning

Han som åkte fast i Helsingborg i helgen körde en M5.a. Vem kör inte upp en sådan bil i de hastigheterna någon gång då o då givetvis körde han inte i den hastigheten under en längre tid.. typiskt att farbror blå va just där då...Frågan är bara vad det blir för följder.. någon som har råkat ut för liknande?????

Last edited:
På trafikjuristens hemsida finns det en tabell med olika normalpåföljder på vägar med olika hastighetsbegränsningar. Är dock osäker på hur pass uppdaterad sidan är. Trafikjuristen är inte längre aktiv.

Kör man t ex i 191-200 km/h på motorväg är normalpåföljden 8 månader enligt tabellen.

Ovanför tabellen står det bl a:

"Det bör därför påpekas att, beroende på omständigheterna i det enskilda fallet, en hastighetsöverträdelse kan straffas som vårdslöshet i trafik respektive grov vårdslöshet i trafik, varvid en längre återkallelsetid än den i denna tabell angivna tiden kan komma beslutas av länsstyrelsen"

Länk: http://trafikjuristen.se/korkortingripande/aterkallelsepraxis/aterkallelse1.htm

Här är en lista som innehåller dagsböter (klicka på fliken till vänster t ex vissa trafikbrott).
Länk: http://trafikjuristen.se/boter/aklagarboter/aklagarboter_start.htm

Last edited:
Ser man de facto till praxis går det inte att uttala sig om påföljderna utan närmare insikt i de faktiska omständigheterna. Jag har sett rejäla fartöverträdelser som inte renderat i vårdslöshet i trafik, och motsvarande knappa fartöverträdelser som renderat i vårdslöshet i trafik.
Yepp, jag lyckades ur ett mirakel snacka mig ur en rätt grov fortkörning,
230 på 90 väg med bil, var spikrakt 2 filigt och 03:00 en vardag inte en bil påvägen framför.
Kollar backspegeln och ser ljus och att någon nog försöker haka på, så antingen är det någon som vill gasa lite eller polisen.
Saktar ner för att låta bilen komma ikapp och ser sedan blåljus och tänker nu är jag FKED!

Killen som kastar sig ut rambostyle med lampan vevandes såg halvt galen ut.
Tjejjen som sedan dök upp vart lite lugnare och jag drog en historia för henne om att flickvännen gjort slut och jag bara "ville bort".

Hon köpte historien till 100% för jag såg så jävla knäckt/ledsen ut på riktigt eftersom jag var säker på nu ryker kortet bra j*vla länge, efter 10 mins snackande med henne om saker man bör göra istället, typ gå ut o springa bla bla.
Samt killen ringer lite samtal och kollar så man är ostraffad etc. så klarar jag mig undan utan böter samt en massa tipps vad man bör göra istället för att köra förfort :)!

Last edited:
Hastighetsbestämmelserna i Sverige har sina fördelar, dock är jag för fri fart på stora motorvägar, då det skulle flyta på bättre på ett sätt som trafiken inte gör idag, enligt min åsikt.

Farsan åkte fast för 8 år sen för lite över 200 på 90-väg, de mätte hastigheten genom att ta tiden hur fort det tog att färdas på en utvald sträcka på motorvägen, ca 500m, och sedan räknade de ut medelhastigheten och satte fast föraren för medelhastigheten.

Farsan vägrade skriva på och överklagade beslutet, det hela slutade med rättegång och farsan sa att metoden är luddig och okonkret, och beroende på polisens reaktionsförmåga om han eller hon startar klockan en sekund för tidigt eller för sent, så kan hastigheten bli högre eller lägre och där med bli uppmätt fel, tingsrätten godkände hans förklaring, dock ansåg de att han låg utanför felmarginalen och att han hade kört för fort, men de poängterade att mätmetoden kan ge en orättvis för hög hastighet.

Åklagaren yrkade på 1mån fängelse samt indraget körkort och spärrtid på 1 år, domen blev indraget körkort en månad med motiveringen: han körde uppenbarligen för fort. Dock slapp han böter och fängelse.

Så vitt jag vet slutade polisen använda metoden efter den domen och har sedan dess endast använt laser.

I vintras åkte en kompis fast med bil för 111km/h på 90-väg, tvåfilig motorväg, rakt fram, ingen trafik, sent på kvällen, 2400 riskdaler fattigare blev han!

Last edited:
Då negativa åsikter om grova fortkörningar inte är speciellt uppskattade på detta forum behåller jag sådana för mig själv.

Kan istället nämna att jag personligen tycker att på en praktiskt taget tom motorväg med ett fordon som är tillverkat för dessa hastigheter är det väl inte sååå mycket att hetsa upp sig för för våra myndigheter? Jag tänker då närmast på straffpåföljden.

En bekant blev i tingsrätten dömd för grov vårdslöshet i trafik, har för mig att den uppmätta hastigheten var 227 km/h(på motorväg). Påföljden blev en månads fängelse och 12 månader på körkortet. Jämfört med andra trafikbrott som t.ex. rattfylleri, rödljuskörningar, mkt grova hastighetsöverträdelser på 30 sträckor mm tycker jag att det sett från ett etiskt/moraliskt perspektiv är bra märkligt.

Kanske borde trafikpolisen fokusera mer på övergångsställen, skolor, 30 och 50 sträckor osv istället..

Sidsta sommer,då jag åkte ner til Kroatien, körde på motorvägen 240kmh, kollar i bakspeglet och der kommer en mc-polis, han kommer snabbt på sidan, gör en sån här :tummenupp och fortsätter :) mitt hjärta stannade för en sekund, men sen blev jag glad och gassade äfter honom :yoparty

Sidsta sommer,då jag åkte ner til Kroatien, körde på motorvägen 240kmh, kollar i bakspeglet och der kommer en mc-polis, han kommer snabbt på sidan, gör en sån här :tummenupp och fortsätter :) mitt hjärta stannade för en sekund, men sen blev jag glad och gassade äfter honom :yoparty

Vad körde han för hoj?
Har svårt att se hur en "panna" kan köra om något som ligger i 240 km/h:gnissla:D

Känner lite att min fortkörnings-historia passar här, detta var med en lånad bil; BMW M535i av älde modell. (Testplats: Brunflovägen i ÖSD, en 50-väg)

Polaren kom in till stan med nya bilen och jag frågade genast om jag fick testa åket lite.. visst! Satt mig vid förarstolen och pep iväg som en avlöning, kom fram till ett gäng söndagsåkare som körde miiiiinst 1km under tillåten hastighet.. d.v.s alldeles för långsamt, tryckte i tvåan och drog om dem båda på fel sida refug, han väl upp i 120+ innan jag såg att en av dem kom ifatt mig rätt fort, fränt!! HAN VILL REJSA!! i med tvåan igen och drog vad biljävlen kunde.. tills jag kom ikapp en lastbil med möte som jag inte kunde komma om.. då kör bilen bakom upp jämsides med mig och viftar med en jävla Polisplåt.. :död

Skitkul tänkte jag.. INTE, smög på mig bältet i undran om det skulle lindra straffet.. fel av mig, polismannen ryckte upp dörrn så nästan gångjärnen lossnade, hade jag inte hunnit av med bältet igen hade han slitit ur det med mig i, slängde upp mig bredbent mot bakluckan tog plånboken och letade rätt på körkortet. -Det här sitter jävligt löst nu ska du veta. medans han böjde det så jag trodde det skulle gå av. -Ja, det var dumt av mig, förlåt, sa jag.

-Jadu, låt nu din kompis köra och gör fan inte om det här igen.

Där slutade han.. döm om min förvåning, jag var bombsäker på fängelse å böter å spanking å bli polisernas bitch på livstid.

Blev lite längre text än planerat men det skiter jag i!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT