Åker du fullmunderad på sommaren?

Ni som kör fullskydd även i stan, vad har ni på er när ni cyklar? (det finns ju inte cykelbanor överallt, menar jag)

Vad vill du komma till?
Att hojåkare borde ha mindre utrustning när de kör i stan?
Att få bekräftelse på att det är bra att vara oskyddad i trafiken vid vissa tillfällen?
Eller nåt annat?

Jag tror alla som ramlat med en trampcykel hade föredragit att ha mer än ett par shorts på sig vid det tillfället...
Och de flesta som har provat att ramla med cykeln kan föreställa sig hur mycket oskönare det är att ramla i 60 km/h istället för 20 km/h.


Man gör själv en bedömning av vad man tycker är lämpligt att ha på sig när man kör motorcykel.
Så ha på dig det du vill, så länge det uppfyller lagen.
Men låt bli att försöka påverka andra att åka med mindre skydd.
Om man inte kan försvara det val man gör inför sig själv, utan söker bekräftelse hos andra så har man kanske gjort fel val från början?


Kanske lite hårda ord men det är inte illa menat.
Vill bara inte att nån ska göra sig illa mer än nödvändigt, hojåkning är farligt nog ändå.
 
Ni som kör fullskydd även i stan, vad har ni på er när ni cyklar? (det finns ju inte cykelbanor överallt, menar jag)
Jag cyklar mer än jag kör hoj, runt 1300 mil trampcykel om året, och jag alltid handskar och hjälm, ofta också brillor. Mina cyklar väger runt 10kg, +/- något kilo, min hoj väger runt 250kg, jag vet precis vilken jag helst får vält över mina ben och fötter, eller för den delen i ryggen när jag har kommit fram till det här fasta hindret i slutet av avåkningszonen.

Jag drar omkull någon gång per år med trampcykeln, med året runt-cykling och obefintligt vägunderhåll så är det snudd på oundvikligt, och i våras gled jag omkull i lösgruset i 35-40, och ja, det blev ganska obehagliga skrapsår, bland annat ett handflatestort på höften och ett ganska köttigt på knät. Vid en krock i vintras rök en sena i finger. Visst, jag skulle gärna ha bättre skydd på framförallt höfter och knän, kanske axlar också, men det är svårt att cykla i skinnställ, så det är tyvärr en avvägning. Hjälmen är ju given, även om jag sällan slår i huvudet, händerna är utsatta, så därför alltid handskar och glasögon är ju olycksförebyggande, det blir sällan bättre om man får nå skit i ögonen och inte ser vars man är på väg.

På hojen så rör man sig inte alls på samma sätt, och ett skinnställ är inte på något vis hindrande för själva utövandet, så där känns det inte som att det finns några argument för att inte ha hela utrustningen på.

Och nej, tack och lov finns det inte cykelbanor överallt, eftersom dom, åtminstone i den här hålan, är i betydligt sämre skick än bilvägarna, och beströdda med mobilsurfande blindstyren till fotgängare, som blir sura och kränkta för att jag vill cykla på cykelbanan, så det är inte alltid eftersträvansvärt att leta efter cykelbanor.
 
Långt bak i forntiden när jag var i 18-årsåldern var det vanligt att folk åkte mc i dubbla par jeans (vet inte varför) och jag minns att den lokala mc-klubben gjorde en demo på en marknadsdag. En kille fick ta på sig skinnställ och sen jeans utanpå varpå de släpade honom efter en bil sisådär 20 meter på asfalten i enstaka km/h. Jeansen var givetvis sopor och skinnstället lite repigt efteråt.
Enkelt sätt att påvisa slipförmågan i asfalt.
 
Vad vill du komma till?
Att hojåkare borde ha mindre utrustning när de kör i stan?
Att få bekräftelse på att det är bra att vara oskyddad i trafiken vid vissa tillfällen?
Eller nåt annat?

- Det jag undrar över är tankesättet i sig. Man har ungefär samma snitthastighet på cykel som mc om man tar sig fram inne i en stad (jag tror jag cyklar snabbare än jag kör hoj inne i stan), och ställs inför både bilar och gångtrafikanter i båda fallen.
Jag tycker det är vettigt att vara skyddad mot skador både på mc och cykel, men jag - precis som de flesta andra - klär mig olika trots att förutsättningarna i trafiken är likartade.
 
Kör med väldigt få undantag fullkittad. Oftast helställ i skinn men ibland åker tygstället på. Aldrig utan ryggskydd, stövlar, bröstskydd och handskar.

2010 kanade jag på asfalten med ena foten mellan hoj och underlag. (punktering på bakdäck, kurvig 70-sträcka) Skinnstället och stöveln gjorde att jag oskadd körde en annan hoj ett par dagar senare. Min hoj hade inte likadan tur.

Jag skulle bara ta en kort sväng för en glass och kaffe när målarfärgen i vardagsrummet torkade.

Blir hellre blöt av svett än av blod. Därmed inte sagt att jag förkastar andras beslut att köra med mindre mängd utrustning, något mått av egenansvar måste få avkrävas och ges. I synnerhet nu när allt ska ske automatiskt utan att köttpiloter önskas ha inflytande över sina egna liv.

Kör snyggt och ha kul!
 
Jag har länge funderat på vilket som är den farligaste klädseln. Personligen kör jag ungefär dubbelt så fort om jag har alla skydd på mig mot om jag kör i jeans och t-shirt.

Jag är ganska säker på att för mig är risken att dö större med skydd än utan.
 
- Är du osäker på om du cyklar eller inte? :D


Nja, jag fattar nog att du väljer att svara trots att du inte cyklar ; )

Hehe, ja, forumet hanterar inte Unicode, vilket ger lite frågetecken ibland. :hihi
Men när jag faktiskt fortfarande kunde cykla så hade jag hjälm och inget mer än vanliga kläder, trots att jag skrotat omkull på cykel så jag inte kunde röra benen på en kvart eller något sånt.
Det går ju utmärkt att bryta ryggen när man snubblar på en mattkant, står på en stol eller kliver ur badkaret. Skyddsmängden får vägas mot hur mycket hinder det blir att utföra det man tänkt av den extra vadderingen.
Full mundering på hoj hjälper mest bara om man inte åker in i något hårt som inte flyttar sig, eller fastnar i något. Men det är väldigt skönt att slippa slipa ner köttet till benet bara för att något arsle spillt diesel över en korsning.
 
Ni som kör fullskydd även i stan, vad har ni på er när ni cyklar? (det finns ju inte cykelbanor överallt, menar jag)

Lycra, hjälm, handskar och skor som jag sitter fast i pedalerna med om jag tränar. Försöker förklara för chefen hemma att jag nog egentligen är mer orolig för att slå mig när jag cyklar än när jag kör hoj men det köper hon inte (som tur är för annars blir det nog fullt skinnstäl och reflexväxt på räsern också).

Grejen är väl att man kommer ut från stan också och då är det inte 20km/h längre, kan se på bilen att den snittat 60 sedan vi köpte den och det snittar jag inte på cykel även om jag är (eller var) där och nosar ibland i hastighet.
Jag har alltid hjälm om jag cyklar i trafik eller tränar på cykel, oftast handskar.
 
Läste en annons från en butik i en "armakansk" tidning

If you got a $50 head we got a $50 helmet :D
 
Ha Ha! På avataren har jag full mundering, är en vanlig sommardag i Norrbotten det där.

Sommardag behöver inte diskuteras, man ser ju att det är sol och den är ju borta på vintern, men är det en verkligen Tiger 800xc du sitter på? :va

Vad gäller kläder på motorcykel så kör jag alltid "fullmunderad" även om det är kortare sträckor. Är det varmt kör jag i ventilerat helställ och ventilerade handskar.

På cykel använder jag alltid handskar och aldrig Lycra. Är det trafikerad väg håller jag till höger så långt det går. Är det smalt stannar jag och går åt sidan. Udda, jag vet, men jag är inte "normalcyklist"... :D

De som håller ut en meter från sidolinjen och går mer till vänster när det kommer trafik förstår inte jag? :dummer

"-Fan va det dunkar i plåten Börje? -Asså, folksamling..." 3.06 in

https://www.youtube.com/watch?v=kSjxRIZRa3g
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top