Åke Green frias - det var inte hets mot homosexuella

John skrev:
Det Bibeln nämner.

Exempelvis:
Sex utanför äktenskap
Stöld
(att bryta mot samhällets lagar)

Kan utveckla mer senare, om du vill.
Finns det inga undantag, utan står det i Bibeln så är det så?

John skrev:
...

Jag vet inte om du syftar/tänker någonting på mig, så jag svarar i vilket fall. :hihi

Jag tycker inte bögar är äckliga eller störande (...bortset från fjollbögar.. eller vad man kan kalla dem. :confused: ).
Däremot skulle jag förmodligen bli äcklad om de doppade i grytan framför mig.

En väldigt betydande skillnad. Jag hatar inte människorna, men ogillar själva "akten".

...

Nej, det var inte dig i första hand jag syftade på. Det finns folk som blåser en säkring såfort något händer som inte omfattas av deras hemsnickrade moralbegrepp.

Menmen.

Edit; Här hade jag en lång utläggning om vuxna människor, eget ansvar, fria individer och motiverande utifrån en ofelbar källa. Det skulle dock inte ta oss längre tror jag. All in all, din gud verkar inte vara nån trevlig kille och jag delar inte på något sätt dina åsikter. Och eftersom resten av samhället inte delar ett 2000 år gammalt tankesätt står det dig som tur är fritt att ha dessa åsikter och uttrycka dem.

Det är kul dock att se folk som står upp för sin tro och fundamentalism.

Oj vilken tråd....

En seger för yttrandefriheten att pastorn friades. Även en böghatande präst ska få säga vad han tycker utan att kastas i fängelse. Det motsatta förhållandet är direkt skrämmande.

Vad gäller folks sexuella läggning så måste jag hålla med de som fascineras av att folk störs av det. Vad gör det om du är homofil, pedofil eller djursexofil(eller vad det nu kan kallas) så länge du inte förgriper dig på och/eller skadar någon annan?

Men visst, jag respekterar de som finner stöd i sin religion för att tycka så, om än att jag har svårt att se logiken i varför de inte ska få vigas. Kyrkan viger ju nästan enbart syndare i heteroförhållanden, men homosexualiteten anses möjligen av er som en extra allvarlig synd? Det vigs ju trots allt folk som stulit, misshandlat och mördat.

Läste sida 1, 2 och 9.. Hm?

Det är lika illa med kvinnor som tror att de är män, som motsatsen.
Vad som är manligt och kvinnligt låter jag iofs vara osagt, men de flesta här verkar ju vara väldigt bra på att tolka saker och ting själva.

Ohoj, min farfar tycker det är jättebra om alla blattar i det här landet åker ut. De är ju ändå bara livsfarliga och till ingen nytta. Jaså?

Ohej, min far tycker att man kan vara homo, så länge man inte gör en "big deal" av det. Jaha?

Känns som att många här inne har lika intressanta ( :rolleyes: ) värderingar.. Är det något man skapar själv, eller "ärver"? Hm. Visst, det kan ju vara kul att dra ett skämt om att den där blatten måste vara pizzabagare, eller att den där bögen måste ha ett rövhål stort som en tallrik men..

O.r.k.a spekulera i hur mycket elände varje "grupp" ställer till med? Orka påstå att homosexuella är en cancersvulst på samhället, särskilt när man är i arbete?

I min klass har jag en tjej som utåt visar upp ganska mycket framåtanda, hänger med på lektioner och skall anteckna allt hela tiden. Hon berättade förra veckan att hon "gått ur svenska kyrkan för det finns präster där som är vänligt sinnade gentemot homosexuella. Det finns det inte i Pingstkyrkan..". Vi, jag och några andra undrade då varför hon exempelvis accepterade kvinnliga präster? Eller varför vi skulle acceptera henne då hennes hudfärg är svart?

Inga svar. Däremot har hon kläckt andra käcka, helt seriösa kommentarer under det ett och ett halvt året vi gått i samma klass; "vadå, var det Napoleon som uppfann kristendomen på 1700-talet?", eller "alltså, är järn en ädelgas?, "Vem är Boris Jättesin?".. Plus en massa andra roligheter..

Det jag vill komma till med detta något ostrukturerade inlägg är den slutsatsen att vissa personer behöver se verkligheten lite mer, inte bara tro att det som står i en bok är rätt, och sedan ta skydd bakom det. :pannkyss

John skrev:
Det Bibeln nämner.

Exempelvis:
Sex utanför äktenskap
Stöld
(att bryta mot samhällets lagar)

Kan utveckla mer senare, om du vill.

Tror du på allt som står i bibeln?
T.ex att jorden skapades på 7 dagar, när det i själva verket finns bevis för evolutionsteorin.

Sen att säga att homosexualitet är onormalt är väl en definitionsfråga.
Med tanke på att mellan 5-10 % av Sveriges befolkning beräknas vara homosexuella. Isåfall borde alla grupper som är mindre än 10 % räknas som onormala.

Sen så måste väl gud (lr va du tror på för konstigt påhitt) ha skapat homosexuella också eftersom han skapade allt annat på denna jord enligt bibeln. Hur kan det bli fel att vara homosexuell när gud uppernbarligen skapade homosexualitet.

Att jämföra homosexualitet med pedofili är inget annat än idioti.
Vad jag vet så är det ganska många katolska präster som har förgripit sig på små barn. NU har vi ett direkt samband mellan kristendomen och pedofili. Dags att börja berätta för världen att det är kristendomen som är den egentliga cancersvulsten. Och eftersom jag inte kommer säga att alla kristna ska dödas så blir det inte hets mot folkgrupp :tummenupp

Kanske skulle sätta på mig svastikan och berätta för alla att judar är källan till allt ont här i världen. Det bör inte heller vara olagligt :kocko

För allas information så har jag en homosexuell bror som är som vilken kille som helst. Man föds till homosexuell, det är inget man väljer.
Jag har varit på gay-klubb, där jag blev både raggad och tafsad på.
Spela stor roll om det är en kille eller tjej som tafsar.
Jämfört med hur mycket straighta killar tafsar på tjejer på krogen så var tafsandet på gay-klubb ingenting.
Jag kan bara säga att det flesta homosexuella som jag träffat har varit trevliga, snälla och har inte tafsat. Så :tummenupp till homosexuella och :finger till alla som inte kan acceptera människor som är annorlunda.
Jag har generellt sett inget emot kristna.

HansJ skrev:
Finns det inga undantag, utan står det i Bibeln så är det så?
Undantag? Jag förstår inte frågan. :confused:

Chris Ash skrev:
Kyrkan viger ju nästan enbart syndare i heteroförhållanden, men homosexualiteten anses möjligen av er som en extra allvarlig synd? Det vigs ju trots allt folk som stulit, misshandlat och mördat.

Det är ganska intressant det du säger, om homosexualitet ses som en extra allvarlig synd.
Egentligen är den inte det. Extra allvarlig, alltså. Alla synder är synder, oavsett hur "allvarliga" de är.

En synd - oavsett hur "obetydlig" den än är, för en bort från Gud. Oavsett "rang" på synden.
Det enda som kan föra en tillbaka är att be om förlåtelse.

Men, Chris, du missar en sak i din jämförelse om det vigs folk som stulit osv.
Folket vigs inte TILL stölden. Folk vigs inte TILL synden.
Förutom om de ska vigas i ett homosexuell gemenskap. På sätt och vis vigs de då till en livsstil i synd.

(reservation för att vara klantigt förklarat, men jag hoppas att du förstår min poäng.)

Om du tycker denna tråd är förvirrad, då skall jag tala om vad som kan kallas förvirrat:

Två bögar i ett badkar fyllda med varmkorv. Det kallar jag förvirrat.

Mattehuggorm skrev:
T.ex att jorden skapades på 7 dagar, när det i själva verket finns bevis för evolutionsteorin.

Jasså finns det? Du blandar nog ihop indicier med bevis

Mattehuggorm skrev:
T.ex att jorden skapades på 7 dagar

Det var ett tag sen jag läste Bibeln i ett sträck (:rolleyes: ), men så vitt jag vet har inte så mycket ändrats. Jag vill tro på allt i Bibeln, men gör det inte nu. Ett bra steg är att ha en åsikt om allt i Bibeln, och det kanske jag kan lyckas med om sisådär 20-30 år.

Den enda kommentaren jag har angående skapelsen, är att det inte står att den skapades på 7 dagar, det står att den skapades under 7 tidsperioder.
Det i sig tänker jag inte kommentera i den här tråden. Skapa en ny om du vill veta mer. :tummenupp

Mattehuggorm skrev:
onormalt blabla, 5-10 % blabla.
Jo, ordet "normal" är ju en definitionsfråga. Tack för påpekandet. ;)

Mattehuggorm skrev:
Sen så måste väl gud (lr va du tror på för konstigt påhitt) ha skapat homosexuella också eftersom han skapade allt annat på denna jord enligt bibeln. Hur kan det bli fel att vara homosexuell när gud uppernbarligen skapade homosexualitet.
Gud skapade inte förkylningar heller.
Jag likställer INTE homosexualitet med sjukdomar, för jag vet själv inte vad homosexualitet är.
Jag tror INTE att det är någonting man föds med - det är min ståndpunkt.

Gud skapade världen och människan perfekt - Satan kom in i bilden och stökade till. Då dök sjukdomar upp, då dök "mutationer" upp, då dök synd upp, då dök homosexualitet upp. Extremt kortfattat.

Mattehuggorm skrev:
:tummenupp till homosexuella och :finger till alla som inte kan acceptera människor som är annorlunda.
Jag har generellt sett inget emot kristna.

Jag har inte heller något emot (de flesta) homosexuella. Det är mer från person till person. Jag har dock inte vågat gå till nån gayklubb ännu. :brynad

Efter att ha läst igenom alla 9 sidor MÅSTE jag yttra mig!

Religioner av alla de slag är roten till all ondska!

John skrev:
Jag har dock inte vågat gå till nån gayklubb ännu. :brynad

Helt ofarligt,om man inte har ont av schlagermusik :hihi

Oftast frågar dom som kommer fram varför man är där dvs om man är hetro/gay eller bara är ute efter hetrotjejerna,enl utsago så brukar det lysa hetro om en när man kliver in så det löser sig automatiskt.

Annars är det bara att svara ärligt så är det lungt.

MotardFighter skrev:
Efter att ha läst igenom alla 9 sidor MÅSTE jag yttra mig!

Religioner av alla de slag är roten till all ondska!

Nej, det är pengar som är roten till all ondska. Eller hur vare nu igen.. :va

John skrev:
Det var ett tag sen jag läste Bibeln i ett sträck (:rolleyes: ), men så vitt jag vet har inte så mycket ändrats. Jag vill tro på allt i Bibeln, men gör det inte nu. Ett bra steg är att ha en åsikt om allt i Bibeln, och det kanske jag kan lyckas med om sisådär 20-30 år.

Den enda kommentaren jag har angående skapelsen, är att det inte står att den skapades på 7 dagar, det står att den skapades under 7 tidsperioder.
Det i sig tänker jag inte kommentera i den här tråden. Skapa en ny om du vill veta mer. :tummenupp

Jo, ordet "normal" är ju en definitionsfråga. Tack för påpekandet. ;)

Gud skapade inte förkylningar heller.
Jag likställer INTE homosexualitet med sjukdomar, för jag vet själv inte vad homosexualitet är.
Jag tror INTE att det är någonting man föds med - det är min ståndpunkt.

Gud skapade världen och människan perfekt - Satan kom in i bilden och stökade till. Då dök sjukdomar upp, då dök "mutationer" upp, då dök synd upp, då dök homosexualitet upp. Extremt kortfattat.

Jag har inte heller något emot (de flesta) homosexuella. Det är mer från person till person. Jag har dock inte vågat gå till nån gayklubb ännu. :brynad

Efter att ha träffat många homosexuella så är jag helt övertygad om att man föds som homosexuell. Varför skulle man inte kunna göra det?
Du kan födas utan armar, eller som blind eller vad som helst.
Jag tycker att homosexuelitet är normalt, men det är en mutation på nåt sätt.
Men eftersom så många blir muterade på samma sätt så anser jag det vara normalt.

Sen tror jag varken på gud eller på satan, för jag tycker inte att det finns nånting som tyder på att de finns.

Jag har inget emot de flesta kristna heller, men de som är überkristna och verkligen tolkar det mesta i bibeln ordagrant har jag väldigt svårt för.
Det är från person till person, men sen har jag aldrig varit i nån kyrka där de har predikat på ett extremt sätt heller.

För allas vetskap så är min pappa prästvigd och han inte heller nåt emot homosexuella. Som tur är så har han aldrig försökt pracka på oss allt kristet dravel. Jag tror inte ett dugg på nånting som har med kristendomen att göra, men jag är inte oförskämd mot såna som tror på kristendomen även fast jag tycker att det är galet.

Brukar det inte sägas att man ska behandla andra som man själv vill bli behandlad. Så alla kristna, om ni inte vill att andra ska smutskasta er livsstil, så kanske inte ni ska smutskasta andras val av livsstil.

John skrev:
Satan kom in i bilden och stökade till.

Var i GT hittar jag ett lämpligt kapitel som beskriver ovanstående, har faktiskt aldrig läst GT från pärm till pärm. Behöver lite kvällslektyr.

Är inte alla som kör i tajt skinnställ bögar? Fan vad besviken jag blev. Ju fler homosexuella killar, desto mer brudar till mig.

supernaut skrev:
Var i GT hittar jag ett lämpligt kapitel som beskriver ovanstående, har faktiskt aldrig läst GT från pärm till pärm. Behöver lite kvällslektyr.

Det var nog en väldigt ordentlig sammanfattning av stora delar av GT. Inte riktigt ett citat, om vi säger så. :hihi

De enda smakproven jag orkar leta rätt på nu (innan sömnen) är dessa.

1 Mos 1:31
31 Gud såg på allt som han hade gjort, och se, det var mycket gott.
1 Mos 2:13
13 Då sade HERREN Gud till kvinnan: "Vad är det du har gjort?" Kvinnan svarade: "Ormen förledde mig och jag åt."

Satan är ofta benämd som "den gamle ormen", där kan du koppla det.
Men, egentligen hör det inte till denna diskussionen... vi får ta det senare.

Och ett tips. Läs inte GT pärm till pärm. Det är ruskigt drygt. Svårtuggat. :3freak
Böckerna är inte tidsordnade, bland annat. Om du vill kan jag rekommendera en läsningsplan, för att få ett sammanhang så det blir lite kul att läsa..

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra