Åke Green frias - det var inte hets mot homosexuella

Bra personliga påhåpp där *ryggdunk*, eller hur är det du brukar skriva?

Hur som, till sakfrågan...oavsett om man accepterar homosexuella eller inte så var ju frågan om Green gjorde sig skyldig till hets mot folkgrupp.

Vad jag kunde förstå så var en av dom springande punkterna att pastorn inte uppmanade någon att skada homosexuella. Han beskrev en grupp så som han uppfattade dem. Men så länge man inte uppmanar någon att "utrota problemet" så att säga, så har man tydligen inte hetsat tillräckligt för att fällas.

Last edited:
eisbaer skrev:
Innebär det att du är kristen alltså? Syndar du?

Ingen människa är väl fri från synd. Jag har inte sagt mig själv vara det. Som kristen så betyder det inte att man är fri från synd, utan att man begår synder och därefter bekänner dem och ber om förlåtelse. Inte att fortsätta leva i synd och kräva välsignelse för dem.
Men jag anser att om man nu ska kalla sig kristen så bör man först se efter vilka krav kristendomen sätter upp på en. I detta fallet så krävs det att man inte ska hänge sig åt homosexualitet, vilket uppenbarligen inte homosexuella gör.
Tycker egentligen denna fråga har fått mer uppståndelse än den egentligen förtjänar...

Fotrally skrev:
Själv så gör jag det senare av dom..

...bryr du dig om dina polare har piss-sex, smisksex eller syslar med andra "konstigheter" hemma i bingen...?!

Om inte så undrar jag varför du bekymrar dig över vad två grabbar kan tänkas ha för sig......

Chrille skrev:
Det jag är ute efter är tolerans och den svenska kristendomens godtyckliga användande av den.

Det måste alltså i slutänden innebära att homosexualitet är ett grovt brott. Och jag min fåne som trodde att utomäkteskapligt sex var relativt allvarligt ur ett bibel-perspektiv.

Att vara så fördömande mot människors kärlek är i mina ögon okristet.
Vad är det för fel på toleransen i kristendomen då? Jesus fördömde själv de som han ansåg syndade och fortsatte leva i synden...

JoUh skrev:
.... I detta fallet så krävs det att man inte ska hänge sig åt homosexualitet, vilket uppenbarligen inte homosexuella gör.
Tycker egentligen denna fråga har fått mer uppståndelse än den egentligen förtjänar...

Men homosexuella som lever tillsammans, som gifta, utan att ha en sexuell relation då?

Den här frågan förtjänar ENORM uppmärksamhet. Kyrkan serverar de värderingar som vårt samhälle faktiskt är byggt på en gång i tiden. Även om det inte är så styrande längre så ska det hållas koll på.

Er fördömande syn på homosexuella och andra syndare är för mig likvärdigt med talibanernas burkhor.

JoUh skrev:
Vad är det för fel på toleransen i kristendomen då? Jesus fördömde själv de som han ansåg syndade och fortsatte leva i synden...

Då var han också en hycklare eller så förvränger "ni" hans lärare.

Jag trodde att det var Guds kärlek till alla som vill ha den, inte till de som bara syndar lagom. För vi är ju alla syndare...

Chrille skrev:
Men homosexuella som lever tillsammans, som gifta, utan att ha en sexuell relation då?

Den här frågan förtjänar ENORM uppmärksamhet. Kyrkan serverar de värderingar som vårt samhälle faktiskt är byggt på en gång i tiden. Även om det inte är så styrande längre så ska det hållas koll på.

Er fördömande syn på homosexuella och andra syndare är för mig likvärdigt med talibanernas burkhor.

Jag är tydligen inte tydlig nog. Jag fördömmer INGEN INDIVID!!
Jag anser att homosexualitet är en synd enligt kristendomen. En synd som inte bör välsignas av den kristna kyrkan. Inte mer, inte mindre.

Fotrally skrev:
Det är nog bara att gilla läget eller undvika homosexuella. Själv så gör jag det senare av dom..
Undvika en "samhällsgrupp" på grund av läggning? Är det inte just den attityden som leder till uppkomsten av fördomar och ett "vi mot dom"-läge? Är inte ute efter att hoppa på dig Fotrally specifikt (ditt inlägg funkar bra som exempel i detta fallet). Är mer intresserad av i vilket läge en människa bestämmer sig för att ta avstånd från en annan människa pga läggning. Kan man urskilja en homosexuell från en "normal"?

Ang. den starkt manliga homosex-debatten i denna tråd:
Är det skillnad på kvinnlig och manlig homosexualitet? Vem gillar inte läget när två snygga tjejer hånglar, men när två gamla gubbar går loss är det helt plötsligt äckligt och borde förbjudas enligt lag?

...och religionsvinklingen:
Är det inte så att religion är till för att stödja folk? Varför ska man då stänga ute folk som bryter mot normen god kristen? Det är förvirrande, med tanke på att homosexualitet inte skadar någon annan (som pedofili gör).

Bör tilläggas att jag varken är gay eller kristen, och har väl kanske därför lite svårt att förstå vissa kristliga påhopp på tvestjärtarna. Jag har heller ingen insyn i gaykonspirationsteorierna som har dryftats tidigare i tråden :hihi

Last edited:
JoUh skrev:
Japp, synd...(tror jag iaf, minns inte att jag läst i bibeln, men jag litar på Chrille här)

So? Blir en synd "mera rätt" för att många begår den?

Tolkning, det är Onans synd som beskrivs att han spillde sin säd på marken, Egentligen är det coitus interupptus som avses, och inte onani. Alltså avbrutet samlag ett könsumgänge som inte ledde till smått. Ni vet
"skjut skarpt alltid förespråkarna"

Edit, så sen man är, Kuritas :tummenupp

Man ser inte skogen för alla träden.
Att det här är förstasidesstoff dagen efter att representant från Stockholmsmoskén satt i SR och försvarade kassettband innehållandes uppmaningar att utrota alla judar bevisar ju hur snett det här samhället är.

Chrille skrev:
Då var han också en hycklare eller så förvränger "ni" hans lärare.

Jag trodde att det var Guds kärlek till alla som vill ha den, inte till de som bara syndar lagom. För vi är ju alla syndare...
Men om han är en hycklare, varför bry sig om att hans/hans kyrkas välsignelse?

Jag kan ju ha fattat fel, men är det inte ett krav för guds förlåtelse och kärlek att man erkänner att man agerat fel/syndat? Och de homosexuella lär ju knappast tycka att det gör någonting fel.

Man kan väl inte agera fel (enligt gud), inte tycka att man gjort någonting galet, och ändå tro sig få guds förlåtelse?

Kan ha fel, men tror bara att du fått det om bockfoten Chrille.

Jag skrev nyligen att man ska bekänna sina synder för att "bli välsignad". Du vill "inte bekänna en synd men bli välsignad ändå"..

Toleransen för de som tycker något annat än majoriteten är nästan obefintlig.

De som säger/skriver saker som är avvikande/stötande
i andras ögon blir idiotförklarade.
Det kan man leva med,man ska ifrågasätta och diskutera åsikter.

Det som gör en förbannad är när folk ska släpas inför domstol när dom
utrycker en annan åsikt än den som är "legetim".

Markus skrev:
Man ser inte skogen för alla träden.
Att det här är förstasidesstoff dagen efter att representant från Stockholmsmoskén satt i SR och försvarade kassettband innehållandes uppmaningar att utrota alla judar bevisar ju hur snett det här samhället är.
Troligen för att vi har fler homosexuella än judar i sverige.

Fotrally skrev:
...

Det är nog bara att gilla läget eller undvika homosexuella. Själv så gör jag det senare av dom..

Det som saknas nu är ett väl utbyggt övervakningssystem så att vi kan ta reda på vem dom[tm] är, så att vanliga hederliga svenssons slipper umgås med dom[tm].

SSB skrev:
Troligen för att vi har fler homosexuella än judar i sverige.

Eller för att uttalaren av påstådda kränkningar är olika tacksamma / politiskt korrekt att kritisera, det är min gissning.
Får väl se när Persson blivit uppkallad till synagogan hur det ljuder i skällan efter det. :D

t-rex skrev:
Det som saknas nu är ett väl utbyggt övervakningssystem så att vi kan ta reda på vem dom[tm] är, så att vanliga hederliga svenssons slipper umgås med dom[tm].

Jo, för dom[tm] är Ok så länge dom[tm] inte gör mig något.

Men tjafsar dom[tm] så smällere DIREKCT!!!1

Neb Jones skrev:
Undvika en "samhällsgrupp" på grund av läggning? Är det inte just den attityden som leder till uppkomsten av fördomar och ett "vi mot dom"-läge? Är inte ute efter att hoppa på dig Fotrally specifikt (ditt inlägg funkar bra som exempel i detta fallet). Är mer intresserad av i vilket läge en människa bestämmer sig för att ta avstånd från en annan människa pga läggning. Kan man urskilja en homosexuell från en "normal"?

Inga problem att använda mitt inlägg som exempel... Kanske skulle tillägga att jag har haft erfarenheter av "tafsande". Inte allt för kul då, iofs så skrattar jag åt det nu.

Jag är väl en konservativ människa och anser att det inte känns rätt med homosexuella som gifter sig. Jag tänker på 2 pusselbitar som inte passar ihop men ändå ska man försöka att pussla ihop det. :näsblod

Edit: Anser att de som är homosexuella får gärna vara det för mig, men att jag tycker det inte känns rätt/bra. Fast vem har rätt att bestämma vad som är rätt och fel! Fördömmer ingen!

Last edited:
Fotrally skrev:
Inga problem att använda mitt inlägg som exempel... Kanske skulle tillägga att jag har haft erfarenheter av "tafsande".

Tror du alla bögar taffsar på alla grabbar de stöter på?! Ställ dig på valfri krog en kväll och se hur en genomsnitts tjej behandlas av alla grabbar så kommer det tafsande du råkat ut för blekna i jämförelse....

...och så vaffan... hellre en komplimang från en snygg grabb än en ful tjej...

Det är väl inte svårare att säga nej till en kille än till en ful gammal hagga?

Allså, jag bara inte begriper vilka gaypar som vill vara med i en kyrka som har mera likheter med KKK än med kärlek och omtanke.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra