Åka på sladd.....

neeoo

Det man inte kommer ihåg har aldrig hänt
Gick med
17 Apr 2005
Hoj
xt660x
Hej grabbs har precis skrivit på papprena på en Xt660x
Jaa jag vet det är inte den lättaste å sportigaste av sm hojarna, men fan den verkar robust å stabil när man vill använda den som pendlar hoj oxå..

Men nu till frågan...

Hur fan gör man för att åka på sladd om man bromsar upp stället å sen släpper bromsen för att gasa igen får man inte en highside då ?? :confused:

/N

neeoo skrev:
Hej grabbs har precis skrivit på papprena på en Xt660x
Jaa jag vet det är inte den lättaste å sportigaste av sm hojarna, men fan den verkar robust å stabil när man vill använda den som pendlar hoj oxå..

Men nu till frågan...

Hur fan gör man för att åka på sladd om man bromsar upp stället å sen släpper bromsen för att gasa igen får man inte en highside då ?? :confused:

/N

Testa! :D

Skall gå att göra så. Men det skall vara rätt vxl så att du har tillräckligt med driv, fast inte för mycket driv :va . Tycker att det verkar vara svårt men skulle gärna vilja lära mig det själv. Kanske skulle ta en stor öde P-plats och öva :tungan

Kolla med grabbarna i supermotard/offroad delen där finns det en hel del killar som tävlar i SM så dom kan säkert tipsa.

Fullt ös in i kurvan, peta ner två växlar och dumpa kopplingen så kommer sladden, sedan möter du på med gas.
Inget jag kan dock, men det är vad min lärare sagt till mig :)

Att göra som på bil med först broms o sen gas är nog inte det du ska börja att träna på. Börja på 1:an o bara gasa till på löst underlag, det kan va nog så spännande :)

HanneZ skrev:
Att göra som på bil med först broms o sen gas är nog inte det du ska börja att träna på. Börja på 1:an o bara gasa till på löst underlag, det kan va nog så spännande :)

mm att åka på slad på löst/halkigt underlag är inte några problem.. där lärde jag mej med min fzr1000 att åka på slad ut ur rondeller på blöt asfalt. men den hade ju så mycket efekt... men just att våga brommsa sej in i en kurva med sladd. Hmm
får nog prova dumpa två växlar å testa vad som händer =) Ni får väl läsa om vurpan sen :3freak :banana

Peta ner 2 växlar > bra med frambroms & foten lätt på bakbroms > släpp utkopplingen, dock inte hela vägen ut > Luta & sladda.

Inte så lätt som det låter, speciellt inte om man ska tjäna tid på banan. Största felet många gör (inkl. mig) är att man bromsar för tidigt & mer eller mindre dumpar kopplingen, då klarar man inte hålla sladden hela vägen in i kurvan & missar gärna idealspåret.

Går man på lite hårdare på gasen i utgången på kurvan samtidigt som man vinklar upp hojen går det styra med gasen & måla svarta sträck. Men en del däck har ju en tendese att släppa tvärt & då blir det lätt en highsider & en öm kropp istället.

Rätta mig om jag har fel men jag har en känsla av att ifall man får kört lite på sådana ställen där sladd är gynsamt lär man sig det lättare. Som att tex köra på en tight gocart bana. Där blir det väl lite mer naturligt om man långsamnt men säker ökar farten :)

Finns det någonstan runt götet där man kan köra men sin motard, typ gocartbana (även ifall man har en långsam klump)?

Tror denna tråden kommer ge uppsåt till feta skrapsår :yoparty
Hehe igentligen borde det väll vara samma som o köra på grus o lägga upp ställ bara att man har mer grepp på assvalt?
Tror att hojen e lite svår o göra så på del ganska tung o efektklen men bara extra tufft om du lär dig....
Ta det lungt och öva :tummenupp

silvr skrev:
Tror denna tråden kommer ge uppsåt till feta skrapsår :yoparty
Hehe igentligen borde det väll vara samma som o köra på grus o lägga upp ställ bara att man har mer grepp på assvalt?
Tror att hojen e lite svår o göra så på del ganska tung o efektklen men bara extra tufft om du lär dig....
Ta det lungt och öva :tummenupp

vilka fina elefantöron det var på hojen :)

Alltid bra att testa allt som ska testats på en MC på grus, händer ungefär samma som på asfalt men vid mycke lägre hastigheter.

/R

bebbe skrev:
Rätta mig om jag har fel men jag har en känsla av att ifall man får kört lite på sådana ställen där sladd är gynsamt lär man sig det lättare. Som att tex köra på en tight gocart bana. Där blir det väl lite mer naturligt om man långsamnt men säker ökar farten :)

Finns det någonstan runt götet där man kan köra men sin motard, typ gocartbana (även ifall man har en långsam klump)?

Ja, på bana är det ju gynsamt. På gata är det ju ganska meningslöst då man som regel inte jagar sekunder :rolleyes:

Jag skulle faktiskt vilja säga att en större bana än de flesta go-kart banor är bättre att öva på (eller en parkering, industriomr., flygraka osv.). Jag upplever det betydligt enklare att slajda från fullt varv på 4:an (alt. fortare). Man kan ju iofs testa i lite lägre hastigheter till en början för att känna efter.

Edit: Glömde förståss ett utan de viktgare momenten. "Svinga" hojen. Inför kurvan ligg typ i mitten av banan. Svinga hojen utåt, precis i slutet på "svingen" när du är på väg tillbaka mot kurvan så gå på bromsarna & sladda in mot kurvan. Provocerar man inte hojen tillräckligt på detta vis är det svårt att hålla sladden tillräckligt länge.

Last edited:
tack för alla svar...

Det kommer att bli övning till helgen.. vart vet jag inte än.. kanske nån grus väg först... eller på tullinge flygplats... nån som har lust att haka på under lördag på dan... ska på krogen på kvällen frågan är om det blir med eller utan kryckor, skrapsår eller dyligt :3freak

Barrett skrev:
Peta ner 2 växlar > bra med frambroms & foten lätt på bakbroms > släpp utkopplingen, dock inte hela vägen ut > Luta & sladda.

Jag har fått ganska bra snitts på slides nu, men efter en stunds körning så luktar det bränd koppling, sliter det jättemycket på kopplingen att köra på det här viset?

neeoo skrev:
Det kommer att bli övning till helgen.. vart vet jag inte än.. kanske nån grus väg först... eller på tullinge flygplats... nån som har lust att haka på under lördag på dan... ska på krogen på kvällen frågan är om det blir med eller utan kryckor, skrapsår eller dyligt :3freak[/QUOTE

Ev skulle jag o en polare kunna hänga med och fota/filma lite så att alla på sporthoj kan ta del av det :D , jag tar med första hjälpen också :tummenupp

bebbe skrev:

Absolut!!
Ale ring har körningar för amatörer och tävling med SM :näsblod

ceasar skrev:
Jag har fått ganska bra snitts på slides nu, men efter en stunds körning så luktar det bränd koppling, sliter det jättemycket på kopplingen att köra på det här viset?

är det torrkoppling på KTM? annars brukar det väl inte lukta? jag har aldrig fått ngn hoj o lukta koppling, men jag kanske kör som en kärring

fan var så kallt ute i dag :/

Var ute å åkte lite. men känndes inte nå kul att busa nått när det var så kallt.

Jag har inte fått mina mcdojer heller så det är fan inte kul att ramla då :/
men mer kommer.. var i allafall förbi rosenhill en sväng å kollade läget..
Testade lite att bromsa upp ett ställ men det jag har märkt är att det måste gå så satans fort på asfat för att det ska hända nått :/

NÅn som vet om någån bra grusväg ??
hittar ju inte nått sånt i denna stad :(

neeoo skrev:
Var ute å åkte lite. men känndes inte nå kul att busa nått när det var så kallt.

Jag har inte fått mina mcdojer heller så det är fan inte kul att ramla då :/
men mer kommer.. var i allafall förbi rosenhill en sväng å kollade läget..
Testade lite att bromsa upp ett ställ men det jag har märkt är att det måste gå så satans fort på asfat för att det ska hända nått :/

NÅn som vet om någån bra grusväg ??
hittar ju inte nått sånt i denna stad :(

Du måste vara väldigt hård på frambromsen...

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph