Åka kollektivt/Trängselskatt?

sgtpepper skrev:
Om det där är något slags försök till protest mot vägtullarna så bör du nog sätta dig ned och fundera ett par minuter.

Jag uppehåller mig ändå så sällan i sthlm så mig spelar det ingen roll :tungan
Samma butiker finns mer eller mindre utanför med så det blir ju billigare där :)

Edit: Saab 95 bio-power är för övrigt undantagen från trängselskatterna, kostar 10 000:- mer än motsvarande Saab, men den kan även köras på bensin utan att klaga :banana. Resten behöver jag nog inte säga,,,

Last edited:
Carpe me skrev:
Föresten, varför behöver inte fordon över 14ton betala trängelsavgift?
Mig veterligen så är en personbil inte i närheten så enorm som en lastbil med tillkopplad trailer, men jag kan ju ha fel :gnissla

Yrkesfordon... Dom kör inte sina "stora" lastbilar för att det e kul utan för att du o jag ska ha ngt att handla inne i stan.

.../Yoshi

Yoshi_gixxeRR skrev:
Yrkesfordon... Dom kör inte sina "stora" lastbilar för att det e kul utan för att du o jag ska ha ngt att handla inne i stan.

.../Yoshi

Men då borde det ju inte heta "trängelskatt" utan något likt "Kör för faan inte här inne för rent nöjje skatt" ?

Carpe me skrev:
Men då borde det ju inte heta "trängelskatt" utan något likt "Kör för faan inte här inne för rent nöjje skatt" ?

Nja, det dom vill är att alla som inte är i behov av sin bil i arbetet ska åka komunalt.
Det enda som händer när dom beskattar yrkestrafiken är att den transporten blir dyrare för kunden (oftast du o jag)

.../Yoshi

begge skrev:
...... Ju längre tid man väntar, ju surare blir äpplet.

Mina 2 //Emil

Men om man inte är intresserad av äpplet alls då? :rolleyes:

Snart får man väl flytta till staterna eller börja rösta på moderaterna :3freak

Yoshi_gixxeRR skrev:
Nja, det dom vill är att alla som inte är i behov av sin bil i arbetet ska åka komunalt.

Ganska uppenbart, att du jag, "staten" och alla andra har olika definitioner för behov. Men men, S med MP i spettsen ger sig väll antagligen inte förän vi alla sitter med häst och vagn i sthlm, bara en kännsla jag har.

Jag anser ändå inte att genomfart ska kunna beskattas, helt absurt att dom ens kan göra det iom de dåliga alternativen, jag menar som exempel.

Solna -> Tyresö

Finns två vägar,

Via Essingeleden och strula runnt = längre väg = mera utsläpp

Via Klarabergsleden (tror jag den hette) = betala = mindre utsläpp

:tomten

Och pengarna från tullarna kommer alldrig att återgå endast till sthlm och utbyggnad utav kollektivtraffiken som de sade förut, en skatt kan alldrig gå till ett specifikt endamål, däremot kan avgifter det....

Jävla hån mot demokratin det här :4skrika

Carpe me skrev:
Ganska uppenbart, att du jag, "staten" och alla andra har olika definitioner för behov. Men men, S med MP i spettsen ger sig väll antagligen inte förän vi alla sitter med häst och vagn i sthlm, bara en kännsla jag har.

Jag anser ändå inte att genomfart ska kunna beskattas, helt absurt att dom ens kan göra det iom de dåliga alternativen, jag menar som exempel.

Solna -> Tyresö

Finns två vägar,

Via Essingeleden och strula runnt = längre väg = mera utsläpp

Via Klarabergsleden (tror jag den hette) = betala = mindre utsläpp

:tomten

Och pengarna från tullarna kommer alldrig att återgå endast till sthlm och utbyggnad utav kollektivtraffiken som de sade förut, en skatt kan alldrig gå till ett specifikt endamål, däremot kan avgifter det....

Jävla hån mot demokratin det här :4skrika

Jupp, det suger!!!
Jag röstade inte på S,mp lr V iaf, så skyll inte på mig!!!!

.../Yoshi

Yoshi_gixxeRR skrev:
Jupp, det suger!!!
Jag röstade inte på S,mp lr V iaf, så skyll inte på mig!!!!

.../Yoshi

Nä skyller inte alls på dig, skyller mest på varenda person som valde lappen med det stora S´et på......

Carpe me skrev:
Nä skyller inte alls på dig, skyller mest på varenda person som valde lappen med det stora S´et på......
Du borde skylla på MPs väljare i så fall, för det var de som gjorde att vägtullarna infördes, utan MP så hade inga vägtullar införts.

Carpe me skrev:

Det så ju ut som om det var på väg neråt för sossarna men vad hör man på radion idag.?! Moderaterna minskar o sossarna ökar bara mer nu....Kommer alltid igen, o vinner väl valet som alltid. :mad: :mad: :mad:

sgtpepper skrev:
Du borde skylla på MPs väljare i så fall, för det var de som gjorde att vägtullarna infördes, utan MP så hade inga vägtullar införts.

Mja, beror mest på att dom hotar pösmunken om att avbryta sammarbetet så att högersidan får makten istället. Snacka om att ha röstat in fel person då som inte kan stå emot...

Btw, du skrev
Om det där är något slags försök till protest mot vägtullarna så bör du nog sätta dig ned och fundera ett par minuter.

Om folk slutar att åka in till sthlm för att handla till förmån för butiker i kranskommunerna där dom inte behöver betala för både trängselskatt och parkering. Torde inte det ge en viss effekt? Tänk om det skulle gå så långt att sthlm urholkas på butiker som flyttar ut? Rent hyppotetiskt skulle det kunna bli så och ett "Nytt" Stockholm ligger som en ring runnt det gammla.

Undrar hur det skulle se ut,

Jonte*FZ6 skrev:
Det så ju ut som om det var på väg neråt för sossarna men vad hör man på radion idag.?! Moderaterna minskar o sossarna ökar bara mer nu....Kommer alltid igen, o vinner väl valet som alltid. :mad: :mad: :mad:

Ja man undrar ju hur det går till. Var det inte i senaste valet S hade fuskat i någon kommun? :tomten

Last edited:
Min "lösning" var att köpa en lägehet fö 2 mille inne i stan - med 25 meter till jobbet..... :rolleyes:

är Så Jävla Trött På Politiker

Carpe me skrev:
....Jävla hån mot demokratin det här :4skrika

Tullarna är jävligt irriterande!
Om det var så att försöket var beslutat enl ett majoritetsval, det hade en väsentlig påverkan på miljön samt kostnaden för införandet stod i rimlig proportion till resultatet så hade jag fått vika mig för opinionen!

Nu har ALLA delar i projektet gått fel, och ännu sålänge sitter de ansvariga kvar vid makten. 3.800.000.000 kr är en ansenlig summa som jag tror kommer vara helt bortkastade pengar. Experter inom miljöområdet har hävdat att vägtullarna inte har någon större påverkan på miljön. Vissa trafikexperter tror inte heller att köerna kommer att minska, möjligen flyttas med andra problem som följd. Billström försöker trixa med valsedlarna (något slags njae-alternativ som betyder JA till biltullar) människor som bor i kranskommunerna (där det kommer korkas igen av parkerande bilar) får inte vara med o rösta. Beordrade opinionsundersökningar med för få utfrågade osv... Allt för att få igenom ett val med det resultat sossarna själv önskar... Varför annars?? Om sossarna vinner valet så har jag tappat tron på det politiska systemet tyvärr. Sen säger politikerna att man kommer följa vad folket beslutar i frågan. Tror jag vad jag vill om. Det finns 3,8 miljarder anledningar till att svika folket ännu en gång... Men hur det nu blir med biltullarna så slipper i alla fall riksdagsmännen betala avgiften. Å det är ju tur! :mad:

Lite väl många politiker som verkar vara tappade bakom en vagn... Har de reducerat kravprofilen för politiker;

"Det gör inget om du är smart, men vi ser hellre att du besitter ett stort mått av girighet samt är medgörlig och låter dig styras av statsministern."

Estonia, tsunamin, biltullarna. Bara 3 i raden av exempel på händelser där politikerna gravt missbrukat sitt politiska uppdrag. Hur många har tagit sitt ansvar?

Hur har det gått för alla ni som kör bil till jobbet. Eller är det flera som har börjat åka kollektivt?
Läste att trafiken på essingeleden hade även den minskat, det var ju den som alla sa kommer att bli igenkorkad.
Kul att se om alla förståsigpåare får rätt eller fel om försöket.

Trafiken har blivit lite lättare ja. Och eftersom jag vägrar betala och aldrig kommer göra det bryr jag mig egentligen inte så mycket...

Fram är skylten bortplockad och bak sitter den så djupt in i ko-fångaren att den inte syns.

På sommarn kör jag hoj...

Snipp snapp...

Fjantbilar!

Intressant läsning på alternativ till biltullar (Insändare, vet tyvärr inte vilken tidning)

fjantbilar.jpg

//Emil

Last edited:
Lyfter tråden lite. Det har varit helt tyst i riksmedia sen införandet. Ni som drabbas av det: Bra eller anus?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti