Åka kollektivt/Trängselskatt?

Harrysson skrev:
Lyfter tråden lite. Det har varit helt tyst i riksmedia sen införandet. Ni som drabbas av det: Bra eller anus?

Beror nog på om man fått dyrare resor till och från jobbet. I innerstan är det ca 50% mot och 40% för samt ca 10% osäkra enligt senaste undersökningen. Utanför tullarna är det kompakt motstånd(mer än 80 %) men det vill de rödgröna gärna inte kännas vid alls.
 
Last edited:
Jag är "nöjd" trots att jag bor utanför stan och jobbar i stan. Jag räknas förmodligen inte till de hårdast drabbade, då jag har bra allmänna kommunikationer, inga barn och inte är låginkomsttagare. Det är lyx att nån gång ta bilen in till stan, det går fort och man hittar P-platser... Taxi och bussförare verkar också vara nöjda. Trafiksistuationen har blivit bra mycket bättre, och det var ju avsikten. Jag avstår oftare från bilen nu än inan i alla fall.

Kruxet är väl att systemet drabbar de som har det sämre ställt rätt hårt, förhoppningsvis permanentas inte systemet som det är, utan justeras så att det blir mer rättvist.

PS Nog för att det bor många i innerstan, men hur kan de vara 106 % ;)
 
Skönt, mindre trafik i stan. De polare jag har som är hantverkare och även de som eget klagar inte. De tycker att det går mycket smidigare i stan nu.

Frågan är hur fortsatt miljöarbete kommer påverka "svenssons"?
Hur mycket kommer priser på el och drivmedel öka? Transportkostnader för flyg? Kommer eldning med ved straffas? Båtskatter?

Trängselskatter är antagligen bara en första liten bit i ett fortsatt nödvändigt miljöarbete.
 
Anders R skrev:
Det gick nog fort räknandet

Du får väldigt gärna redovisa vart du har hittat siffrorna också. Ställer mig något tveksam till dom.

Jag kan tala för mig själv både i egenskap av privatperson och ansvarig för trafikplaneringen på ett företag. Varje morgon tackar jag biltullarna för den 10 minuter kortare resvägen till jobbet och dessutom med den stora fördelen att det inte är ett enda köstopp.
Det är också en enorm skillnad för oss som transportföretag med intjänad tid i resor och större intäkter då vi kan göra jobben snabbare och därmed utföra fler uppdrag per dag.

Det jag kan ställa mig kritisk till är i vilken ordning man har gjort det. Enligt mig borde en fullt fungerande ringled varit i bruk innan biltullarna infördes men om man nu verkligen använder sig av dom medel man får in till att bygga en sådan plus den planerade leden från Värtan så att Valhallavägen slipper vara Autobahn så är jag mer än nöjd.
 
Last edited:
Magnus-Sthlm skrev:
Du får väldigt gärna redovisa vart du har hittat siffrorna också. Ställer mig något tveksam till dom.
Du har deklarerat din syn på försöket och jag tänker inte debattera det med dig.
 
Måste berätta om min första erfarenhet av tullarna. Skulle från mitt hem i Täby till Bromma via KTH. Betalade således första gången på väg in mot Roslagstull. Efter mitt ärende på KTH satte jag mig i bilen och planerade min fortsatta färd. Kom fram till att det va enklast att åka ut på Essingeleden igen via Norrtull istället för att trassla mig rakt genom stan (och bidra till trängsel). Betalade för andra gången på väg ut. Från Essingeleden svänger jag sedan glatt av mot Bromma som ju ligger utåt från Stockholm sett. Avfarten leder mig emellertid tillbaka in mot stan och via en futtig transportsträcka precis innanför "tullgränsen" har jag inom loppet av ca 2 minuter passerat ytterligare 2 tullstationer innan jag äntligen är på väg ut mot Bromma. :huvet Som tur va åkte jag mitt på dan så det kostade mig ju inte mer än 40 kr totalt men ni kan ju föreställa min snopna min när jag valt en väg för att undvika innerstan och som tack får betala dubbelt. :)
 
Anders R skrev:
Du har deklarerat din syn på försöket och jag tänker inte debattera det med dig.

Wow, det var nog det fegaste argument jag någonsin hört. Så om någon är av en annan åsikt än du så vågar du aldrig diskutera frågan?????
I princip kan du häva ur dig vad som helst och sen döda diskussionen med att:Men du tycker ju inte som jag och då tänker jag inte debattera.

Kom igen, var lite kontruktiv. Lägg fram vart du har hittat siffrorna och kom med dina personliga argument och vinklingar på frågan så ska du se att det nog kan bli en intressant diskussion, speciellt eftersom det här är en fråga som väcker många känslor.
 
Trängselskatter återinförs i Stockholm
Vägavgifter under första halvåret 2007. Regeringen vill återinföra trängselskatter efter årsskiftet.

Avgifterna ska inte användas till förbättringar av kollektivtrafiken utan till nya vägsatsningar.

Det meddelades på en presskonferens med infrastrukturminister Åsa Torstensson i dag.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=587500&previousRenderType=6

begge skrev:
1871290 Intressant läsning på alternativ till biltullar (Insändare, vet tyvärr inte vilken tidning)

fjantbilar.jpg


//Emil

haha:D
 
Last edited:
Falafelbabianen skrev:
2605498 Väldigt vad tyst det var här nu när det är borgarna som lagt förslaget!?
För att som förslaget ser ut nu, går pengarna till att bygga ut den extremt dåliga vägnätet i sthlm.
Det förra förslaget som fetperson o hans falang av äckliga miljöpartister så skulle dom som betalar inte få ngt tillbaka.

Att bygga förbifart sthlm och bygga klart ringled runt sthlm ÄR väldigt viktig för att vi ska få en vettig trafiksituation i sthlm.


Att finansiera det med hjälp av trängselskatt är mer tolerant, än att låta (mp) förstöra mer i sthlm o sverige med deras idiotiska och ogenomtänkta förslag.



.../Yoshi
 
Tänk va intressant att se hur man kan rättfärdiga det mesta här i livet ;)

Känns ungefär som när sossarna på 80-talet försvarade sin 15 procentiga devalvering med att det var nödvändigt efter att ha sablat ner borgarnas två devalveringar på 3 resp. 4 %. Det lustiga då var att mina jobbarpolare i verkstan helt plötsligt tyckte att det var rätt och inte alls drabbade knegarna. Hrmmm.
Och nu så är det helt plötsligt ok med biltullar, även för folk som ordnade demonstrationer för några år sedan.

Är kärleken blind?? ;)
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top