Även bilteamen ogillar STCC.

Är det verkligen så att det är så många superbike-förare som är så långsamma att det är ett problem att älta om och om igen här på SH?? Vad jag har sett från kanten i år så tycker jag bara att det är någon eller högst ett par förare som det berör? Om rookie 1000 förarna tycker att det är så att de är så snabba att superbikeförarna framstår som löjliga så är det väl bara att klassa upp sig under säsongen och visa vart skåpet ska stå.

Är det verkligen så att det är så många superbike-förare som är så långsamma att det är ett problem att älta om och om igen här på SH?? Vad jag har sett från kanten i år så tycker jag bara att det är någon eller högst ett par förare som det berör? Om rookie 1000 förarna tycker att det är så att de är så snabba att superbikeförarna framstår som löjliga så är det väl bara att klassa upp sig under säsongen och visa vart skåpet ska stå.
Veckans bästa inlägg :tummenupp

:klappar:klappar:klappar:fakta
Känns som många blir lite väl kaxiga pga 1 race...

Svårt att likställa Roadracing med lagidrotter. Mycket som spelar in på varför man kanske inte är raketsnabb 1 år. Ex Pga en skada, att man får ett barn i familjen eller ekonomin osv. Om en gubbe bryter benet i fotboll så faller inte hela laget...

Två kvalgrupper med A-förare och Rookie, faller hårt på regn/upptorkande argumentet...

Dom som gnäller i Rookie får helt enkelt klassa upp sig! Sen gäller utkvalning alt 107% regeln.

Ett annat alt är att det borde bli lättare att få wildcard som Rookie till NSB.
Om man kör 1:07:9 på G-åsen borde man ta wildcard till NSB om man inte klassar upp sig direkt.

Last edited:
Är det verkligen så att det är så många superbike-förare som är så långsamma att det är ett problem att älta om och om igen här på SH?
Nej, vi kör på i samma gamla spår som vanligt utan att fundera/diskutera om det finns några andra lösningar som kan främja sporten :tummenupp

Nej, vi kör på i samma gamla spår som vanligt utan att fundera/diskutera om det finns några andra lösningar som kan främja sporten :tummenupp
Det var iofs inte vad Samuel skrev. "Problemet" med att de snabbaste rookieförarna är snabbare än de långsammaste elitförarna är inget nytt och så komemr det nog alltid fortsätta vara. Frågan är om problemet skulle vara akut i SBK vilket det ju framställs som ibalnd här på SH.

Sen finns ju dimensionen att det inte bara handlar om fart i början av en rookiekarriär. Finns ju en del som är väldigt snabba från start, men som kanske inte full kontroll/tävlingsvana. Så några rookierace bör man nog alltid ha bakom sig innan man börjar köra snabbare klasser.
Med det inte sagt att snabba rookies ska harva i b-race för länge, eller att långsammare A-förare inte ska klassas ner.

Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup