Även bilteamen ogillar STCC.

Jag försökte på allvar titta på RACE på SVT men STCC är så tråkigt att klockorna stannar. Kom på mig själv med att surfa istället.

Dags att lyfta bort hojarna från STCC-helgerna och göra ordentliga RR-helger istället :tummenupp

Instämmer. Samma sak hände här..

Det där e så fjantigt.
Han e redan om.
Den andra killen svänger in i hans framhjul och då går hans upphängning sönder å då kanar han rakt fram. Hade smartot kollat innan han hade svängt in hade den inte hänt.

Tycker INTE (dahlgren?) gjorde nå fel!
De va den andra killens fel, hade han kollat å släppt om Dahlgren hade han iallafall fått 8 poäng. Nu fick båda... (0?)

Haha! Dahlgren fixar ju inte kurvan trots att han "vallar" på Björk. Solklart fall av "torpedering".
du har en Volvo i garaget va?
(Nej, Jag har varken Bmw eller Volvo)

Men ok för att ta med alla möjligheter så skulle det ju kunna vara så att Dahlgren helt enkelt missar bromspedalen. Men då tycker jag att borde berättat det.
Jag gillar inte när folk tränger ut nån.
Fast det är klart det är väl enda sättet att ta sej om med bilar på Knudan. Bilracing e trååååååkigt.

Last edited:
Finns film på FlashEngineerings hemsida. Race incident är det nog inte då Dahlgren bromsar på tok för sent och smackar på in i T1 trots att han låg långt bak. Säkert värt ett gult kort eller vad de nu hade.

Men det verkar märkligt att domarna även vet varför och med vilken avsikt samt att någon annan utanför bilen låg bakom ordern. Måste vara omöjligt att bevisa. Jag tror inte det var särskillt medvetet gjort - men klart är att ett sådant proffs ändå var på det klara med "går det så går det, och går det inte så blir det bra ändå" när han kastade sig på mästerskapsledaren så där.

låter som STCC vill leka FIA (Formula1) efter att det uppdagats att Renault teamet beordrat avkörning till en av sina förare.

Jag var där och såg det på första parkett, och dahlgren var om med näsdtan en hel billängd när björk bestämde sig för att vika in vilket han inte borde gjort. Men det är ju racing och då får man ta såna smällar. Jobbar sj som racingmekaniker i JTCC och vet att det inte alltid går som man tänkt sig ute på banan och att folk kan göra fel men det är bara att ta det, det är ju som sagt racing...

Jag var där och såg det på första parkett, och dahlgren var om med näsdtan en hel billängd när björk bestämde sig för att vika in vilket han inte borde gjort. Men det är ju racing och då får man ta såna smällar. Jobbar sj som racingmekaniker i JTCC och vet att det inte alltid går som man tänkt sig ute på banan och att folk kan göra fel men det är bara att ta det, det är ju som sagt racing...
Tja, även Björk bromsade sent och hårt. Banan svänger där, så vill man inte ut i bollhavet så svänger man själv också. Tror nog att om Björk har lite självbevarelsedrift och vinnarinstinkt att han mer än gärna släppt förbi Dahlgren i det läget.

Eftersom de låg i samma position varvet innan så trodde kanske Björk sig veta ungefär var de hade varandra? Han tittade bak i början av inbromsningen och såg att Dahlgren var 14 meter bakom, och väljer att köra ideal-spåret. Han trodde inte att Dahlgren hade en chans att komma upp där, och ser honom därför inte i tid. Hade Björk velat hindra Dahlgren ifrån att köra om hade han hellre valt att lägga sig i ett mer defensivt spår, tror du inte?

Dahlgren bromsade 14 m senare än vid tidigare varv.

hmmmm

Last edited:
Jag försökte på allvar titta på RACE på SVT men STCC är så tråkigt att klockorna stannar. Kom på mig själv med att surfa istället.

Dags att lyfta bort hojarna från STCC-helgerna och göra ordentliga RR-helger istället :tummenupp

Jag skulle gärna vilja se Pro Superbike, men det är bara för mycket med allt bilåka på banan. Inte värt'et.

Jag skulle gärna vilja se Pro Superbike, men det är bara för mycket med allt bilåka på banan. Inte värt'et.
Du kan få se highlights här
2783-1.jpg

Du menar typ som.... SM/SO?

:D

/ Jens

Den dryge norrlandstönten gjorde bort sig som vanligt. Han och idioten Rustad måste vara det perfekta teamet.

Du menar typ som.... SM/SO?
Japp!

Ett önskescenario vore en Superbike-klass med A- och B-finaler och SM-status. Samma sak för SST600.
Elitförarna tar poäng i SM, seniorförarna tar bara uppklassningspoäng.

Det är så sjukt rörigt i dag med alla klasser att man får känslan av att det finns 500 potenta Superbike-förare.... (när det i själva verket finns folk som kör Pro Superbike och Superbike utan att de ens skulle komma topp 5 i Rookie 1000).

Det där e så fjantigt.
Han e redan om.
Den andra killen svänger in i hans framhjul och då går hans upphängning sönder å då kanar han rakt fram. Hade smartot kollat innan han hade svängt in hade den inte hänt.

Tycker INTE (dahlgren?) gjorde nå fel!
De va den andra killens fel, hade han kollat å släppt om Dahlgren hade han iallafall fått 8 poäng. Nu fick båda... (0?)

Håller med dej helt!!! volvon har ju halva bilen förbi:tummenupp

Oj vad ni är snabba i rookie 1000 varför inte göra den till kungaklass :Bugar
Fan ni är bäst alltså kan inte jag få din autograf:)
Eller är det då inte lika bra att du slutar köra och sätta dig på läktarn där du hör hemma bäst :krama

Japp!

Ett önskescenario vore en Superbike-klass med A- och B-finaler och SM-status. Samma sak för SST600.

Det är så sjukt rörigt i dag med alla klasser att man får känslan av att det finns 500 potenta Superbike-förare.... (när det i själva verket finns folk som kör Pro Superbike och Superbike utan att de ens skulle komma topp 5 i Rookie 1000).

Last edited:

Ja, hade bara Björk sett honom och inte "hjälpt" honom att svänga hade ju Dahlgren åkt SPIKRAKT ut i lecan. Det är helt solklart. Men förmodligen kunde Björk inte bromsa mer ändå eftersom han låg på gänsen, vilket ytterligare är ett bevis på att Dahlgren aldrig skulle klarat kurvan i den farten han hade (50 km/t fortare?) .
Dahlgren låg ju dessutom på innnern. Så det finns inte en chans att han hade klarat det.
Men, just det.......JTCC sa du, Det är Volvosar man kör där va? Och du har åxå en Volvo i garaget.....eller hur?:rolleyes:

Eller är det då inte lika bra att du slutar köra och sätta dig på läktarn där du hör hemma bäst :krama

Kan faktiskt till viss del hålla med Perra där.
Men för att man är snabb i R klasserna betyder inte att man är det när man blir A-förare.
Från att ha varit outstanding till att helt plötsligt ha folk som kör om till höger och vänster på alla konstiga ställen kan få folk att tappa.
Kolla in bla Kotte som utklassade allt i R600 för ca 10 år sen.
Köpte Martin Johanssons SS 600 och blev helt plötsligt flera sekunder långsammare på ex Anderstorp.
Det ovannämnda och oftast en hoj med ett "elakare" register kan ge den effekten.

Finns 2 ex till på från att kunnat tillhöra toppen i NSBK när de körde R1000 var Camillo Adrian och Xenomorf.
Sen med relativt bra backning så blev det tyvärr en del pannkaka av det hela i NSBK.

Någon stoppade en krona i Uppviglaren, lyssna inte på Uppviglaren, han bara tomgångs-troll-flejmar.

Japp!

Fartskillnaden skulle bli enorm! Allt ifrån 1:05 till 1:19 på G-åsen...
Inte så genomtänkt

Kan faktiskt till viss del hålla med Perra där.
Men för att man är snabb i R klasserna betyder inte att man är det när man blir A-förare. Från att ha varit outstanding till att helt plötsligt ha folk som kör om till höger och vänster på alla konstiga ställen kan få folk att tappa.
Min erfarenhet också.
Fartskillnaden skulle bli enorm! Allt ifrån 1:05 till 1:19 på G-åsen...Inte så genomtänkt
Jorå, det är genomtänkt och självklart ska inte jag och Filip Backlund köra i samma kvalgrupp, det trodde jag sa sig självt. Däremot skulle man kunna göra så att elitförarna kör i en grupp, seniorförarna i en annan och tex de 30 snabbaste för köra A-final, resten B-final. Då blir det inga fartskillnader :)

Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup