Även bilteamen ogillar STCC.

Min erfarenhet också.
Jorå, det är genomtänkt och självklart ska inte jag och Filip Backlund köra i samma kvalgrupp, det trodde jag sa sig självt. Däremot skulle man kunna göra så att elitförarna kör i en grupp, seniorförarna i en annan och tex de 30 snabbaste för köra A-final, resten B-final. Då blir det inga fartskillnader :)

Ok lät vettigare.
Men det blir en j-a massa förare... Krävs nog 3 grupper.
Känns som om allt blir krångligare.
Däremot kanske nedklassning (om föraren tycker det är ok eller liknande) borde tillämpas. Men kolla på Knutstorp där "långsammaste" föraren körde 1:01 tider...!!! Det går rätt fort i den/dom klasserna ändå.
Dessutom gick R1000 extremt fort iår. Många kommer klassa upp sig så farterna kommer ev öka till det "normala" nästa år.

Däremot tycker jag en klass borde bli mer std betonad. Ex ej Magn fälgar osv.

Last edited:
Däremot kanske nedklassning (om föraren tycker det är ok eller liknande) borde tillämpas.
I hur många andra sporter frågar man utövaren/lagen om de vill "klassa ner sig"?
- Skull ni kunna tänka er att gå ner en division, ni fick ju stryk i alla matcher i år?
- Nja, vi tror det blir bättre nästa år så vi tänkte stanna kvar.
(Tror iofs att Djurgården skulle gilla om det var så :D)

De som kör wildcard i Pro Superbike borde ju tillhöra de allra bästa i Superbike som jag ser det. Det ska liksom inte räcka med att betala startavgiften så får man köra. Tydligen en kontroversiell åsikt men ska RR få någon status måste det bli lite tuffare ovanför Rookie-klasserna.

Jorå, det är genomtänkt och självklart ska inte jag och Filip Backlund köra i samma kvalgrupp, det trodde jag sa sig självt. Däremot skulle man kunna göra så att elitförarna kör i en grupp, seniorförarna i en annan och tex de 30 snabbaste för köra A-final, resten B-final. Då blir det inga fartskillnader :)

Jag vill inte vara gnällig, men hur gör du om det regnar på elit-kvalet och regnar inte på senior-kvalet?

Jag vill inte vara gnällig, men hur gör du om det regnar på elit-kvalet och regnar inte på senior-kvalet?
Man skulle kunna köra LMS-varianten men då kan det bli problem med fartskillnaderna igen.

EDIT: Eller så bestämmer man i förväg att tex de 5 långsammaste i elitgruppen kör B-final och de 5 snabbaste i seniorgruppen kör A-final.

Last edited:
Ja, hade bara Björk sett honom och inte "hjälpt" honom att svänga hade ju Dahlgren åkt SPIKRAKT ut i lecan. Det är helt solklart. Men förmodligen kunde Björk inte bromsa mer ändå eftersom han låg på gänsen, vilket ytterligare är ett bevis på att Dahlgren aldrig skulle klarat kurvan i den farten han hade (50 km/t fortare?) .
Dahlgren låg ju dessutom på innnern. Så det finns inte en chans att han hade klarat det.
Men, just det.......JTCC sa du, Det är Volvosar man kör där va? Och du har åxå en Volvo i garaget.....eller hur?:rolleyes:

Solklart? Killen har 8km/h mer i fart än björk samt en lättare bil.
Jag har en BMW i garaget och tycker Björk är en riktigt hyvens kille.. Men det där var inte mer än en raceincident..

En raceincident men som helt beror på att Dahlgren tar en riktig rövare och är för ivrig.

8km/h låter kanske lite men det är 10% snabbare vid tillfället och det i det sämre spåret. 14 meter är 3,5 billängder.

Varvet innan åker både Björk och Dahlgren om Sturesson i samma spår.
Björk hade kunnat hålla ut svängen.
Att Dahlgren skulle åkt av tror jag inte ett skit på, han hade fixat kurvan i den farten, men med en taskig utgång..

Ja,han hade nog fått vänta ett tag på bärgaren.

Ja, det hade ju verkligen vart omöjligt att svänga runt där med 8km/h mer i fart än Björk :rolleyes:
Skillnaden är att han hade bromsat längre in i kurvan.. Utrymmet finns där på knutstorp...

Varvet innan åker både Björk och Dahlgren om Sturesson i samma spår.
Björk hade kunnat hålla ut svängen.
Att Dahlgren skulle åkt av tror jag inte ett skit på, han hade fixat kurvan i den farten, men med en taskig utgång..
Vi lär aldrig få veta. Domarna har gjort sin bedömning.

Som publik så gillar jag tight racing, men ogillar överkörning som innebär att det försvinner bilar ur racen. Att ta en sådan rövare och störtbomba på innern med låsta hjul samt gena över grusen var aningen desperat.
Björk borde kanske sett honom, tror inte han gjorde det för då hade han kört annorlunda. Dahlgren kanske skulle inväntat ett bättre läge. Omkörningar kräver ett visst samspel hur märkligt den än kan låta. Det här var för mycket Hansen vs. Eklund-körning för min smak.

Man skulle kunna köra LMS-varianten men då kan det bli problem med fartskillnaderna igen.

EDIT: Eller så bestämmer man i förväg att tex de 5 långsammaste i elitgruppen kör B-final och de 5 snabbaste i seniorgruppen kör A-final.
Hur tänkte du nu, ganska troligt att det skulle bli seniorgnäll då eliten kommer in och snor pokalerna.

Bättre att folk klassar upp/ner sig och kör där dom passar in bäst, jag tex passar inte in alls och därför har jag klassat ner mig till bandagar istället.

Vi lär aldrig få veta. Domarna har gjort sin bedömning.

Som publik så gillar jag tight racing, men ogillar överkörning som innebär att det försvinner bilar ur racen. Att ta en sådan rövare och störtbomba på innern med låsta hjul samt gena över grusen var aningen desperat.
Björk borde kanske sett honom, tror inte han gjorde det för då hade han kört annorlunda. Dahlgren kanske skulle inväntat ett bättre läge. Omkörningar kräver ett visst samspel hur märkligt den än kan låta. Det här var för mycket Hansen vs. Eklund-körning för min smak.

Visst är det frågan om en last second brake.. Kan man tänka sig att Dahlgren trodde björk såg honom? När han sen ser Björk svänga in, så blir det panik att låsa hjul samt toucha gräset. Gräsgeningen är ju inte direkt mycket, det är bara precis framhjulet som ser ut att toucha gräset/gruset.
Men det är just därför jag ser det som en incident och inte att Dahlgren i det här fallet är någon kamikaze-livsfarlig förare i det här tillfället iaf..

Hur tänkte du nu, ganska troligt att det skulle bli seniorgnäll då eliten kommer in och snor pokalerna.
Inte ett dugg troligt och du kommer kanske på varför om du tänker efter en liten stund.
Bättre att folk klassar upp/ner sig och kör där dom passar in bäst, jag tex passar inte in alls och därför har jag klassat ner mig till bandagar istället.
Förbundet beslutar om uppklassningar baserat på poäng och skrivelser. Nedklassning verkar vara upp till den enskilde föraren.

Inte ett dugg troligt och du kommer kanske på varför om du tänker efter en liten stund.
Förbundet beslutar om uppklassningar baserat på poäng och skrivelser. Nedklassning verkar vara upp till den enskilde föraren.

Just det där är lite skumt. Tänk om mitt favoritfotbollslag ÖIS (som var bra på just fotboll på åttiotalet) skulle vilja vara kvar i allsvenskan trots att dom har 3 poäng på en hel säsong. Det skulle dom ju inte utan bli nedklassade till superettan med en gång och så vidare tills dom var i korpen div. 8.

Men i MC så har man en gång förtjänat att bli elit/a-förare så förblir man det, trots att man faktiskt passar bättre in i senior/b-förartempot?

Är det inte konstigt? Mange (Frollo) gjorde ju helt rätt iår, klassade ner sig och vips så var det kul att åka hoj igen.

/ Jens

Just det där är lite skumt. Tänk om mitt favoritfotbollslag ÖIS (som var bra på just fotboll på åttiotalet) skulle vilja vara kvar i allsvenskan trots att dom har 3 poäng på en hel säsong. Det skulle dom ju inte utan bli nedklassade till superettan med en gång och så vidare tills dom var i korpen div. 8.

Men i MC så har man en gång förtjänat att bli elit/a-förare så förblir man det, trots att man faktiskt passar bättre in i senior/b-förartempot?

Är det inte konstigt? Mange (Frollo) gjorde ju helt rätt iår, klassade ner sig och vips så var det kul att åka hoj igen.

/ Jens

Meningen är ju att sådant ska regleras med en %-regel, kvalar man inte in får man inte köra. En förare som aldrig kvalar in bör ju logiskt sett se efter andra serier att köra/klassa ned sig.

Det är enligt mig ett bättre system än det seriesystem som används i de flesta bollsporter. Hur skulle det se ut om top fem i R1000 körde kvalomgångar med de fem sämsta från Superbike...

Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup