Även bilteamen ogillar STCC.

Finns film på FlashEngineerings hemsida. Race incident är det nog inte då Dahlgren bromsar på tok för sent och smackar på in i T1 trots att han låg långt bak. Säkert värt ett gult kort eller vad de nu hade.

Men det verkar märkligt att domarna även vet varför och med vilken avsikt samt att någon annan utanför bilen låg bakom ordern. Måste vara omöjligt att bevisa. Jag tror inte det var särskillt medvetet gjort - men klart är att ett sådant proffs ändå var på det klara med "går det så går det, och går det inte så blir det bra ändå" när han kastade sig på mästerskapsledaren så där.

Vad gäller startkraschen, tja det är väl mer regel än undantag att några STCC-bilar hamnar i grusen i T1 på första varvet. Det är kanske lite hårt dömt ändå.

Det där e så fjantigt.
Han e redan om.
Den andra killen svänger in i hans framhjul och då går hans upphängning sönder å då kanar han rakt fram. Hade smartot kollat innan han hade svängt in hade den inte hänt.

Tycker INTE (dahlgren?) gjorde nå fel!
De va den andra killens fel, hade han kollat å släppt om Dahlgren hade han iallafall fått 8 poäng. Nu fick båda... (0?)

Fast nu verkar dom dragit tillbaka protesten:
http://www.stcc.se/379/?tx_ttnews[tt_news]=6922&tx_ttnews[backPid]=81&cHash=f5001dbc4c

De drog tillbaka "konspirationsprotesten", påkörningen och straffet gäller.

Det där e så fjantigt.
Han e redan om.
Den andra killen svänger in i hans framhjul och då går hans upphängning sönder å då kanar han rakt fram. Hade smartot kollat innan han hade svängt in hade den inte hänt.

Tycker INTE (dahlgren?) gjorde nå fel!
De va den andra killens fel, hade han kollat å släppt om Dahlgren hade han iallafall fått 8 poäng. Nu fick båda... (0?)
Du kanske skulle bli domare? Klart som f-n att man kan komma ikapp upp på innern på nolltid om man bara ger blanka faen i att bromsa. Björk hade nog uppsikt, men inte hela tiden - och självklart fattade Dahlgren att Björk skulle svänga in. Har man inte slagläge för omkörning är det onödigt att störtbomba på innern.

Last edited:
De drog tillbaka "konspirationsprotesten", påkörningen och straffet gäller.

Du kanske skulle bli domare? Klart som f-n att man kan komma ikapp upp på innern på nolltid om man bara ger blanka faen i att bromsa. Björk hade nog uppsikt, men inte hela tiden - och självklart fattade Dahlgren att Björk skulle svänga in. Har man inte slagläge för omkörning är det onödigt att störtbomba på innern.

Han bytte ju spår utan att kolla. Vilken ledde till en crasch... Tycker inte de tyder på att man har koll bakåt?
Å precis vid kollisionstilfället så va ju Dahlgren om Björk med typ en meter

Han bytte ju spår utan att kolla. Vilken ledde till en crasch... Tycker inte de tyder på att man har koll bakåt?
Bytte spår och bytte spår, banan svänger ju höger där och det gjorde Björk också. Rökpuffar och låsta framhjul tyder på en viss överkörning.

Bytte spår och bytte spår, banan svänger ju höger där och det gjorde Björk också. Rökpuffar och låsta framhjul tyder på en viss överkörning.

Ja kan erkänna att han körde lite för fort. Ja tycker båda körde dumt. Han åkte för fort och Björk kolla för dåligt.
Länka gärna till filmen? :)

Dahlgren hade ju själv åkt av om inte Björk varit ivägen, han hade aldrig klarat kurvan med den farten han hade.
"- Vid omkörningsförsöket bromsar Dahlgren 14 meter senare än tidigare varv. "

1 meter eller 2 kan vara, men 14 meter !!!
Som Björk själv sa, en ren avrättning.
Han borde portas för resten av säsongen tycker jag.

Ja kan erkänna att han körde lite för fort. Ja tycker båda körde dumt. Han åkte för fort och Björk kolla för dåligt.
Länka gärna till filmen? :)

http://www.youtube.com/watch?v=TnPcPi_OPbY&feature=player_embedded#t=17

och

http://www.youtube.com/watch?v=bQ4kuJXEppk
3:00 in i filmen.

Räkna i tabellen. 8 poäng och Thed hade i praktiken varit klar mästare. Dahlgren, tja han har ju inget med totalen att göra men hans teamkompis är främsta utmanare. Jag tror att Thed var den som var mest sugen på att undvika det som skedde.

Last edited:
Aa ja har inte så mkt att tillägga. Båda klantade sig ordentligt. Dammolnet... om ni inte ser de... e faktiskt grus... Annars va de de brunaste bromsmolnet ja sett =P

Men hur som helst så blev de som de blev. Tkr de e fjantigt att dom säger "torpeda" och "avrätta", eftersom de va en olycka.

Aa ja har inte så mkt att tillägga. Båda klantade sig ordentligt. Dammolnet... om ni inte ser de... e faktiskt grus... Annars va de de brunaste bromsmolnet ja sett =P
Bull! Första filmen 0:04-0:05. Där ryker redan innan han kommit fram till grusen, och i annan färg.

Men hur som helst så blev de som de blev. Tkr de e fjantigt att dom säger "torpeda" och "avrätta", eftersom de va en olycka.
Om det inte var en olycka borde de dra in licensen direkt!
Dock är det väl rätt klart vem som kunde gjort mest för att förhindra denna incident och vem som hade mest att förlora? Observera att han fick ett gult kort, och straffet kommer sig av att han redan hade ett sedan tidigare.

Last edited:
Bull! Första filmen 0:04-0:05. Där ryker redan innan han kommit fram till grusen, och i annan färg.

Om det inte var en olycka borde de dra in licensen direkt!
Dock är det väl rätt klart vem som kunde gjort mest för att förhindra denna incident och vem som hade mest att förlora? Observera att han fick ett gult kort, och straffet kommer sig av att han redan hade ett sedan tidigare.

Va de inte ca 2 tävlingar sen som Björk tryckte av en rakt bakifrån?

Va de inte ca 2 tävlingar sen som Björk tryckte av en rakt bakifrån?
Och?
Jag var inte där, vet inte vilken händelse du pratar om. Men jag var på Knutstorp.

Om Zlatan fällde någon i Ungern hoppas jag verkligen inte att domaren kommer att ta med det i sina bedömningar på Parken.

Och?
Jag var inte där, vet inte vilken händelse du pratar om. Men jag var på Knutstorp.

Om Zlatan fällde någon i Ungern hoppas jag verkligen inte att domaren kommer att ta med det i sina bedömningar på Parken.

Nej men om du säger att de va regelfel nu så va de väl de då åxå?
Björk e bara deras Gullunge

Nej men om du säger att de va regelfel nu så va de väl de då åxå?
Björk e bara deras Gullunge
Han är inte min gullunge.
Två fel gör inte ett rätt, eller hur? Varje kapning är sitt eget fall. Troligen är detta fallet inte helt jämförbart med det andra osv. Har någon gjort något felaktigt tidgare så är man inte lovligt byte resten av säsongen.

"Last man standing"-racing är varken sportsligt eller särskillt kul att titta på.

Last edited:
Jag försökte på allvar titta på RACE på SVT men STCC är så tråkigt att klockorna stannar. Kom på mig själv med att surfa istället.

Dags att lyfta bort hojarna från STCC-helgerna och göra ordentliga RR-helger istället :tummenupp

Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup