Äta i skitlukt

• Thread starter Thread starter FreddaGädda
  • Start date Start date
hunden tänker:
"wow, människan ger mig mat, människan måste vara gud"

katten tänker:
"wow, människan ger mig mat, jag måste vara gud"

zeo skrev:
Du är en sann djurvän :tummenupp

Själv har jag tagit emot en del avlagda husdjur från vänskapskretsen. En hund, två katter, ett marsvin och två söta hamstrar.
Mina föräldrar hade flera hittekatter som kom till dem genom åren.
*suck* alla dessa hittekatter :(

Marsvinet på hamtern. Katten på marsvinet. Hunden på katten.

Har du bara hund nu?

Förresten, på tal om kattsand. Jag har hittat en som är bra luktmässigt. Den klumpar sig inte och har ganska stora korn.

Problemet är att grabbarna drar runt den i hela lyan så man får sopa/dammsuga hela tiden.

Har sett att det finns speciella mattor etc att lägga under kattlådan som skall lossa sanden från katternas tassar.... men jag är skeptisk.
Någon som har en bra lösning på det här?

Starstriker skrev:
Problemet är att grabbarna drar runt den i hela lyan så man får sopa/dammsuga hela tiden.

Har sett att det finns speciella mattor etc att lägga under kattlådan som skall lossa sanden från katternas tassar.... men jag är skeptisk.

De där mattorna funkar sådär. De ligger inte ofta kvar där man lagt dem... men det beror kanske mest på hur katten är... jag har sett att de hellre hoppar över den än kliver på den. :rolleyes:

Eftersom jag har haft samma problem har jag testat nästan allt.

Näst bäst, finkornig klumpbildande sand + dammsugare.

Överlägset bekvämast: Papperspellets (Toa-Lätt) + sopborste. Papperet håller sig strax utanför lådan, det fastnar varken på tassar eller under fötter. Jag gör rent lådan morgon och kväll, genom att spola ned skit och blöta pellets i toan. Helt OK ur luktsynpunkt. Byter strö helt och skurar lådan 1 gång i veckan.
Nu äntligen har jag inte sand i sängen och hela jäkla lägenheten! :tummenupp

Starstriker skrev:
Marsvinet på hamtern. Katten på marsvinet. Hunden på katten.

Har du bara hund nu?

Förresten, på tal om kattsand. Jag har hittat en som är bra luktmässigt. Den klumpar sig inte och har ganska stora korn.

Min ena bengalhane fick för sig att gräva ut all sand på golvet istället och rulla sig i det så det var Sahara i badrummet varje morgon.
Då vände vi bara öppningen in mot väggen, så nära så katterna precis kommer in genom luckan. Det här förutsätter ju att du har lådor med tak på självklart.
Det blir inget rejs efter bajs och kiss utan de får kliva och snirkla sig ut lite. Sanden blir minimal på golvet efter detta och det funkar inte så bra att stå med bakbenen utanför och frambenen gräver som mullvadar.

Fixxxer skrev:
Min ena bengalhane fick för sig att gräva ut all sand på golvet istället och rulla sig i det så det var Sahara i badrummet varje morgon.
Då vände vi bara öppningen in mot väggen, så nära så katterna precis kommer in genom luckan. Det här förutsätter ju att du har lådor med tak på självklart.
Det blir inget rejs efter bajs och kiss utan de får kliva och snirkla sig ut lite. Sanden blir minimal på golvet efter detta och det funkar inte så bra att stå med bakbenen utanför och frambenen gräver som mullvadar.

Jag har redan testat det där, och det funkar "sådär". Positiv är att jag får mindre sant i badrummet, men den fastnar ju ändå under tassarna så att de drar omkring på den.

Ett tips för er som tycker kattlådor är fula och äckliga:
Jag köpte en sån där "sjömanskista" eller vad de kallas på IKEA. En fyrkantig kub i nåt teakaktigt träslag. Monterade ihop den, men utelämnade en av sidorna. Den passar perfekt ovanpå kattlådan. Vips så har man trollat bort kattlåtan och dessutom fått en snygg möbel i badrummet att ha växter på eller nåt annat! 200.-

Fixxxer skrev:
:D
Gudars, jag kan se det framför mig!
Katter är störda på ett gulligt sätt...ibland... :hihi Jag undrar varför i hela friden mina katter måste dra ett tokrejs genom lägenheten efter att ha skitit??

Fixxxer skrev:

Ska prova att vända lådan. Då får jag kanske ÄNNU mindre strö utanför. :) Eller möjligtvis en protestbajs på badrumsmattan. :rolleyes:

Flamma77 skrev:
:D
Gudars, jag kan se det framför mig!
Katter är störda på ett gulligt sätt...ibland... :hihi Jag undrar varför i hela friden mina katter måste dra ett tokrejs genom lägenheten efter att ha skitit??

Det är för att skiten ska torka såklart. Annars brukar dom se det praktiska i att direkt gå och sätta sig på en vit matta i hallen, läs shitprints. :mad: :hihi

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!