Är vi laglösa,eller?

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Med tanke på hur många som har haft en bilist med lagen i egna händer "efter sig" och haft när döden upplevelser så undrar man hur många av alla "singelolyckor" som sker varje år som egentligen är mord eller vållande till annans död. Helt sjukt när man tänker efter...

Den tydligaste medvetna bilförarhandlingen som jag själv har varit med om i år är påväg från Vaxholm... En annan motorcyklist som jag inte känner men som jag låg bakom när vi kom ikapp bilen innan 70 och korsning... forsatte i högt tempo och körde om bilen med god marginal i kanske 120. Jag själv bromsade in bakom bilen och låg kanske 30 meter bakom när gubbfan helt plötsligt tvärnitar till 0! När jag snabbt bromsade och började vejja vänster runt bilen gjorde gubben om på filmen... försökte helt enkelt sänka mig vilket var en hårsmån från att han lyckades med. När det blev dubbelfiligt igen så körde jag upp bredvid gubben och vinkade att han skulle stanna... Det gjorde han inte och hans barnbarn(som det såg ut pga av gubbens ålder) satt och storgrät i framsätet pga händelsen... När vi kom fram till rondellen vid E 18 så stannade jag bredvid honom och skrek att han skulle öppna rutan.Han var engelsktalande och frågade(skrek åt honom ) vad fan han höll på med?... Bara för att en motorcyklist som jag inte ens vet vem det var! Kör om honom på enfilig 70 strecka så tar han sig friheten att medvetet försöka skada första bästa nästkommande motorcykel som ligger i samma hastighet som honom bakom!.. Han var minst lika galen som snubben på filmen! Och om jag inte tyckte så synd om ungen som traumatiskt satt och bölade i framsätet så hade jag fortsatt följa honom hem och tagit dit polisen. Det jag vill ha sagt är att det finns idioter i bilar som tar lagen i egna händer och hade det inte varit mitt 17 år med mc kort utan det första så hade han garanterat lyckats med sin avsikt.. nämligen att sänka mig för att han var irriterad på motorcyklister i allmänhet. Lägg till det i ert riskmedvetande när ni är ute å kör. Det finns de som tar lagen i egna händer...

Fast du har ju ingen aning om varför han egentligen tvärnitade. Det kan lika gärna vara ungen som tappade en glass eller dricka i bilen eller nått annat skit. Det skulle förklara varför ungen bölade också. Nu var jag inte där så det är svårt att avgöra men jag tycker man ska ha grundinställningen att folk faktiskt INTE försöker skada en medvetet, även om det ibland ser ut så. Vi behöver inte mer agg mellan bilister och motorcyklister.

Vi motorcyklister reagerar sällan med att köra över en bilist när vi blir förbannade på dem ...

Nej, men att sparka sönder en backspegel däremot... :yoparty :glömdet
Bilisten reagerar med de meden den har till förfogande (bilen) och motorcyklisten reagerar med det den har till förfogande (benet). Om alla motorcyklister kunde föregå med gott exempel skulle vi nog slippa en del av de här historierna.
 
Last edited:

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Alla skriver att de sparkar backspeglar, men ingen gör det IRL. På internet gör vi allt möjligt, drar snuten med ögonbindel på ett hjul osv. i verkligheten ser det annorlunda ut.

jag fattar inte hur man skulle få till en backspegel spark på en sporthoj, förvisso kan det vara jag som är korrpulent och ovig, men en gyn-stols MC borde vara bättre för spelsparkar

popcorn.gif
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Om bilisten hade hållit sig inom linjerna så hade det inte varit några som helst problem.

Tyvärr så blir väll hillbilleys sådär med några drinkar i trafiken.
 

Besserwisser

En som vet lite mer
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Sover med fiskarna med hästhuvud som kudde
Hoj
trippelnia S
Händelse nr 1:Vi skulle åka en repa på bogesund innan dom asfalterade om den, hamnade bakom nån ford sierra tror jag det va, gasade på o skulle köra om och killen tror han ska kunna köra ifrån oss med bilen på den lilla vägen. Han vinglar o far över hela vägen o är flera gånger på väg att klippa mötande hojjar så jag klipper killen vid bästa tillfälle o kör till bron innan vaxholm o börjar sakta ner mer o mer och stannar mitt på bron o ställer hojen rätt över vägen med bilen bakom mig. Han tvingas ju stanna sen är det resten av gänget som stannar bakom honom. Jag kliver fram o sliter upp dörrjäveln o frågar vad ända in i helvete han sysslar med. Då sitter det en finnig 18 åring som nästan började grina o sa förlåt förlåt men jag menade inget illa ville bara racea lite. Han körde nog aldrig mer så där.
Jodå visst kör han så fortfarande men skilnaden är att nu har han säkert en R1:a att bomba med, för då är det ju helt OK :tummenupp
 

OverLoadMC

OverLoadMC Crew
Gick med
25 Apr 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSXR 1000-06, Yamaha R1-03, Yamaha R1-05, Suzuki GSXR 1000-08, Honda CBR 600-07, Suzuki GSXR 1000-07
Summa summarum: Jag får köra exakt som jag vill, hur jag vill, när jag vill, men ingen får påvisa detta någon gång någonsin. Den enda som får påvisa detta är jag själv och mina polare och jag får bestämma vilka det ska vara skottpengar på :rolleyes: Du tar jaget och egoismen till nya höjder :yoparty

Inte egoism, det handlade om idioter på bil o hoj. Som körde lika mycket i mötande körfältet som sitt egna på en smal väg som va extremt vältrafikerad. Tror inte du vill möta en bil eller hoj i ditt körfält bara för han kör som killen i filmen.
Jag har väl utryckt mig fel i min beskrivning av vad som hände om du tolkar det som egoism.
 

OverLoadMC

OverLoadMC Crew
Gick med
25 Apr 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSXR 1000-06, Yamaha R1-03, Yamaha R1-05, Suzuki GSXR 1000-08, Honda CBR 600-07, Suzuki GSXR 1000-07
Jodå visst kör han så fortfarande men skilnaden är att nu har han säkert en R1:a att bomba med, för då är det ju helt OK :tummenupp

Som jag skrev så skiter jag i om det är hoj eller bil. Kör man på samma sätt med en hoj som han i filmen vilket både kromsläden o killen med bilen gjorde så kan du ge dig faan på att jag kommer konfrontera vederbörande. Till skillnad mot vissa så anser jag att om ingen säger ifrån så kommer dom aldrig inse vad dom sysslar med. Om jag kör som skit vilket jag säkert gör ofta så räknar jag med att om nån anser det säger till. Kör jag bil så släpper jag alltid fram hojar då jag själv kör hoj på ett aktivt sätt.
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Fast du har ju ingen aning om varför han egentligen tvärnitade. Det kan lika gärna vara ungen som tappade en glass eller dricka i bilen eller nått annat skit. Det skulle förklara varför ungen bölade också.

Fast, då har man nog misslyckats ganska rejält med sin prioriterings-förmåga. Att välja att rädda en tappad glass genom att tvärnita och stanna, framför att bry sig om bakomvarande trafik, och riskera livet på bakomvarande trafik, och sig själv (och eventuella passagerare) för den delen... Då ska man nog lämna in sig själv till psyket ganska omgående.

Jag vet själv hur frustrerande det kan vara att köra bil med tvärgråtande barn i bilen, men körningen MÅSTE ju gå före vad som händer i bilen. Tycker man annorlunda är man dum i huvudet och bör inte få köra bil.
 

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Fast, då har man nog misslyckats ganska rejält med sin prioriterings-förmåga. Att välja att rädda en tappad glass genom att tvärnita och stanna, framför att bry sig om bakomvarande trafik, och riskera livet på bakomvarande trafik, och sig själv (och eventuella passagerare) för den delen... Då ska man nog lämna in sig själv till psyket ganska omgående.

Jag vet själv hur frustrerande det kan vara att köra bil med tvärgråtande barn i bilen, men körningen MÅSTE ju gå före vad som händer i bilen. Tycker man annorlunda är man dum i huvudet och bör inte få köra bil.

Visst, men det kanske inte handlar så mycket om att prioritera som att reagera när hela ens passagerarsäte dränks in i Coca Cola. Men det hör inte hit. Min poäng är att man bör tolka situationer välvilligt. Det vinner alla på i längden.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
100% av alla backspeglar som rykt av p.g.a. min fot har suttit på bilar körda av Kärringar i 50 årsåldern.. så nä inte direkt rädd för replisalier...

Du va en riktigt modig liten kille som ger dig på "Kärringar i 50 årsåldern.. och gubbar med keps" :rolleyes:
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ärligt talat har jag råkat ut för gubbar som försökt blockera mig i bil med. På hoj är det bara så att de inte riktigt hinner svänga ut framför när man drar på, så istället verkar det som om de försöker prejas när de istället bara försöker vara någon form av självutnämda vägpoliser.
Sedan finns ju de förkroppsligade väghindren som helt enkelt inte borde få sitta bakom ratten, vilket antagligen är vanligare. Har en polare med en flickvän som är sådan, hon är fullkomligt livsfarlig. Glömmer bort rödljus, stopplikt och en hel del annat rätt illa. >.<
Så oftast tror jag definitivt inte att de är ute efter att skada, bara att vara vägpoliser, eller så är de helt enkelt kassa förare.

Däremot är man ju måttligt road av när man råkar ut för dem.
 

tjörn

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2009
Ort
Tjörn
Hoj
honda cbr900rr-97
Folk som leker poliser med sina bilar är enligt mig en stor jävla fara. detta händer nästan varje gång man är ute. Kanske kör jag för fort eller så är det något annat som dom stör sig på men snälla det är ju fan livsfarligt att preja någon. Vad tänker dom med? Blir så arg på detta fenomen och samma gäller alla idioter son genar med bilar och även mc, Så dåligt. En åsikt bara från mig.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Min kusin berättade en riktig skräkhistoria för mig häromdagen. Hon hade varit ute och semestrat i tyskland med sin kille och de var på väg hem mitt i natten på sin Superteneré med ful packning.
De kommer ifatt en tyskreggad bil som ligger och slökör och kör om. När de kör om börjar föraren sväng aåt deras håll så henne de får kasta hojen åt sidan för att inte bli påkörda. Sen lägger sig bilfan precis i röven på dom och de i bilen vinkar i pekar finger. De gasar på för att komma ifrån men bilen hänger på och ligger en halvmeter bakom. Detta pågår i flera mil innan de kan svänga av på en motorvägsavfart.
När de efter tio minuters vila bestämmer sig för att fortsätta ser de hur bilen står längre fram i en P-ficka och väntar på dem. De vänder då och kör åt andra hållet.

Jag trodde knappt det var sant när hon berättade det men hennes kille drog samma historia lite senare.
Fy faan!
 

Ripster

Crash boom bang
Gick med
13 Aug 2009
Ort
I landet där man böjer bananerna
Hoj
Japanese steeeeeel
Min kusin berättade en riktig skräkhistoria för mig häromdagen. Hon hade varit ute och semestrat i tyskland med sin kille och de var på väg hem mitt i natten på sin Superteneré med ful packning.
De kommer ifatt en tyskreggad bil som ligger och slökör och kör om. När de kör om börjar föraren sväng aåt deras håll så henne de får kasta hojen åt sidan för att inte bli påkörda. Sen lägger sig bilfan precis i röven på dom och de i bilen vinkar i pekar finger. De gasar på för att komma ifrån men bilen hänger på och ligger en halvmeter bakom. Detta pågår i flera mil innan de kan svänga av på en motorvägsavfart.
När de efter tio minuters vila bestämmer sig för att fortsätta ser de hur bilen står längre fram i en P-ficka och väntar på dem. De vänder då och kör åt andra hållet.

Jag trodde knappt det var sant när hon berättade det men hennes kille drog samma historia lite senare.
Fy faan!

det om något är ju sjukt. Har också varit med om idioter i trafiken ( mest idioter som snackar i tele vid stadskörning å missar sånt som döda vinkeln, blinkers osv. De flesta brukar reagera när man glor argt på dem, inser att de inte besitter simultankapacitet i trafiken. Har aldrig sparkat en spegel eller liknande för precis som vissa skriver, man vet aldrig vad det är för tomte som sitter i bilen. Skitsamma om det är maffioso eller fotbollsmamma bakom ratten, slår det slint i skallen på dem är det vi som förlorar ett chickenrace. Hellre sitta hemma å kunna klaga på idioter i trafiken än att ligga på intensiven å ha rätt (även om ketogan e jäävligt fina grejor)
 

Fuzaneko

&#39340;&#40575;&#12399;&#27515;&#12394;&#12394;&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Min kusin berättade en riktig skräkhistoria för mig häromdagen. Hon hade varit ute och semestrat i tyskland med sin kille och de var på väg hem mitt i natten på sin Superteneré med ful packning.
De kommer ifatt en tyskreggad bil som ligger och slökör och kör om. När de kör om börjar föraren sväng aåt deras håll så henne de får kasta hojen åt sidan för att inte bli påkörda. Sen lägger sig bilfan precis i röven på dom och de i bilen vinkar i pekar finger. De gasar på för att komma ifrån men bilen hänger på och ligger en halvmeter bakom. Detta pågår i flera mil innan de kan svänga av på en motorvägsavfart.
När de efter tio minuters vila bestämmer sig för att fortsätta ser de hur bilen står längre fram i en P-ficka och väntar på dem. De vänder då och kör åt andra hållet.

Jag trodde knappt det var sant när hon berättade det men hennes kille drog samma historia lite senare.
Fy faan!

Synd att dom inte hade en sten med sig, lär inte va svårt att träffa föraren i ansiktet med såpass litet avstånd :rolleyes:
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top