Den enkla förklaringen är att de på samhällets lägsta skikt står för en majoritet av brotten. Inte alla brott givetvis, men en majoritet av dem. Nöden har ingen lag, social missanpassning, betong i sandlådan, alkisar till föräldrar och allt det där.
Invandrare i sverige kommer ofta hit utan att dom har något jobb, det är svårt med språket och därför hamnar dom som regel (undantag finns givetvis) i samhällets lägre skikt. Därför är relationen mot brott egentligen självklar.
Jag vill påstå att dom inte begår brott för att dom är invandrare, utan på grund av att dom alltså är långt ner i samhällspyramiden.
Förut var det finnar, innan dess knivsöder, före det utomsocknes osv, nu förtiden är det invandrarnas tvivelaktiga nöje att "ligga sist".
Kort svar på frågan: Ja, ungefär så ser det nog ut.
Och för att vara lite politisk korrekt bör jag nog påpeka att trots att invandrare är överrepresenterade i brotsstatistiken så det troligtvis få (procentuellt sett) av populationen (invandrarna) som begår brott.
Säg att fördelningen är 70% invandrare 30% svenskar som begår brott, och vi har 100'000 brotslingar så talar vi ju om 70'000 invandrare av 2'000'000 som begår brott (3,5%) och 30'000 svenskar av 7'000'000 (0,4%).
OBS: Siffrorna är tagna ur luften, men för att exemplifiera att det ändå är ganska få brottslingar det handar om...skulle jag tro.
Enligt exemplet ovan skulle alltså 96 "svartskallar" av 100 du möter på gatan vara hederliga männsikor. Så man får försöka att se till helheten och inte bara vad dom säger på Efterlyst.