Är Sporthojar farliga ?

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
Läste i MC-folket att R-hojar står för 34% av dödsfallen i trafiken trots att de bara utgör 10% av hela antalet hojar!

Är det inte som jag trott att sporthojar har bästa väghållningen och de bästa bromsarna?

Kan det vara så att de som har sporthojar gör fel med dem?
Kanske rent av inte är särskilt skickliga?

R1an var tydligen farligast av alla, jag tycker min funkar bra :va

Eller så kan det vara för att sporthojarna är de snabbaste hojarna. Fart dödar.

Och folk som kör sporthoj tar nog generellt sett större risker med omkörningar, genande i kurvor och just då hög fart.

Mago skrev:

Och folk som kör sporthoj tar nog generellt sett större risker med omkörningar, genande i kurvor och just då hög fart.

Fart dödar inte, det är de hastiga stoppen.

Farten bestäms inte av hojen den bestämmer den som kör.
Att ta stora risker är det jag menar med att inte vara särskilt skicklig.

Nu är det så att alla har olika kör erfarenheter. Visst! jag har bara haft mitt mc-kort sen -96 men ändå hunnit med 10 hojar att äga å köra. Det händer att jag kör en del hojar i mitt arbete så man får känna på en mängd olika modeller. Har fortfarande ruskig respekt för sporthojar speciellt R1 och GSX1000R då jag känner att jag inte skulle kunna hantera sådana cyklar full ut. Det är som att välja mellan en 250 cross och en 500 cross. Många tar 500 då den ger mest effekt och är mer manlig(ev kvinnlig :) ) Hur roligt är det om man kör 15 min så är man helt slut på 500! Många sitter tyvärr alldeles för mkt i mc tidningar och bara kollar vilka hojar som är värst utan att ens ha nån erfarenhet av sådana cyklar. Då blir det oftast att de kör över sin förmåga antingen i grupper eller på nåt annat sett. Sen tycker jag att det är skitdåligt att F-bolagen att inte ge nån försäkring på bana. Det är ju bättre att de åker av där än rakt in i ett träd.

Min hoj har ett eget liv. Ibland vaknar jag av att hojen ligger brevid mej i sängen. With the tailpipe at a place i wont´ tell you :( .........
+ att den vill kika på himlen hela tiden när vi är ute och kör.

Alla kan göra ett misstag, och med en extrem R-hoj så kan det gå såpass fort att även ett litet misstag kan leda till katastrofala följder.

motardnisse skrev:
Nu är det så att alla har olika kör erfarenheter. Visst! jag har bara haft mitt mc-kort sen -96 men ändå hunnit med 10 hojar att äga å köra. Det händer att jag kör en del hojar i mitt arbete så man får känna på en mängd olika modeller. Har fortfarande ruskig respekt för sporthojar speciellt R1 och GSX1000R då jag känner att jag inte skulle kunna hantera sådana cyklar full ut. Det är som att välja mellan en 250 cross och en 500 cross. Många tar 500 då den ger mest effekt och är mer manlig(ev kvinnlig :) ) Hur roligt är det om man kör 15 min så är man helt slut på 500! Många sitter tyvärr alldeles för mkt i mc tidningar och bara kollar vilka hojar som är värst utan att ens ha nån erfarenhet av sådana cyklar. Då blir det oftast att de kör över sin förmåga antingen i grupper eller på nåt annat sett. Sen tycker jag att det är skitdåligt att F-bolagen att inte ge nån försäkring på bana. Det är ju bättre att de åker av där än rakt in i ett träd.

respekt skall man ha men jag förstår inte riktigt vad som menas med att man inte kan hantera fullt ut.
Menar man då att det inte går att köra full gas överallt eller?
Jag har aldrig haft en hoj man kan göra det med, det gick fan inte ens med moppen.
Däremot har jag kört hojar som har en effektkurva som kan vara skrämmande dvs all effekt kommer direkt ungefär som en ketchupflaska där allt kommer på en gång.
Sån tycker inte jag att R1an är utan jag tycker den är snäll och man får bestämma själv med gasen.
Värst vill vi väl alla va men det behöver väl egentligen inte betyda att gasen måste vara mot stoppet hela tiden....

Mago skrev:

Fart dödar säger du, vid vilken hastighet dör man?

Kobbe skrev:
Fart dödar säger du, vid vilken hastighet dör man?

Roliga killar..

Du tror inte risken att dö vid ett som nån tidigare sa "hastigt stopp" ökar om du kör i 240km/h jämfört med 30km/h?

Mago skrev:
Roliga killar..

Du tror inte risken att dö vid ett som nån tidigare sa "hastigt stopp" ökar om du kör i 240km/h jämfört med 30km/h?

Jo det är ju det det gör men det är också lättare att undvika hastiga stopp om man kör i 30 km/h.
Det gäller att vara säker på att man inte behöver råka ut för nåt sånt om man skall köra i 240

Mago skrev:
Roliga killar..

Jo det är klart att det är farligare att köra fort, det är både troligare att man kör i och konsekvenserna blir värre med hastigheten. Men jag stör mig lite på uttryck som "fart dödar". När de började få upp farten på ånglok i början av 1900-talet så trodde de att människan klarade 60 km/h........

Kobbe skrev:
Jo det är klart att det är farligare att köra fort, det är både troligare att man kör i och konsekvenserna blir värre med hastigheten. Men jag stör mig lite på uttryck som "fart dödar". När de började få upp farten på ånglok i början av 1900-talet så trodde de att människan klarade 60 km/h........

Det är sant att fart dödar, vid tillräckligt hög fart slits du i stycken av luftmotståndet/bränns till döds.

Sätt dig på en custom å provåk en sväng så inser du ganska fort vilken motorcykeltyp som är farligast.

Silwer skrev:
klart man väljer efter tidningarna, man slår upp vem som har mest äffäkt o lägst vikt o fladdrigast styre, sen köper man.

Är det därför du har en R1. :näsblod

OlleR6 skrev:
Sätt dig på en custom å provåk en sväng så inser du ganska fort vilken motorcykeltyp som är farligast.

Jag har kört ett antal custom-hojar och de har utan undantag haft sämre väghållning och bromsar än min sporthoj.
Det är därför jag tycker det är konstigt att sporthojarna enligt statstiken är så farliga.

Inte kunde man hålla full gas överallt med customhojar heller

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...