Med din kalkyl så är du uppe i 500kr bensin + 400kr förs. = 900kr, så om du och din flickvän inte jobbar på samma ställe så har du alltså 50kr att åka för innan det spricker.
nope, jag har 500 kr (bensinen) att åka för varje månad.
Sen om man räknar med övriga kostnader på en bil som värdeminskning, slitage, spolarvätska, wunderbaums, tvättar, parkeringsavgifter, reparationer och service så vinner kollektivtrafiken.

[/QUOTE]
njaoo, sant, men när man köper en ca 10 år gammal i fint skick så är ju varken värdeminskning, slitage, spolarvätska, (wunderbaums tänker jag aldrig äga hehe), tvättar m.m. så farligt dyrt per månad.
men visst, under 1000 kr hamnar man inte, men att lägga till kanske 250 kr i månaden per person för att få allt plus som det innebär att ha en egen bil är ju värt det. (mycket mer frihet, bekvämare och "roligare")
Bara försäkringen på en bil kostar ju 2.000kr i månaden - allt där under är ju inte en bil.
Hur du än vrider&vänder på det kommer du aldrig att komma ner till 950kr om du har en bil. Du tror bara detta för att du inte har en bil nu men vill gärna ha en, sen när du väl har en så märker du att det kostade visst mer än du trodde - men då har du ju en bil...
seriöst? om man t.ex. tar en saab 9-3 från 97-00 och försäkrar den på en 22-årig tjej (ej i någon storstad, närmare bestämt lilla huskvarna)... kan väl inte hamna på över 2000 i månaden

(nu vet jag inte din ålder och var du bor direkt, men dina bilar är väl i säg inga billiga historier?)
visst, 950 kr kommer man inte ner till, men när bilägande bara hamnar på kanske dubbla kostnaden så anser jag att kollektivtrafiken har för mycket fokus på att maximera vinsten och för lite fokus på samhällstjänst.
(sen visst, skaffar man en Lambo och har den reggat på sig själv som 22-årig kille i storstan så får man ju skylla sig själv, men det jag snackar om att en "svensson-bil" (deluxe))
dessutom så klagar ju många på bensinpriset - men att det är så "dyrt" förändrar ju inte att kollektivtrafiken knappt placerar ens transport-budget på plus ändå gentemot bil.
jag står ändå fast vid att kollektivtrafiken, speciellt i den här stan, bör sänkas, både för att värna om människors ekonomi och framförallt för miljön som är så himla trendigt att tänka på.