Är ni nöjda?`

Problemet är väl kanske att skatten de får in inte direkt går till förebyggande åtgärder mot miljöförorening, sedan är det ju lite jobbigt för alla som är tvugna att ta bilen till jobbet då det inte finns tillräckligt bra kollektivtrafik.

Jag skulle tycka det var underbart att sätta mig o sova på ett tåg eller en buss på väg till fm-skiftet men så länge det inte går blir jag bara förbannad när våra politiker använder kollektivtrafiken som argument inom mijlöpolitiken.

Nä, höj priset så det tvingar fram vettiga alternativ istället.

"Experterna" säger ju att oljan sinar om 20 år. Vad gör vi då?

bensinpriset är inte för dyrt, det är den jävla kollektivtrafiken som är det (20 kr per biljett här i jönköping, helt jävla sanslöst, 30 dagars-kort kostar 475 kr)

i finland så får man iaf skatteavdrag för resa till o från jobbet om de inte finns lämplig kollektivtrafik. Bara höj det. och när kollektivtrafiken är så dyr att det ledigt är billigare för mej att köra själv, i synnerhet med passagerare. Där var ju rödgröna inne på rätt spår: skatt o tränselavgift för fordon, cashen skulle gå till billigare kollektivtrafik...

Kan inte nån finnig tonåring göra ett virus som spamma den där listan med svenska namn?

Tacka vet jag 70-talet, då var det bara 15 år tills oljan skulle ta slut :tummenupp

Jo, men då ransonerade vi ju som bekant, så nu räcker den 20 år till...

Om vi då ransonerar ett par veckor nu i vinter så kanske vi tjänar ytterligare 50år.. :D

Bensinen är inte alls för dyr, men skatten är för hög, och för lite görs för att subventionera nyare, snålare och bättre avgasrenade fordon.
Vi har Europas äldsta bilpark, många bilar är totalt utan avgasrening.
Vi har inte ens betalt för att frakta gamla bilar till skroten längre...

Skattar man då upp priset på Etanol och Biodiesel, samt skattar ihjäl allt vad moderna dieselbilar heter, så får man faktiskt skylla sig själv.
(Gamla orenade surdieslar är fortfarande ekonomiska att köra)

Om vattenfall stängde sitt största kolkraftverk i tyskland skulle det innebära större minskning i utsläpp än om hela sverige ställde sina bilar.

Samtidigt kör vi svenskar kärnkraftverken på ca80%, medans finnarna ligger stadigt på 95%, allt för att Vattenfall vill elda Kol i tyskland....

Bilismen är bara en parantes i miljödebatten och tar allt för mycket fokus från dom stora miljöbovarna.

Skulle det vara dyrt?

Ja, för flickvännen och jag betalar därmed 950 kr i månaden för att kunna ta oss till och från våra jobb. Jag känner mig ganska övertygad om att en bil (om man inte räknar med själva inköpet) inte skulle hamna på den summan.

morsan har ungefär samma längd till sitt jobb, och hon tankar för ca 500 kr i månaden (Volvo V40 -97)
och att skriva bilen på flickvännen så lär ju inte månadskostnaden för försäkring m.m. inte hamna på så mycket värre än 400 iallafall. (typ saab 93 från 97-00)

att det knappt lönar sig några ynka kronor att välja bussen framför bil för två personer är ju riktigt illa, som VD för Ariva/kollektivtrafiken skulle jag skämmas rejält över denna sanningen.
det är ju bara enormt jävla tjäna-massvis-med-pengar-på-människor-som-inte-har-råd-med-bil-tänk, har inget med samhällstjänst eller miljötänk att göra som kollektivtrafik borde stå för. (tågpriser är också skamliga föresten)

(p.s kommer bli inköp utav en bil under vintern alt. till våren/sommaren)

Ja, för flickvännen och jag betalar därmed 950 kr i månaden för att kunna ta oss till och från våra jobb. Jag känner mig ganska övertygad om att en bil (om man inte räknar med själva inköpet) inte skulle hamna på den summan.

morsan har ungefär samma längd till sitt jobb, och hon tankar för ca 500 kr i månaden (Volvo V40 -97)
och att skriva bilen på flickvännen så lär ju inte månadskostnaden för försäkring m.m. inte hamna på så mycket värre än 400 iallafall. (typ saab 93 från 97-00)

att det knappt lönar sig några ynka kronor att välja bussen framför bil för två personer är ju riktigt illa, som VD för Ariva/kollektivtrafiken skulle jag skämmas rejält över denna sanningen.
det är ju bara enormt jävla tjäna-massvis-med-pengar-på-människor-som-inte-har-råd-med-bil-tänk, har inget med samhällstjänst eller miljötänk att göra som kollektivtrafik borde stå för. (tågpriser är också skamliga föresten)

(p.s kommer bli inköp utav en bil under vintern alt. till våren/sommaren)
Med din kalkyl så är du uppe i 500kr bensin + 400kr förs. = 900kr, så om du och din flickvän inte jobbar på samma ställe så har du alltså 50kr att åka för innan det spricker.

Sen om man räknar med övriga kostnader på en bil som värdeminskning, slitage, spolarvätska, wunderbaums, tvättar, parkeringsavgifter, reparationer och service så vinner kollektivtrafiken. :)

Bara försäkringen på en bil kostar ju 2.000kr i månaden - allt där under är ju inte en bil. :näsblod
Hur du än vrider&vänder på det kommer du aldrig att komma ner till 950kr om du har en bil. Du tror bara detta för att du inte har en bil nu men vill gärna ha en, sen när du väl har en så märker du att det kostade visst mer än du trodde - men då har du ju en bil...

Detta är ett så typiskt IDIOT resonemang, man jagar "ören och sekunder" när man förlorar "miljoner och år" på så mkt annat skit.(fin liknelse va? kommentera gärna i brist på sakliga resonemang som tillför diskussionen något...)

Att man tvingar(mha skattemedel) enskild bilist att köra mindre bil är ett hån mot klimatet samt enskild medborgare.

Personligen tycker jag att bilismen är en del av välfärden som JAG vill ta del av.

Det gör helt enkelt mitt liv såpass mkt enklare och bättre( dvs får tiden att räcka till trevliga saker istället för att slösa bort tiden på kommunalt färdmedel...)

Exempelvis:
Vad tror ni en flygresa till thailand släpper ut? (förmodligen kring en 120 ton koldioxid, fyll gärna i med andra bättre och sakliga fakta för ett mediokert trafikflyg)

Vad får er att tycka att det är så pass mkt mer rättfärdigt att flyga på nöjesresa till t.ex. thailand än att ta bilen till jobbet och utföra något som (förhoppningsvis) gagnar samhället?

Någon kan väl säkerligen räkna på hur många varv kring klotet det blir för en skapligt modern bil, med låt säga en volvo 2.5T motor eftersom det nämnts tidigare i tråden, jag känner på mig att det ryms i stort sett en livstids "tillofrånjobbetresormedbil" i vad en flygresa till thailand släpper ut.

För att få bukt med klimatproblemet, för problem har vi, så måste mna angripa rätt källa, som exempel :ersätt flyg med spårbunden miljövänlig trafik, sluta importera smutsig energi, sluta subventionera brasiljansk(stavning?) SMUTSIG ETANOL som är ett totalt hån mot all miljöpolitik!

Eller man kan ju undra vad fabriken i Kina som t.ex. tillverkat din "sånödvändiga" mp3spelare a' 299:- släpper ut dagligen?

Jag och flera kan säkerligen rada upp flertalet MKT mer vettiga alternativ och punkter att börja med att ta itu med än att straffa privatbilismen i Sverige.

sen undrar man ju till sist självklart:
Om man endå vill ta tag i bilismen framför större och farligare problem, varför subventionerar man inte "riktiga miljöbilar" ?
Varför ger man inte statligt anslag till företag som utvecklar t.ex. elbilar?

Hur var det med uppföljning av de bilar som redan finns?
t.ex.
Är en Toyota Prius hybrid med dagens tillverkningsteknik verkligen mer miljövänlig än säg VW Lupo 3L om man utför en vaggan till graven ananlys?(tveksamt va?!)

Personbilismen vore ju gött att få bukt med, men vad sägs om att ta hand om de riktiga problemen först?

/Var sak har sin tid

ps. ovidkommande kommentarer gällande t.ex. stavfel, grammatik m.m. undanbedes vänligt men bestämt innan klockan 08.00 då morgonkaffet fraktat med "onödiga bilar" insupits.

Last edited:
Tråden handlar ju om skatten på bensinen vi tankar i våra bilar.

Att sen dra in flygen är väl naturligt och visst, starta en tråd om att vi ska införa koldioxidskatt till flygen. Upp med verkningslösa listor som aldrig har fungerat och diskutera det på en OTsida i ett motorcykelforum - det lär ge fart på miljöaktivisterna ;)

Med din kalkyl så är du uppe i 500kr bensin + 400kr förs. = 900kr, så om du och din flickvän inte jobbar på samma ställe så har du alltså 50kr att åka för innan det spricker.

nope, jag har 500 kr (bensinen) att åka för varje månad.

Sen om man räknar med övriga kostnader på en bil som värdeminskning, slitage, spolarvätska, wunderbaums, tvättar, parkeringsavgifter, reparationer och service så vinner kollektivtrafiken. :)[/QUOTE]

njaoo, sant, men när man köper en ca 10 år gammal i fint skick så är ju varken värdeminskning, slitage, spolarvätska, (wunderbaums tänker jag aldrig äga hehe), tvättar m.m. så farligt dyrt per månad.

men visst, under 1000 kr hamnar man inte, men att lägga till kanske 250 kr i månaden per person för att få allt plus som det innebär att ha en egen bil är ju värt det. (mycket mer frihet, bekvämare och "roligare")

Bara försäkringen på en bil kostar ju 2.000kr i månaden - allt där under är ju inte en bil. :näsblod
Hur du än vrider&vänder på det kommer du aldrig att komma ner till 950kr om du har en bil. Du tror bara detta för att du inte har en bil nu men vill gärna ha en, sen när du väl har en så märker du att det kostade visst mer än du trodde - men då har du ju en bil...

seriöst? om man t.ex. tar en saab 9-3 från 97-00 och försäkrar den på en 22-årig tjej (ej i någon storstad, närmare bestämt lilla huskvarna)... kan väl inte hamna på över 2000 i månaden o_O (nu vet jag inte din ålder och var du bor direkt, men dina bilar är väl i säg inga billiga historier?)

visst, 950 kr kommer man inte ner till, men när bilägande bara hamnar på kanske dubbla kostnaden så anser jag att kollektivtrafiken har för mycket fokus på att maximera vinsten och för lite fokus på samhällstjänst.

(sen visst, skaffar man en Lambo och har den reggat på sig själv som 22-årig kille i storstan så får man ju skylla sig själv, men det jag snackar om att en "svensson-bil" (deluxe))

dessutom så klagar ju många på bensinpriset - men att det är så "dyrt" förändrar ju inte att kollektivtrafiken knappt placerar ens transport-budget på plus ändå gentemot bil.

jag står ändå fast vid att kollektivtrafiken, speciellt i den här stan, bör sänkas, både för att värna om människors ekonomi och framförallt för miljön som är så himla trendigt att tänka på.

det snackas om flyget och jag tänkte flika in lite nuffror. nu snackar vi cirka. Gasa MC cirka 1200 mil året ger cirka 1,4 ton koldioxid (ber. på min som drar 0,6 l/milen) jämföras med en passagerarplats till Thailand 1,2 ton (one-way). Sen är flyget jävligare eftersom utsläppen sker på hög höjd och ger mycket större miljöpåverkan än bara själva koldioxiden.

Men vi snackar fortfarande 2-3 procent av de globala koldioxidemissionerna.

sluta subventionera brasiljansk(stavning?) SMUTSIG ETANOL som är ett totalt hån mot all miljöpolitik!

Det senaste jag läste var att just Brasiliansk Etanol var det enda miljöbränsle i dagsläget som ansågs uppfylla alla krav på koldioxidneutralt och utan negativ miljöpåverkan (då givet att det tankades i bilar i brasilien)

Måste vi transportera hit Etanol därifrån tillkommer givetvis smutsiga transporter, men ÅAS så har vi inte så många oljekällor lokalt heller, ska vi säga att transporten är något nödvändigt ont för både bensin och etanol och kvitta det mot varandra?

Etanol kan vi koka själva i landet OM VI BARA AVSATTE LITE STÅLAR TILL INFRASTRUKTUREN FÖR DET (kanske något att använda bensinskatten till?)

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph