Är mitt nya batteri friskt?

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Jag köpte ett VMF batteri CTZ10S / Ytz10s som jag packade upp och kopplade till ctek-en direkt, men jag blir lite orolig då ctek-en visar bara 4 lampor tända. Det stod på laddning ett par timmar men inga fler lampor tänds. Spänningen är på 13,2 V så det är rätt.
Vad är det som händer, är batteriet dåligt?
 
Jag har bara erfarenhet av två CTEK Zafir 45 och en CTEK MULTI XS 3600.

Dessa laddar batteriet till ca 14,3 Volt och slår sedan ifrån och låter spänningen sjunka till området 12,8 till 12,9 Volt när det blir en ny laddning upp till ca 14,3 Volt.
Tiden innan spänningen sjunkit och det är dags för en ny laddning beror på batteriet (högre syrakoncentration ger högre grundspänning) och på hur laddat batteriet är.
Så dina 13,2 Volt kan bero att batteriet har varit uppe i 14,3 Volt och nu sjunker långsamt.

Ett sätt ta reda på det är att dra ut 230Volt kontakten.
Koppla loss laddaren från batteriet 1 minut så laddaren är säker på att laddningen är avbruten.
Koppla dit laddaren till batteriet.
Mät batterispänningen samtidigt som du trycker i 230V kontakten i vägguttaget.
Börjar Cteken ladda direkt kan du se vad som händer med batterispänningen, går batterispänningen snabbt till 14,3 Volt och faller sedan, batteriet fulladdat.
Måste du ställa C-teken i MC-läge, mät batterispänningen samtidigt när du ställer C-teken i MC-läge, går batterispänningen snabbt till 14,3 Volt och faller sedan, batteriet fulladdat.
Men blir batterispänningen stående på mindre än 14 Volt och kryper långggggsssssssamt uppåt, batteriet behöver laddas mera.

Min erfarenhet är att även helt nya batterier direkt från hyllan kan behöva från 2 till 8 timmar för att bli fulladdade om de laddas med en MC-laddare som inte ger mer än 0,5 till 1A i laddläge.
 
Last edited:
Även helt nya batterier kan fallera så hör av dej till säljaren..

För några år sen beställdes ett Yuasa till R1an från en av landets största MC-handlare.
När batteriet dök upp var det ingen kräm i det och det vägrade ta laddning med Ctek.

Testade standardknepen att försöka kicka igång laddningen med en vanlig "dumladdare" för MC och även parallellkoppla ett friskt batteri och ladda, inget hjälpte.

Ringde upp firman och det blev diskussion där jag fick veta att det ytterst sällan är problem med nya batterier (jahopp?!)

Förklarade vad jag gjort och hur jag mätt, då bad han om ursäkt och lovade att genast fylla och ladda ett nytt batteri och göra kapacitetstest innan det skickades :tummenupp

Det funkade, fast inte lika länge som originalbatteriet som jag bytte efter 7år och 8kmil, inte för att det var dåligt utan för säkerhets skull...

Det nya höll knappt två år innan det fallit till 35% kapacitet :3freak

Farsan kör fortfarande med originalbatteriet i sin polo från 1999 :crash
 
Tack båda. Det batteriet jag ska byta ut är ett yuasa som ligger på 50% kapacitet efter 2 år. Det är det tredje yuasa batteriet som jag byter ut. VMF batteriet jag köpte nu kostar hälften av vad ett yuasa kostar, men istället för 9,1Ah ligger på 8,6Ah. Jag tror att det funkar , jag planerar inte ha campingutrustning kopplat. Eller vad säger ni?
 
Tack båda. Det batteriet jag ska byta ut är ett yuasa som ligger på 50% kapacitet efter 2 år. Det är det tredje yuasa batteriet som jag byter ut. VMF batteriet jag köpte nu kostar hälften av vad ett yuasa kostar, men istället för 9,1Ah ligger på 8,6Ah. Jag tror att det funkar , jag planerar inte ha campingutrustning kopplat. Eller vad säger ni?
Ja 50% är i minsta laget så byte är motiverat.
Jag tycker det är skitsvårt med batterier, billigt eller dyrt??
Har ett biltema i ena XTn som bara funkar o funkar, Yuasat höll knappt en säsong o Varta bara några månader...

Förra året bytte jag till ett 1000kr Lifepo4 i R1an och det höll hela den säsongen och visar inga tecken på att mattas, har suttit kvar i hojen över vintern med aktiverat larm, startade bums i dag och det var jäkla snurr i starmotorn.

Har tidigare köpt s,k "kvalitetsbatterier" men av egen erfarenhet känns det som en chansning hur man än gör så VMF batteriet kan lika gärna funka bra :tummenupp
 
Har oxå en xt (2012) med ett ev dåligt batteri efter att ha urladdats under vintern. Vilket biltema batteri använder du? Kollade lite hos dem men kunde inte hitta ett med passande storlek. Länka gärna så jag ser vilket du har :)

/ Magnus
 
Har oxå en xt (2012) med ett ev dåligt batteri efter att ha urladdats under vintern. Vilket biltema batteri använder du? Kollade lite hos dem men kunde inte hitta ett med passande storlek. Länka gärna så jag ser vilket du har :)

/ Magnus

Ska du sälja hojen och är snål kan du överväga ett Biltemabatteri.
Som köpare skulle jag dra ner priset. Vad mer har ägaren prutat på?

Vi fick ett Yuasa på garantin som höll i 2 år, Nytt från MDS håller fortfarande...
 
Ska inte sälja hojen. Men faktum är att prylar från biltema ibland, ibland håller helt ok. Därför önskar jag länken till batteriet Ozzian köpte.
 
Jag köpte samma VMF förra året. Sattes direkt på c-tekladdning, ca 6 timmar, men de va ändå sämre än mitt dåliga yuasa org. (5år) och orkade inte dra runt en 690 ????
Så nu köpte jag ett nytt yuasa istället.
 
Ska inte sälja hojen. Men faktum är att prylar från biltema ibland, ibland håller helt ok. Därför önskar jag länken till batteriet Ozzian köpte.

Förlåt, är på jobbet men kollar i eftermiddag om det är intressant.

Har en XT600 från -90 och den är ruggigt batteritörstig, är så förvånad att biltemat hållit längst hittills i den....

Spontant skulle jag inte rekommendera BT batterier till andra men jag har inte haft problem... än :tungan

Lifepo4 i R1an är också biltema :tummenupp
 
Ska inte sälja hojen. Men faktum är att prylar från biltema ibland, ibland håller helt ok. Därför önskar jag länken till batteriet Ozzian köpte.

Ja, jag älskar Biltema, och handlar bl.a. alla mina verktyg samt olja därifrån, och har inga klagomål på det. Deras blybatterier ÄR dock skräp och jag menar att det är pengar i sjön. Du väljer förstås själv hur du gör.
 
Det funkade, fast inte lika länge som originalbatteriet som jag bytte efter 7år och 8kmil, inte för att det var dåligt utan för säkerhets skull...

Det nya höll knappt två år innan det fallit till 35% kapacitet :3freak

Farsan kör fortfarande med originalbatteriet i sin polo från 1999 :crash

Bytte orginalbatteriet från 1999 (Yuasa) förra säsongen till ett från biltema men har redan beställt ett Yuasa och räknar med att biltema håller max denna säsongen ut.
 
Jag köpte VMF batteriet eftersom det har samma CCA specifikation som originalbatteriet, nämligen 190 CCA, vilket är rätt mycket, och ovanligt, samtidigt kostade det 719 spänn, vilket inte är mycket mer än biltemas grejer. Alla andra fabrikat förutom yuasa var betydligt svagare när det gäller kallstart. Yuasa verkar vara ett jävla mög som vi säger i Skåne..
 
Jag köpte samma VMF förra året. Sattes direkt på c-tekladdning, ca 6 timmar, men de va ändå sämre än mitt dåliga yuasa org. (5år) och orkade inte dra runt en 690 ????
Så nu köpte jag ett nytt yuasa istället.

Hmm, det låter ju inte så bra.. Kan ju testa och se om det lyckas dra runt min.. Har inte satt i det än
 
Bytte orginalbatteriet från 1999 (Yuasa) förra säsongen till ett från biltema men har redan beställt ett Yuasa och räknar med att biltema håller max denna säsongen ut.
Oj, det var bra hållbarhet :tummenupp

Förut var det bara Yuasa som gällde för mej.
Har inte bytt batteri så väldigt ofta på hojarna men som jag beskrivit har jag hittills haft "otur" med 2st Yuasa men inga biltema så ur den synvinkeln vet jag inte riktigt vad jag ska tycka?

Jag håller ändå med dej, gör mej inga illusioner att Biltemas batterier är top of the line fast enl min ringa erfarenhet är uppenbarligen inte Yuasa eftermarknad det heller, förutsatt att Lelles inte kört någon fulimport från kina? :D
 
Som sagts förut. Så är biltema batterierna lite gubben i lådan. Egen erfarenhet. Positiva är att btema alltid finns i ens närhet. Och att det sällan är något hazzle att byta om man har sparat kvittot då. Medans strular det från någon firma på nätet. Kan det kanske ta några dagar extra innan man får det nya batteriet.
 
Men det batteriet är ju djupare än originalet, nästan 2cm. Får det verkligen plats?
 
Men det batteriet är ju djupare än originalet, nästan 2cm. Får det verkligen plats?
Finns risk att det inte gör det....
Även om båda heter XT så är det helt olila hojar..
Min är en 600E från 1990 och där är måtten perfekta :tummenupp

I min XT Tenere från -84 valde jag batteri med så hög kapacitet det bara gick och som hade plats (dock ett yuasa), fast den har inte elstart så där är cca o Ah inte kritiskt..

Bild på XT600 1990:
20180409_105021.jpg
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top