Är mitt nya batteri friskt?

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Jag köpte ett VMF batteri CTZ10S / Ytz10s som jag packade upp och kopplade till ctek-en direkt, men jag blir lite orolig då ctek-en visar bara 4 lampor tända. Det stod på laddning ett par timmar men inga fler lampor tänds. Spänningen är på 13,2 V så det är rätt.
Vad är det som händer, är batteriet dåligt?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har bara erfarenhet av två CTEK Zafir 45 och en CTEK MULTI XS 3600.

Dessa laddar batteriet till ca 14,3 Volt och slår sedan ifrån och låter spänningen sjunka till området 12,8 till 12,9 Volt när det blir en ny laddning upp till ca 14,3 Volt.
Tiden innan spänningen sjunkit och det är dags för en ny laddning beror på batteriet (högre syrakoncentration ger högre grundspänning) och på hur laddat batteriet är.
Så dina 13,2 Volt kan bero att batteriet har varit uppe i 14,3 Volt och nu sjunker långsamt.

Ett sätt ta reda på det är att dra ut 230Volt kontakten.
Koppla loss laddaren från batteriet 1 minut så laddaren är säker på att laddningen är avbruten.
Koppla dit laddaren till batteriet.
Mät batterispänningen samtidigt som du trycker i 230V kontakten i vägguttaget.
Börjar Cteken ladda direkt kan du se vad som händer med batterispänningen, går batterispänningen snabbt till 14,3 Volt och faller sedan, batteriet fulladdat.
Måste du ställa C-teken i MC-läge, mät batterispänningen samtidigt när du ställer C-teken i MC-läge, går batterispänningen snabbt till 14,3 Volt och faller sedan, batteriet fulladdat.
Men blir batterispänningen stående på mindre än 14 Volt och kryper långggggsssssssamt uppåt, batteriet behöver laddas mera.

Min erfarenhet är att även helt nya batterier direkt från hyllan kan behöva från 2 till 8 timmar för att bli fulladdade om de laddas med en MC-laddare som inte ger mer än 0,5 till 1A i laddläge.
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Även helt nya batterier kan fallera så hör av dej till säljaren..

För några år sen beställdes ett Yuasa till R1an från en av landets största MC-handlare.
När batteriet dök upp var det ingen kräm i det och det vägrade ta laddning med Ctek.

Testade standardknepen att försöka kicka igång laddningen med en vanlig "dumladdare" för MC och även parallellkoppla ett friskt batteri och ladda, inget hjälpte.

Ringde upp firman och det blev diskussion där jag fick veta att det ytterst sällan är problem med nya batterier (jahopp?!)

Förklarade vad jag gjort och hur jag mätt, då bad han om ursäkt och lovade att genast fylla och ladda ett nytt batteri och göra kapacitetstest innan det skickades :tummenupp

Det funkade, fast inte lika länge som originalbatteriet som jag bytte efter 7år och 8kmil, inte för att det var dåligt utan för säkerhets skull...

Det nya höll knappt två år innan det fallit till 35% kapacitet :3freak

Farsan kör fortfarande med originalbatteriet i sin polo från 1999 :crash
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Tack båda. Det batteriet jag ska byta ut är ett yuasa som ligger på 50% kapacitet efter 2 år. Det är det tredje yuasa batteriet som jag byter ut. VMF batteriet jag köpte nu kostar hälften av vad ett yuasa kostar, men istället för 9,1Ah ligger på 8,6Ah. Jag tror att det funkar , jag planerar inte ha campingutrustning kopplat. Eller vad säger ni?
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Tack båda. Det batteriet jag ska byta ut är ett yuasa som ligger på 50% kapacitet efter 2 år. Det är det tredje yuasa batteriet som jag byter ut. VMF batteriet jag köpte nu kostar hälften av vad ett yuasa kostar, men istället för 9,1Ah ligger på 8,6Ah. Jag tror att det funkar , jag planerar inte ha campingutrustning kopplat. Eller vad säger ni?
Ja 50% är i minsta laget så byte är motiverat.
Jag tycker det är skitsvårt med batterier, billigt eller dyrt??
Har ett biltema i ena XTn som bara funkar o funkar, Yuasat höll knappt en säsong o Varta bara några månader...

Förra året bytte jag till ett 1000kr Lifepo4 i R1an och det höll hela den säsongen och visar inga tecken på att mattas, har suttit kvar i hojen över vintern med aktiverat larm, startade bums i dag och det var jäkla snurr i starmotorn.

Har tidigare köpt s,k "kvalitetsbatterier" men av egen erfarenhet känns det som en chansning hur man än gör så VMF batteriet kan lika gärna funka bra :tummenupp
 

mangan76

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2017
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha xtr660
Har oxå en xt (2012) med ett ev dåligt batteri efter att ha urladdats under vintern. Vilket biltema batteri använder du? Kollade lite hos dem men kunde inte hitta ett med passande storlek. Länka gärna så jag ser vilket du har :)

/ Magnus
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Har oxå en xt (2012) med ett ev dåligt batteri efter att ha urladdats under vintern. Vilket biltema batteri använder du? Kollade lite hos dem men kunde inte hitta ett med passande storlek. Länka gärna så jag ser vilket du har :)

/ Magnus

Ska du sälja hojen och är snål kan du överväga ett Biltemabatteri.
Som köpare skulle jag dra ner priset. Vad mer har ägaren prutat på?

Vi fick ett Yuasa på garantin som höll i 2 år, Nytt från MDS håller fortfarande...
 

mangan76

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2017
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha xtr660
Ska inte sälja hojen. Men faktum är att prylar från biltema ibland, ibland håller helt ok. Därför önskar jag länken till batteriet Ozzian köpte.
 

Botte

S.M.R
Gick med
22 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
690 SMCR
Jag köpte samma VMF förra året. Sattes direkt på c-tekladdning, ca 6 timmar, men de va ändå sämre än mitt dåliga yuasa org. (5år) och orkade inte dra runt en 690 ????
Så nu köpte jag ett nytt yuasa istället.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Ska inte sälja hojen. Men faktum är att prylar från biltema ibland, ibland håller helt ok. Därför önskar jag länken till batteriet Ozzian köpte.

Förlåt, är på jobbet men kollar i eftermiddag om det är intressant.

Har en XT600 från -90 och den är ruggigt batteritörstig, är så förvånad att biltemat hållit längst hittills i den....

Spontant skulle jag inte rekommendera BT batterier till andra men jag har inte haft problem... än :tungan

Lifepo4 i R1an är också biltema :tummenupp
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ska inte sälja hojen. Men faktum är att prylar från biltema ibland, ibland håller helt ok. Därför önskar jag länken till batteriet Ozzian köpte.

Ja, jag älskar Biltema, och handlar bl.a. alla mina verktyg samt olja därifrån, och har inga klagomål på det. Deras blybatterier ÄR dock skräp och jag menar att det är pengar i sjön. Du väljer förstås själv hur du gör.
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Det funkade, fast inte lika länge som originalbatteriet som jag bytte efter 7år och 8kmil, inte för att det var dåligt utan för säkerhets skull...

Det nya höll knappt två år innan det fallit till 35% kapacitet :3freak

Farsan kör fortfarande med originalbatteriet i sin polo från 1999 :crash

Bytte orginalbatteriet från 1999 (Yuasa) förra säsongen till ett från biltema men har redan beställt ett Yuasa och räknar med att biltema håller max denna säsongen ut.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Jag köpte VMF batteriet eftersom det har samma CCA specifikation som originalbatteriet, nämligen 190 CCA, vilket är rätt mycket, och ovanligt, samtidigt kostade det 719 spänn, vilket inte är mycket mer än biltemas grejer. Alla andra fabrikat förutom yuasa var betydligt svagare när det gäller kallstart. Yuasa verkar vara ett jävla mög som vi säger i Skåne..
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Jag köpte samma VMF förra året. Sattes direkt på c-tekladdning, ca 6 timmar, men de va ändå sämre än mitt dåliga yuasa org. (5år) och orkade inte dra runt en 690 ????
Så nu köpte jag ett nytt yuasa istället.

Hmm, det låter ju inte så bra.. Kan ju testa och se om det lyckas dra runt min.. Har inte satt i det än
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Bytte orginalbatteriet från 1999 (Yuasa) förra säsongen till ett från biltema men har redan beställt ett Yuasa och räknar med att biltema håller max denna säsongen ut.
Oj, det var bra hållbarhet :tummenupp

Förut var det bara Yuasa som gällde för mej.
Har inte bytt batteri så väldigt ofta på hojarna men som jag beskrivit har jag hittills haft "otur" med 2st Yuasa men inga biltema så ur den synvinkeln vet jag inte riktigt vad jag ska tycka?

Jag håller ändå med dej, gör mej inga illusioner att Biltemas batterier är top of the line fast enl min ringa erfarenhet är uppenbarligen inte Yuasa eftermarknad det heller, förutsatt att Lelles inte kört någon fulimport från kina? :D
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Som sagts förut. Så är biltema batterierna lite gubben i lådan. Egen erfarenhet. Positiva är att btema alltid finns i ens närhet. Och att det sällan är något hazzle att byta om man har sparat kvittot då. Medans strular det från någon firma på nätet. Kan det kanske ta några dagar extra innan man får det nya batteriet.
 

mangan76

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2017
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha xtr660
Men det batteriet är ju djupare än originalet, nästan 2cm. Får det verkligen plats?
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Men det batteriet är ju djupare än originalet, nästan 2cm. Får det verkligen plats?
Finns risk att det inte gör det....
Även om båda heter XT så är det helt olila hojar..
Min är en 600E från 1990 och där är måtten perfekta :tummenupp

I min XT Tenere från -84 valde jag batteri med så hög kapacitet det bara gick och som hade plats (dock ett yuasa), fast den har inte elstart så där är cca o Ah inte kritiskt..

Bild på XT600 1990:
20180409_105021.jpg
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top