Är jag den enda som inte är med i Facebook?

Haha fan vad det lät tragiskt:D

Det bror ju på hur man tolkar det. Om du tycker att 1h om dan framför datorn är tragiskt så får det stå för dig.

Jag är dock ganska säker på att du tillbringar betydligt mer tid framför sh än vad jag gör. :D

Facebook är ju rätt kul i början.. Man träffar massor gamla klasskompisar och så. Det slumpade sig som så att jag blev ihop med min första kärlek (va väl 8 år), som flyttade till sthlm så vi hade inte pratat på nästan 15 år.. Varit ihop ett år nu :)

Jag tror det bara är en vanesak, när jag var ung hade man inte mobil, idag tänker man "hur faan klarade vi oss innan mobilen, hur fick man tag på folk ?", lite samma grej med FB och andra sociala medier, kom bli helt naturlig om några år...

Läste att i en undersökning i england så stog facebook bakom 1/5-del av alla separationer. Och jag har även hört om andra och vart med om själv att facebook påverkat relationen. Alltså att det skapat svartsjuka.

http://www.aftonbladet.se/wendela/relationer/article1050934.ab

Fast det är väl inte så jättekonstigt egentligen?
Jag vet inte hur många vänner till mej som har blivit addade av sina gamla flickvänner/pojkvänner, ragg eller strul.
Eller för den delen själva addat dem.
Personer som man aldrig skulle ha tagit kontakt med annars, än mindre ringt upp, för då hade det kanske känts som ett för stort (och konstigt) steg.
Men nu så blir den "gamla kontakten" liksom lite neutraliserad, för man ingår ju i ett större nätverk av vänner och då blir det inget kontigt alls. Man kanske börjar snacka lite löst, kommentera nån bild, skratta, och så övergår ens konversation kanske vidare till en flirt och utvecklas till nåt laddat och hett.

Lever man i ett förhållande, är det ju hur lätt som helst att flirta och lobba fram sådana kontakter, utan att man ens tagit ett steg utanför hemmet. Och så kan man ju ha flera på en gång, simultan-ragga, utan att de märker nåt heller.
Man sitter ju bara oskyldigt framför facebook. :rolleyes:

Så om inte FB funnits menar du att dom paren skulle varit tillsammans idag ?

Det artikeln talar om är att fb i vissa fall har gjort att den ena partnern har tillbringat lite väl mycket tid framför datorn och just fb, och att det isig har tärt på relationen.

Det bror ju på hur man tolkar det. Om du tycker att 1h om dan framför datorn är tragiskt så får det stå för dig.

Jag är dock ganska säker på att du tillbringar betydligt mer tid framför sh än vad jag gör. :D

Nä men det lät som att du faktiskt har ett liva utanför FB. Du är ju på SH också..

Jag har haft facebook, men avreggade mitt konto för en tid sedan.
Jag gillar tanken och idèn och har givetvis inget emot att folk använder sig av det, men samtidigt fick jag mersmak av allt.

Ibland blire bara för mycket av alla dessa konstanta uppdateringar som alla gör om sig själva hela tiden.
Det blir nästan en hets att skriva vad man gör, vad man tycker, vad man tänker, eller tänker göra för den delen också.

Varför är det så viktigt att proklamera detta hela tiden?
Är det för att göra sig själv mer intressant, eller att göra sitt liv mer intressant för andra, eller vad är syftet?
För om nån verkligen vill veta vad jag tycker, eller tänker för den delen vill jag hellre att den personen tar kontakt med mej, snarare än att jag kastar upp det online.

Sen är ju tanken fin med facebook, den tanken att man lätt kan hålla kontakten via nätet, utan att behöva ses ses.
Men ibland kan just det konceptet också slå knut på sig självt, nämligen att man lätt blir lat och istället för att ses och snacka/umgås så kan man lika enkelt sitta framför datorn ensam och läsa till sig allt som händer i den personens liv online.
Man behöver inte träffas för att orientera sig i den andres liv, utan man kan ju bara läsa och så hänger man med ändå, fast då blir det ju också utan substans...
En vänskap som blir mer teoretisk, istället för praktisk.

Och att träffas och umgås privat är ju ändå det som är the real deal, och ibland kan jag känna att alla dessa facebook-bekantskaper bara i slutändan blir till ett löst online-jidder.

Nu låter jag kanske negativ, och jag vet att man kan umgås i helt nya former, tack vare dagens teknik.
Och visst är underbart, för det föder helt nya möjligheter.
Men ofta kan jag känna att folk då anstränger sig mindre och tar sig inte längre samma tid att just faktiskt träffas och umgås.
Utan sitter hellre framför datorn. :pangihuve
Det är synd.

Kan hålla med till 100%. :tummenupp

Så om inte FB funnits menar du att dom paren skulle varit tillsammans idag ?

Det är utomordentligt lätt att finna flirtar och spänning i tillvaron i dag än för 50 år sen. Jag tror absolut att internet och mobiler etc. skapar fler separationer ja... Det är sjukt många som separerar nu för tiden, speciellt i stockholm. Vad beror det på tror du?
Det finns för mycke av det goda och lätt att få tag på det, är vad jag tror...

Det artikeln talar om är att fb i vissa fall har gjort att den ena partnern har tillbringat lite väl mycket tid framför datorn och just fb, och att det isig har tärt på relationen.

Jo men det skulle ju isåfall kunna varit vilken sida som helst då ? Men iochförsig så håller jag med till viss del i det du skrev tidigare ang lätttillgängligheten med FB och ex.

Det är utomordentligt lätt att finna flirtar och spänning i tillvaron i dag än för 50 år sen. Jag tror absolut att internet och mobiler etc. skapar fler separationer ja... Det är sjukt många som separerar nu för tiden, speciellt i stockholm. Vad beror det på tror du?
Det finns för mycke av det goda och lätt att få tag på det, är vad jag tror...

Jo visst jag håller med, men frågan är ju om folk var lyckligare förr eller om man är lyckligare nu..

Vi som lever på 2000-talet har facebook,har man inte det så är man en gammal gubbe.

Jag har precis blivit av med min möjlighet att skicka röksignaler pga en elak granne. Men jag har ju SH så jag kan meddela mig.:tummenupp

Jo visst jag håller med, men frågan är ju om folk var lyckligare förr eller om man är lyckligare nu..

Jag är lycklig när jag kör hoj. När jag kör hoj har jag inte tillgång till internet så jag kan meddela folk på FB att jag är lycklig. Är jag verkligen lycklig då om inte folk ka läsa om det?:va

Last edited:
Jag har precis blivit av med min möjlighet att skicka röksignaler pga en elak granne. Men jag har ju SH så jag kan meddela mig.:tummenupp

Jag är lycklig när jag kör hoj. När jag kör hoj har jag inte tillgång till internet så jag kan meddela folk på FB att jag är lycklig. Är jag verkligen lycklig då om inte folk ka läsa om det?:va

Haha ja det är frågan ?? :tummenupp:tummenupp

Efter att lästa Werzions tråd "Nu tröttnar jag rejält... (facebook och idioti)" har jag bestämt mig att bli den siste i Sverige att skaffa en FB konto.
Fast den siste kan jag ju aldrig bli efter som det fylls på med folk i Sverige via organisk tillväxt, dvs samlag.

Jag skaffade ett fb konto för att få ragga på en tjej.
Det funka o nu har jag avslutat mitt konto.

Jag såg faktiskt inget nöje i det.
Lägger för mycket tid på det här forumet för att överhuvudtaget ha tid med annat.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park