Är jag den enda här på Sporthoj som växt ifrån sporthojar, hästkrafter och toppfart?

Jag har inte kunnat motivera kostnaden för en sporthoj (och kanske övertyga CB om det) så jag har typ förlikat mig med mitt landsvägslok :)

Jag har inte kunnat motivera kostnaden för en sporthoj (och kanske övertyga CB om det) så jag har typ förlikat mig med mitt landsvägslok :)
2400:- per år för helförsäkring inkl räddning och tillåter bankörning för en CBR929RR från -00.

Det är inte sååå mycket och du kan hänga på rätt bra i de olika fartgrupperna, förutom racegruppen kanske.

Så entusiasmförsäkring är din vän.
Köp något från -00 nu och ut och gasa i sommar.

2400:- per år för helförsäkring inkl räddning och tillåter bankörning för en CBR929RR från -00.

Det är inte sååå mycket och du kan hänga på rätt bra i de olika fartgrupperna, förutom racegruppen kanske.

Så entusiasmförsäkring är din vän.
Köp något från -00 nu och ut och gasa i sommar.
Tanken har slagit mig men också funderingar hur en sportis from 2000 har blivit behandlad :D

För nästan 15 år sedan kompletterade jag vagnparken hemma med en motard som kamrat till "sporthojen" (Sprint RS 955, därav citationstecken)

Därefter var det nästan bara motard som rullade. Som singel hade jag en och annan dam med mig men det var sällan.

Med färre hästkrafter och lättare hoj gick det fortare på de roliga vägarna.

För min del växte jag nog ifrån hästkrafter och toppfart redan då. Men suget efter inspirerat tempo och kanske litet bus finns kvar.

Är verkligen ingen touringperson. Gjort en hojsemester, det var på inga sätt kass men inte min grej riktigt.

Men nu när ungarna blir äldre och börjar prata om att åka med samt att frugan med A-behörighet ska manipuleras kanske det blir en lämpligare hoj?

Last edited:
Skitbilligt, vilket bolag och vart bor du?
Bilsport&MC
Några mil norr om dig.

Just entusiastfordon som gör det rimligt.
Enda kraven är ju att du inte har tidtagning, så klarar du dig från att montera transpondern synligt utan kan leva med Racechrono så är det fina fisken.

Har genom åren förutom sporthojar kört en del offroad, street, sporttouring och retro hojar.
Men dom har inte blivit kvar särskilt länge utan det har snart stått en sporthoj i garaget igen, är snart 45 men känslan är samma nu som när jag var 20.

Har ingen riktig sporthoj längre, men 100 km/tim på kurvig väg med gammal Triumph -65, känns lika spännande som 160-170 med FZ1:an. Grusväg i 90 med XT660R likaså. Är ju 68 bast numera, men lika kul med fart fortfarande, även om man ligger längre från gränsen än när man var yngre…

Jag har inte ens fyllt 40 men har redan börjat tröttna på allt vad sporthojar, hästkrafter och toppfart heter. När jag i dag letar efter en ny hoj så är det hojar i klassikerstuk som gäller, som t.ex. Triumph Bonneville T100/T120, Triumph Speed Twin 900 och Royal Enfield Interceptor 650.

Här nedan är en moddad T120 från Thailand som ger mig ett sådant habegär som jag nog aldrig har haft när det gäller hojar.

View attachment 508731
Är jag den enda här på Sporthoj som växt ifrån sporthojar, hästkrafter och toppfart, och som i stället suktar efter klassikerstuk?
Bästa hojen jag har haft, Kawasaki W 800

Bifogat

• 1000001942.jpg
    1000001942.jpg
    4.1 MB · Visningar: 28
Har ingen riktig sporthoj längre, men 100 km/tim på kurvig väg med gammal Triumph -65, känns lika spännande som 160-170 med FZ1:an. Grusväg i 90 med XT660R likaså. Är ju 68 bast numera, men lika kul med fart fortfarande, även om man ligger längre från gränsen än när man var yngre…
Det gick att köra fort med gamla Trajor och det går fortfarande att tävla med dem. Så då borde de väl vara SportHojar? :va

Men oavsett vad man kallar det man kör så är det förhoppningsvis ett eget val, inte något som andra tycker är rätt. Det viktigaste är att man tillbringar tid i sadeln. :tungan

Man kan vurpa även om man inte kör en "riktig" SportHoj. :krama

spatthoj.com?

Var detta en trolltråd av TS? Skapa en profil, logga in gång och skriva ett inlägg och sen bara luta sig tillbaka för att se reaktionerna?
Tror det var ett försök att trigga medlemmarna för att se om det fortfarande finns några spår av sporthojsmentalitet kvar på forumet... och det verkar ju ha lyckats hyfsat bra.

Körde sporthoj första 10 åren från taget kort. Sen blev det barn och familj vilket gjorde att jag inte litade på mig själv att köra sporthoj längre, man vet ju hur det blir när man ska "köra lugnt..."
Sedan blev det offroad och adventure efter några år i stället och 2024 fick jag starkt återfall och köpte mig en ZX-9R 2001 samt en ZX-7R 1996. Kanske inte definitionen av sporthoj längre men väl en bra sporttourer i ZX9an. Så 2025 blir det lite av varje, sporttouring/offroad/enduro/rally.

Själv har jag växlat (!) mellan gamla sporthojar: 3x ZX7R:eek:r - aningens nyare sporthojar: CBR929R/GSX750R/CBR100RR - halvsportiga: GPZ1100/GPZ750/700 CL-X Sport - och nu Speed Triple 1050 RS. Efter vad jag läst så är 1050 RS en sportig grej.

Toppfart är och förblir ointressant sålänge man kan passera 200, så fokusområdena är i prio-ordning vridet, utseendet och ljudet.
Komfort är bara lyx och får stå tillbaka tills jag blir skröplig o gnällig.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT