Är jag den enda här på Sporthoj som växt ifrån sporthojar, hästkrafter och toppfart?

I Tyskland fanns det en försäkringsgräns vid 27 hästar. En massa hojar ströps för att passa in. Några modeller såldes både som 27 hästars och med originaleffekten, alltså andra än SR500.
SR500 var populär i Sverige fram tills den kom med trumma fram. Då hade väl det största intresset falnat. Enter hipsters.
Kanske att det togs in några tyska 500or. Privatimport var ju populärt men inte när det gällde billiga hojar.
Sällsynta hojar numera. Jag har sett två de senaste 3-4 åren och dom är lätta att känna igen.
En hoj jag gillar men det ska vara skiva fram.
Visst var det 200 mm lyse? På den och någon GSX1100* 🙂
Min 91.a hade skiva fram och 27hk ursprungligen. Med nytt insugsgummi och Mikuni FlatSlide så blev det bättre.
Om lyset var 200mm vet jag inte, men stort var det nog.
Jag har ju en GSX1100Ånglok så jag reagerar inte på andra stora lysen.
Och, NEJ, jag är inte hipster. Inga tatueringar, inga böghandtag på huvudet och bor långt söder om söder. Man kan gilla en SR500 ändå.
 
Min 91.a hade skiva fram och 27hk ursprungligen. Med nytt insugsgummi och Mikuni FlatSlide så blev det bättre.
Om lyset var 200mm vet jag inte, men stort var det nog.
Jag har ju en GSX1100Ånglok så jag reagerar inte på andra stora lysen.
Och, NEJ, jag är inte hipster. Inga tatueringar, inga böghandtag på huvudet och bor långt söder om söder. Man kan gilla en SR500 ändå.
Även jag gillar SR500 som sagt.
Jag har för mig att det sitter en strypning i avgasröret så jag googlade.

IMG_1281.jpeg
Länken går till Motorcycle 1986-08

IMG_1279.jpeg
IMG_1280.jpeg
Här är hela artikeln.
IMG_1277.jpeg
IMG_1278.jpeg
IMG_1276.jpeg
Janne Leek trimmade också en SR500 och bytte hela avgassystemet, kam och kolv. Kanske förgasaren också.
 
Osäker på strypning i kröken men det kan väl vara så.
Kedo i Tyskland har nya.
 
Kul att SR500 kommer upp i en diskussion om SportHojar! :tungan

Nu finns det massor av definitioner av SportHoj men om en är att gasa fullt så är SR 500 en hoj jag fullgasat på landsväg. :tummenupp

Utseende är ett annat och den här gillar jag. Den har nästan allt förutom för kort bakdel med regskylten på en selfiepinne och en ljuddämpare under motorn.

Inte snabbast men går att ha roligt med på bana. Den låter hyfsat också... :)


Skillnaden på bakdel.
1737471137907.png
 
Tycker man tröttnar ganska snabbt på de kåplösa, är ett jävla blåsande.
Min senaste var en Monster 1200R men måste säga att det är betydligt lättare och roligare att köra Multistradan istället, inte så mkt sämre prestanda heller.

Kåplöst funkar bäst på HD'n, den vill man ändå inte köra över 100 med 🤣😂
Exakt, varför finns det inte sporthojjar (=kåpa) med tourer-körställning ?
Vore drömmen.
Nu är alla sådana svintunga tourers...och saknar hightech.
Ja, o så ska den ha V4 såklart. :rock
 
Är jag den enda som baserar hojköpet på vrid och utseende utan minsta hänsyn till komfort o annat tjejigt?
Utseende, låg vikt, hightech...gäller för mig.
(enkelsving = snyyyyygt, nästan ett krav jag inte kommer förbi)
Men fan gubbar, har ni glömt LJUD, snärtig gasrespons och varar till typ 20k rpm? Skitviktiga saker ju.
Man vill ju inte ha en traktor som varvar 5k eller nåt med svänghjul som en ångmaskin som tar 30sek på sig att komma till tomgång efter avslag från rödmarkeringen...

Milda överdrifter kan förekomma ovan :hej
 
Utseende, låg vikt, hightech...gäller för mig.
(enkelsving = snyyyyygt, nästan ett krav jag inte kommer förbi)
Men fan gubbar, har ni glömt LJUD, snärtig gasrespons och varar till typ 20k rpm? Skitviktiga saker ju.
Man vill ju inte ha en traktor som varvar 5k eller nåt med svänghjul som en ångmaskin som tar 30sek på sig att komma till tomgång efter avslag från rödmarkeringen...

Milda överdrifter kan förekomma ovan :hej
Som sagt. Sjukt nöjd med min Harley. Fast jag drog den på varvstoppet hela tiden i början. Vridmoment är det nya svarta. 🙈😆
 
Utseende, låg vikt, hightech...gäller för mig.
(enkelsving = snyyyyygt, nästan ett krav jag inte kommer förbi)
Men fan gubbar, har ni glömt LJUD, snärtig gasrespons och varar till typ 20k rpm? Skitviktiga saker ju.
Man vill ju inte ha en traktor som varvar 5k eller nåt med svänghjul som en ångmaskin som tar 30sek på sig att komma till tomgång efter avslag från rödmarkeringen...

Milda överdrifter kan förekomma ovan :hej
- Ljud ja för fan, det glömde jag.
Maxvarvet är ointressant i sig sålänge hojen låter frustrerat potent.
 
- Ljud ja för fan, det glömde jag.
Så länge man hittar hem får man vara glad.
Har "hitta din bil" på Mercans App. Skitbra på skitstort P-hus som har många våningar då man reser till nytt ställe...
Och bland alla SUV'ar är det inte lätt att se en lågbyggd bil heller.
 
Så länge man hittar hem får man vara glad.
Har "hitta din bil" på Mercans App. Skitbra på skitstort P-hus som har många våningar då man reser till nytt ställe...
Och bland alla SUV'ar är det inte lätt att se en lågbyggd bil heller.

Finns även i navi-appen till hojen. BMW alltså.

7ed6db0c58317bf3b15801a4b3279bcf.png



Mvh
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top