Är gud en han eller hon?

Japp hela mänskligheten är grundad på incest enligt bibeln, inte bara en utan 2 ggr.
Adam och Eva måste ju ha fått döttrar också annars skulle ju spelet slutat där. Deras barn har set fått barn med sina syskon osv. Så dom första generationerna var väl kusiner med sig själva ....typ.

Du berättade just skapelseberättelsen för Storbrittanien, världens mest inavlade land... Fast där håller de på fortfarande med att para sig med systrar etc, iaf ser det ut som det, samt låter som det.

då kan det nog vara lika rimligt, att om han nu har en far, har han säkert en farfar också, eller hur?

Nej. Hela vitsen med kristendomen är ju att Gud alltid har funnits och att han skapade allting. Det är ju egentligen ingenting att diskutera eftersom det står så i bibeln. Om du vill att han ska ha en farfar får du skriva en egen bibel.

Inte fasen vet jag...
Vad vittnar de om?

Du sa ju att dom ljög, så då tänkte jag att du kanske visste vad dom ljög om också.

Jag vet inte riktigt vad dom vittnar om. Dom har tagit sitt namn från ett bibelcitat. Gud pratade med sin crew och sa "Ni är mina vittnen". Som jag fattar det är "Ni" alla som tror på Gud och det som dom ska vittna om är att Gud finns, har skapat allting, är den enda sanna guden etc etc.

Last edited:
Den kristna treenighetsläran säger ju att fadern, sonen och den helige anden är olika uppenbarelseformer av ett och samma väsen.

Jag vet inte vilken komiker som lanserade teorin, men jag tyckte den var bra:

Gud är en fet lesbisk negress!

jag skulle gissa på att det är en skapligt ful ho.. som aldrig fick komma till
därav hennes frustration.

Och för o svara på incest frågan så har jag för mig att min kusin samtalade just om dessa saker med en präst,, då fick han till svar : att de första människorna kallades just för adam o eva .Springer man runt o flummar i en illusion dvs(paradiset) så vet man ju inte mkt om världen utanför

Gud är en han såklart, ni tror väll inte en kvinna hade klarat att skapa världen på sju dagar, menar kolla bara hur låg tid de tar för dem att göra sig iordning för att gå ut..kan ni tänka er veladet de hade blitt när hon skulle välja färg på säg havet!?

Last edited:
Gud är en han såklart, ni tror väll inte en kvinna hade klarat att skapa världen på sju dagar, menar kolla bara hur låg tid de tar för dem att göra sig iordning för att gå ut..kan ni tänka er veladet de hade blitt när hon skulle välja färg på säg havet!?

Framförallt skulle det ha blivit cerist och himmlen skulle ha blivit plommonfärgat med purpur acentueringar...

Jag ändrar mig till att tro att gud är en fet butchflatenegress eftersom det ändå inte blev så fjolligt.

Oavsett vad det är så är det en bedragare och en fikus!

Nä, det var bättre förr, när mannen var man och kvinnan var kvinna och fikus var en krukväxt!

Last edited:
Nej. Hela vitsen med kristendomen är ju att Gud alltid har funnits och att han skapade allting. Det är ju egentligen ingenting att diskutera eftersom det står så i bibeln. Om du vill att han ska ha en farfar får du skriva en egen bibel.

nix.

aldrig hört talas om hur folk uppfattar och tolkar bibeln? därav att vi har katoliker, protestanter, jehovas vittnen, livets ord etc etc etc inom kristendomen.

ingenting att diskutera? jösses, det är väl bla därför ett forum finns till, nu får du skärpa till dig och ta av dig tomtemössan...

Skitenkelt! *knäpper upp jeansen, kikar ner*
Jupps.. Jag är kille... :D

Alla tolkar och uppfattar bibeln. 10 budord? Läser man övriga kapitel/böcker närmar vi oss trettiotalet. En synd att vara homosexuell? Läser man vidare i samma kapitel är det lika stor synd att bl.a. fläskkött.

Bibeln är som alla andra böcker, alla tar med sig sina värderingar och tankar in i tolkningen och tar sedan till sig det som passar dem och deras agenda. Om det sedan är att skräddarsy tolkning för att förstärka ett patriarkalt samhälle, utöva makt eller få in pengar är irrelevant. Allt som står i bibeln är dessutom per definition tolkning från början eftersom det a) inte är Gud själv som skrivit, b) det skrivna har inte nedförts förrän långt (ibland hundratals år) efter respektive sak inträffat, c) det är av kyrkan vid 300-talet utvalet material blandat med dåvarande hedniska traditioner för lättare indoktrinering, d) boken översatts otaliga gånger och e) en hel hög av andra anledningar.

Med andra ord är Gud en man för den det passar, en kvinna för den det passar och en mytologisk figur för folk med sunt förnuft.

nix.

aldrig hört talas om hur folk uppfattar och tolkar bibeln? därav att vi har katoliker, protestanter, jehovas vittnen, livets ord etc etc etc inom kristendomen.

ingenting att diskutera? jösses, det är väl bla därför ett forum finns till, nu får du skärpa till dig och ta av dig tomtemössan...
I såna fall så tolkar jag det som att jesus var en illvillig grävling och att eden var en källarlokal i luleå.

Jag tror Gud är en kvinna. Aldrig att de hade varit så mycket ologiskt svammel om Gud varit en man. :tungan

Sådana här idéer i religioner är jag fascinerad av, från Jehovas i detta fall:

I samfundets tro är det centralt att den nuvarande världsordningen kommer att förintas och alla människor som inte behagar Jehova med den. Jehova kommer dock att låta alla goda eller onda människor återuppstå i uppståndelsen för att de ska få kunna lära sig om honom och löfte om evigt liv, varefter de får möjlighet att leva ett evigt liv i ett jordiskt paradis om de beslutar själva att göra Jehovas vilja.

Kunde inte hitta vad man skulle råka ut för om man efter uppståndelsen fortfarande inte vill följa Jehovas vilja. Härligt med Gudar som vill förinta en om man inte tror på just dom. Låter som en god Gud. :tummenupp

nix.

Man kan inte tolka det hur man vill om det står i klartext hur det är. Det står att Gud alltid har funnits och att han skapade allting. Ifall han skulle ha en far så har han ju isf blivit skapad av sin far och han måste dessutom blivit född. Dessutom vore det ju lite konstigt ifall dom glömde nämna hans pappa i bibeln.

Man kan inte tolka det hur man vill om det står i klartext hur det är. Det står att Gud alltid har funnits och att han skapade allting. Ifall han skulle ha en far så har han ju isf blivit skapad av sin far och han måste dessutom blivit född. Dessutom vore det ju lite konstigt ifall dom glömde nämna hans pappa i bibeln.

mjaa, vad är det som är så svårt att förstå? bibeln tolkas lite hursomhelst, därav katoliker, protestanter, det här gänget http://www.clanen.net/hatar.html samt flera andra sköna/osköna grupperingar.

dessutom har du de grekisk ortodoxa kristna som ser saker och ting på sitt sätt. osv osv.

sen får du också försöka förstå, att översättningen inte är exakt mot originalskriften, där debatteras också huruvida ett visst ord ska användas istället för något annat.

sen finns det något kul och intressant som heter apokryferna. fast jag är lite bekväm nu och tar med en länk:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Apokryferna

summa summarum: alla har sitt eget sätt att förhålla sig till både bibeln och gud.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg