Är gud en han eller hon?

Hade Jesus varit....

Mexikanare:
-Hade han druckit tequila och varit grym på att polera golv

Irländare:
-Så hade han garanterat varit kändis för att vara en jävel på att slåss och dricka Stout.

svart:
-Hade nått pucko hittat på en myt om hans stora penis och han själv hade sagt att han va producent.

Italienare:
-Hade han spelat fotboll och varit mästare på att filma fällningar.

Kvinna:
- Så hade vi killar haft mens och alltid svarat nej på frågan om våran dam va tjock efter tiden hade gått så långt att vi "funderade" eller inte för snabbt för att räknas att vi gjorde det på rutin.

Så jag tror mest på att han va från Kalifornien om jag måste välja.

Last edited:
Logik i Bibeln

Att söka efter logik i Bibeln är som att leta efter vatten på månen.

Men det är hyfsat underhållande att läsa Bibeln. Gör det ibland när jag har tråkiga jobbövernattningar. Gamla Testamentet är riktigt skoj, men försök för allt i världen inte att leta efter logik, för det finns ingen sådan. Att folk överhuvudtaget köper smörjan och dessutom inrättar sina liv efter de sjuka flertusenåriga sagorna är ingenting annan än fantastiskt.

Jämför Darwins argument med Bibelns. Eller vilken påves eller prästs som helst med Newtons eller Einsteins. Ena sidan pratar om verkligheten och försöker övertyga med argument härledda ur sinnesintryck. Den andra sidan pladdrar om fantasi, känslor och intuition.

Intressant artikel i ämnet från dagens utgåva av DN: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=531&a=879028

Har du inte gjort det bara måste du läsa Richard Dawkin, The God Delusion. Finns numera på svenska med titeln Illusionen om Gud. Köp den på: http://www.bokus.com/b/9789173431767.html.

Last edited:
Definitivt en fråga för Smartman att analysera & besvara.

Vad stod det på burken du tömde ?

tror det stod Guinnes.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jehovas_vittnen

Jehovas vittnen anser inte att Jesus var identisk med guden Jehova, men att han är sin fars avbild. Han är skapad direkt av Jehova och fanns med vid universums skapelse, i form av ärkeängeln Mikael.

Förstår jag detta rätt?
Jehova är sin fars avbild, skapad direkt av Jehova? Det går ju inte ihop..:va
Jesus är altså sin fars avbild, och jesus far är den kristna guden. men skapad av guden Jehova?
Är då inte Jehova Jesus pappa? Eller få se Jehova är igentligen Gud.
Men var fasen stod alla vittne? Vad är det de vittnar om?

nu är jag mer förvirrad än tidigare....

ps. och vem är den där smartman som ni pratar om?
En ond demon som inte får lockas hit?

Last edited:
Gud måste ju vara en man annars borde det ju vara Gudrun!!:yoparty

Jehova = Gud.
Jesus = Guds son.
rätt Jehova kommer från synonymen jahve som betyder gud (som man uttalar jaschve typ eller nå) som han kallas inom visa religioner fortfarande, kan skrivas på massa sätt,

Jesus var enligt sagan guds son men samtidigt gud själv på "återbesök" för att ge mänskligheten en sista chans att visa bättring eller nå, på det sättet kommer man inom kristendomen in på treenigheten att gud är tre, fadern, sonen och den heliga anden. Men det är en monologi eller vad det heter, de har bara en gud, det är ju dock där det skiljer sig från judarna som fortfarande väntar på sin messias.

Det jag tycker är roligt är hur lika religionerna endå är men de har varsin skrift och gillar då absolut inte varandra islam kristendom och judendom, de säger alla tre att de tror på samma gud (alla härstammar från samma snubbe, abraham som började allt) men endå bråkar de om tolkning och alla vill vara den som har rätt tolkning men de kommer ju när de dör endå till samma ställe "paradiset" typ dock har kristendomen som är den modernaste som ja fattat det hittat på grejer om ett helvete men de e väll bara för att få folk att följa budorden och få ett mer strukturerat samhälle.

Men gud vilket kön? han är ju en ande, han var man i jesus utförande och fadern som han är till världen folket och jesus utläser jag i alla fall som att han är man, men de var riktigt skickligare författare på den tiden som fick folk att leva utifrån boken i 2000 år minst, tänk om dan brown skulle skriva en sån superbok i dag de skulle vara nått!

Jehova = Gud.
Jesus = Guds son.

Men det var ju det jag sa....
Men hur troliga är de där Jehovas vittnen då..
De kommer och ringer på min dörr.. och vill tala om min tro..
Hur kan man idag påstå att man är ett vittne till Jehovas. De lär ju inte ha varit där och sett något..
Att börja en tro med en såndan lögn... och folk går på det.. Det är bra.. :)

Varför diskutera något som inte finns?
Vore mer intressant att fundera över viktiga saker som
- hur djup är en grop
- hur många plank går det på ett staket
- hur ofta går nästa tåg
de ligger i samma kvalitetklass ungefär.....

alla jehovas vittnen ska ha haft ett "personlgit samtal" med gud för att få bli medlem(?) där haru vittnet

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg