Är gud en han eller hon?

Utmaningen är då: Hitta en version av kristendomen där de tror att gud har en pappa.

Det jag tycker är roligt är alla som skriver att de inte tror, och att det är skitsnack o påhittat osv hela tiden men ändå så dyker det upp trådar med jämna mellanrum som handlar om gud, bibeln etc (inte bara av smartman)
så visst tycker ni att det är spännande/intressant/roligt att höra folks åsikter osv annars så skulle ni väl inte skriva?

Så om någon skriver att bibeln är skitsnack så har han uppenbarligen läst det mesta eller?

Eller han kanske ska läsa?

Var detta? Har kör-torkan blivit så pass allvarlig under hösten/vintern så att SH-medlemmar i brist på åka i ren abstinens blivit frälsta och börjat fundera över livets mening och söker svar i bibeln?! :scary

Sukta ej förtappade själar, våren glämtar runt hörnet! :banana

Frågan är snarare hur många gudar det var. Om man kollar i GT, verkar gud ha varit en ganska elak jävel(...), men i NT verkar han ha varit mer förlåtande. En populär strömmning inom kristendomen är gnosticismen, en sorts dualistisk föreställning av gud. I korthet, först kom en gud och skapade världen sen stack han och vi har varit ensamma fram till att en annan snäll gud kom i samband med Jesus. Två gudar verkar mer sannolikt om man ser till händelserna i bibeln. I den mån hela bibeln är sannolik och beroende på vilka värderingar man har.

Fö har jag detta på mitt skrivbord på jobbet, som en påminnelse om kommande bättre tider:
pic_0009_640x480_159.jpg

mjaa, vad är det som är så svårt att förstå? bibeln tolkas lite hursomhelst

Bibeln är en väldigt tjock bok och jag vet att man kan tolka vissa saker på olika sätt. Men det du säger går emot det som upprepas gång på gång i bibeln: Att Gud är evig, utan början och slut, ofödd, oskapad (Jag börjar låta som Smartman), är skaparen av allting, är den enda guden etc etc.

Givetvis får man tro som man vill, men det var ju vad som stod i bibeln vi diskuterade. Det jag nämnde ovan står i bibeln. Tycker du inte själv att det omöjliggör att han har en pappa? Om inte får du gärna redogöra hur det går ihop med det jag nämnde.

Nu är det såhär...;)

I Genesis - Skapelseberättelsen, står det att finna att:

Gud skapade människan (inte mannen, utan just människan, dvs mänskligheten) till sin avbild.

D.v.s att gud är både man - och kvinna.

Happy thoughts?! :)

Närå, mest en påminnelse om att efter den jävla snön och kylan kommer sol och värme. Nog för att XL:en är en sorts viffersubstitut på vintern, men nu kan jag inte med vinter snart längre... :gnissla

Utmaningen är då: Hitta en version av kristendomen där de tror att gud har en pappa.

hahaha det skulle faktiskt vara en kul dokumentär; en reporter som åker land och rike för att hitta just den gruppen av människor.

lite louis theroux över det hela...

[YOUTUBE-ID]mT_WHiHaXdw[/YOUTUBE-ID]

...är skaparen av allting...omöjliggör att han har en pappa

mjaa, inget är väl omöjligt för gud?

säker på att du inte är smartman? :hihi

utan att tala om hur jag förhåller mig till gud, vill jag bara dela med mig något som någon har sagt (kommer inte ihåg vem det var):

jag tror inte på gud men jag är rädd för honom.

Last edited:
Nu är det såhär...;)

Gud skapade människan (inte mannen, utan just människan, dvs mänskligheten) till sin avbild.

Genesis, är det någon ny Söndagsbilaga i Aftonbladet eller?:D

Genesis, är det någon ny Söndagsbilaga i Aftonbladet eller?:D

Yes!

Ingen har begripit detta ännu, att alla iblar och koraner osv bara är just "kvällstidnings-stoff" som på den tiden var det skvaller man fick höra.
De saknade ju Internet, och teve osv så vad man fick göra var att hitta på massa olika mer eller mindre osannolika berättelser. Den ena mer otrolig än den andra, för att locka folk att komma till de platser man hade/har för att kuva dem till lydnad.
Detta har alltså (precis som med söndagsbilagorna) ingenting med tro eller sanning att göra, utan är bara ett sätt att få folk att stanna upp, foga sig och tro på det skrivna ordet.
Hur osant det än må vara.

Men... det vet ju alla - är det skrivet, så är det sant.

Det är därför jag bara läser Fib-Aktuellt. För där vek vår teckningslärarinna ut sig på 80-talet. Och DET var sant!
Har de berättat för mig... *host* :näsblod

Yes!

Ingen har begripit detta ännu, att alla iblar och koraner osv bara är just "kvällstidnings-stoff" som på den tiden var det skvaller man fick höra.
De saknade ju Internet, och teve osv så vad man fick göra var att hitta på massa olika mer eller mindre osannolika berättelser. Den ena mer otrolig än den andra, för att locka folk att komma till de platser man hade/har för att kuva dem till lydnad.
Detta har alltså (precis som med söndagsbilagorna) ingenting med tro eller sanning att göra, utan är bara ett sätt att få folk att stanna upp, foga sig och tro på det skrivna ordet.
Hur osant det än må vara.

Men... det vet ju alla - är det skrivet, så är det sant.

Det är därför jag bara läser Fib-Aktuellt. För där vek vår teckningslärarinna ut sig på 80-talet. Och DET var sant!
Har de berättat för mig... *host* :näsblod

Fast nu för tiden så kan man ju inte ens lita på hydraulmagasinen.
Allt i dom kan ju vara photoshopat och fulla av falsk marknadsföring så som stayups och melonkorgar med geléinlägg.

Nu är det såhär...;)

Så har jag oxå förstått det.

Det står väl dessutom mer exakt:
1:a mosebok 1:27
Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne. Som man och kvinna skapade han dem

Ganska uppenbart att gud, åtminstone inte i detta citat, har något kön.

Sedan torde väl första mansåldern för människan varit behäftad med en hel del incest, om man får tolka moseboken bokstavligt...

Men egentligen det står bara att Kain låg med sin hustru inte mor...

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg