Är en svart hoj fara i trafiken?

Nursey skrev:
2155061 Jag har svart hoj, svart hjälm, svarta kläder, svart visir...svart gör hojen snabbare :tomten

Och det finns ingen chans (någonstans) att jag har reflexväst. Svart hoj:yoparty
Du e så frän

Bifogat

• badteeth.gif
    badteeth.gif
    155 bytes · Visningar: 267
Vit

Av egen erfarenhet så tyckte jag bilarna flytta sig mer när man hade en helvit hoj :)

Sett nån artikel om hjälmar och där stod att vita hjälmar uppmärksammas bra i trafiken så det gäller kanske hojar oxå.

Men annars håller jag med om att bilister har svårt för att se ändå :hihi

Kör med varselväst för din egen och andras säkerhet,kanske inte snyggt alltid men vem fasen bryr sig.Hellre synas i trafiken och komma hem än att nån idiot till bilist missar en.

Redan början på denna säsongen har man varit med om 2 uppenbara idiotfall
och farten min var laglig i båda situationerna.

Som tex en kille i 35-40 års ålderna kom ut från en grusväg,palla han stanna för mig....näää.Jag fick köra över på vänster sida och han körde ut på högersida då han gjorde vänstersväng från grusvägen.
Trots att han uppenbarligen såg mig sket han i det,blev teckenspråk av mig men pallade inte vända efter honom,annars skulle jag frågat va fan han sysslar med eller klämt en spegel eller nåt :mad:

Last edited:
fazerfun skrev:
2155093 jag har alltid en ljus tröja över skinnstället...supergay tycker en del men det skiter jag högaktningsfullt i.
Är den stickad med en bild på Julie Andrews på framsidan och texten Sound of music 4ever på ryggen kan jag förstå dem :lol
Nä, man får ha vad man vill på sig tycker jag, själv är både jag och hojen tyvärr svarta till klädseln. Jag har däremot en reflexväst men jag tvivlar på att den kommer att användas under körning så mycket, ska försöka på plats för den någonstans på hojen så jag har den till hands om den skulle behövas iaf.
Får hoppas att hojens dubbla lysen hjälper bilister att se mig. :rolleyes:

invisible skrev:
2154650 Letat i forumet och ej hittat någon tråd som handlar direkt om detta.

Jag undrar om ni anser att en svart hoj är en fara på vägarna eller är den tråkig och ska ha färgglada färger?

Har hört så olika om det där. Jag vill nämligen köpa en ZX-6R svart, men en grön syns bättre i trafiken, man kanske kan kompensera det med ett färgstarkt skinnställ?

Vad anser ni?

klart färgen har av betydelse!
jag diggar Bikes skinnställ --> spyke i 12321 färger :)

Är nog rätt smart att kombinera om du nu köper en svart cykel!
Men bästa är ju lite färger!

invisible skrev:
2154650 Letat i forumet och ej hittat någon tråd som handlar direkt om detta.

Jag undrar om ni anser att en svart hoj är en fara på vägarna eller är den tråkig och ska ha färgglada färger?

Har hört så olika om det där. Jag vill nämligen köpa en ZX-6R svart, men en grön syns bättre i trafiken, man kanske kan kompensera det med ett färgstarkt skinnställ?

Vad anser ni?

Kör mycket med en svart hoj i år och även blå/vit gixxer. Trodde inledningsvis att den svarta syns mycket sämre p g a fler utkörande bilar i vår än sammanlagt under flera år med den blåvita. När jag satte i ett halvjus till på den svarta, som dessutom pekar uppåt en del, återställdes ordningen och bilar har slutat köra ut framför i rondeller och på andra ställen. På den blå/vita har jag alltid kört med ett lite nedställt heljus, gjorde inte det med den svarta eftersom den har dubbla ljus och alltför många blinkade som vansinniga. Tror alltså som andra har skrivit att ett ordentligt lyse har störst effekt.

fazerfun skrev:
2155093 Gillar du svart, köp en svart....som någon sa, bilisterna verkar ha svårt att se oss ändå. Men självfallet ligger det något i att man syns något sämre, speciellt när det mörknar på...jag har alltid en ljus tröja över skinnstället...supergay tycker en del men det skiter jag högaktningsfullt i.

Menar du din Gixxerjunkie-tröja?
Den är ju för fan stenhård Macke, blir inte mer hårdrock än så :tummenupp

Oooops! Man kanske borde tacka sig en vit tröja att ha över eller nåt! Har ju iofs reflexer på armarna på stället men hur mycket hjälper det...

När jag köpte kläder köpte jag ett svart ställ (mest för att jag snubblade över ett tokbilligt mitt i vintern) så jag kompenserade lite när det blev dags att byta hjälm och tog en riktigt skrikig gul med diverse färgglada dekaler på. Ser ut som skit, men om den får bilister att se mig lättare så är det värt det... Tänkte att hjälmen sticker ju upp lite så att den kanske är det som syns bäst. Hojen är mörkröd, by the way.

Ducatista skrev:
2155001 Helljus funkar bra.

Vad skulle de säga? Man får klä sig som man själv vill.
Ser fler och fler som använder neongula västar/jackor när de kör. Föraren syns bättre men jag undrar om en färgglad hoj har samma verkan eftersom man inte ser så mycket av hojen framifrån.

Biltema, Jula, Claes Olsson m fl

Garda har hyfsat pris för sina regnställ i neongult
Kille_pa_MCs.jpg

Ha ha !! Jo jag fick låna ett sånt "diskret" ställ förra sommaren.... :) Syntes lite bättre än när jag är helsvart....

Bifogat

• PICT0033liten.JPG
    PICT0033liten.JPG
    133.6 KB · Visningar: 76
R1 racer skrev:
Sett nån artikel om hjälmar och där stod att vita hjälmar uppmärksammas bra i trafiken så det gäller kanske hojar oxå.
Stämmer, det var väl i Australien de kommit fram till att förare med vita hjälmar var inblandade i färre olyckor med andra trafikanter.

Personligen utgår jag ifrån att ingen ser mig :)

Mcbud kör i svarta ställ, svarta hjälmar och svarta hojar. De är inte ofta inblandade i olyckor trots ofta en aning högre tempo än medelsvensson. :rofl
Jag använder dock helljus för att synas bättre.
Märker ingen skillnad mot min färgsprakande KTM med färgglatt skinnställ heller.
Tror det hela handlar om att ha riskmedvetenhet i trafiken.

sandstream skrev:
2155453 Stämmer, det var väl i Australien de kommit fram till att förare med vita hjälmar var inblandade i färre olyckor med andra trafikanter.

Personligen utgår jag ifrån att ingen ser mig :)

Läste också denna artiklen för ett tag sedan. :)

Och på bilar som står i korsningar brukar jag kolla in gubben som kör och sedan på fäljarna, om de rör sig så kommer han att köra ut framför mig. Om man inte gör sig sedd.

Dock, så har vi ju det där med att blinka vid en korsning... I vissa länder så som i England betyder detta:
Jag har sett dig, varsågod och kör ut jag ger dig utrymme...
:crash
Alltså, precis TVÄRTOM än här... :lol

Nogger skrev:
2155448 Ha ha !! Jo jag fick låna ett sånt "diskret" ställ förra sommaren.... :) Syntes lite bättre än när jag är helsvart....

Fy fan vad snyggt!! :hihi

Klart folk flyttar sig när de ser en mentalt störd person på mc kommandes - dessutom färgblind! :tungan

Nursey skrev:
2155061 Jag har svart hoj, svart hjälm, svarta kläder, svart visir...svart gör hojen snabbare
Bah! Det är ju allmänt känt att rött är den snabbaste färgen... Fråga Ferrari :hoppa

Ja, det verkar vara delade meningar om detta..

Men jag kommer nog köpa en svart hoj (det jag vill ha ju) Sen kanske man kan köpa en hjälm med lite färger i eller skinnställ..

Frågan är bara vad det är för färger som passar till svart? Allt? Nja det är väl smaksak.

Har kikat på SPYKE BULLBEAR -2006, inga direkta färger där inte...hehe

Ja ja det löser sig säkert, kanske ska börja med att byta nick.. :hihi

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back