Är en svart hoj fara i trafiken?

invisible

Yes baby...
Gick med
4 Mar 2006
Hoj
Kawasaki ZX-6R'06
Letat i forumet och ej hittat någon tråd som handlar direkt om detta.

Jag undrar om ni anser att en svart hoj är en fara på vägarna eller är den tråkig och ska ha färgglada färger?

Har hört så olika om det där. Jag vill nämligen köpa en ZX-6R svart, men en grön syns bättre i trafiken, man kanske kan kompensera det med ett färgstarkt skinnställ?

Vad anser ni?

Jag tror på det där med lite färger i stället. Körde svart hoj förut men tror oftast man ser hojen framifrån och då är det ju mest lyset(ljuset) man lägger märke till. Tror inte färgen på hojen har så stor roll när det gäller säkerheten...men ja kan ha fel.

//Mange

invisible skrev:
2154650 Letat i forumet och ej hittat någon tråd som handlar direkt om detta.

Jag undrar om ni anser att en svart hoj är en fara på vägarna eller är den tråkig och ska ha färgglada färger?

Har hört så olika om det där. Jag vill nämligen köpa en ZX-6R svart, men en grön syns bättre i trafiken, man kanske kan kompensera det med ett färgstarkt skinnställ?

Vad anser ni?

Få se nu, har hittills kört svart hoj, haft svart hjälm å svart ställ med lite vitt å grått i... :va Det har funkat, mest för att jag har varit på alerten :huvet
Dock är det fascinerande att många bilister flyttar på sig så att det blir lättare att köra om när man kommer med hojen! Och det är fler som flyttar sig när jag kommer med min blåvita gixxer än med min svarta hoj! :tummenupp Kan det vara så att dom ser en blåvit hoj å tänker snut? :va

Hoztic skrev:
2154679 Få se nu, har hittills kört svart hoj, haft svart hjälm å svart ställ med lite vitt å grått i... :va Det har funkat, mest för att jag har varit på alerten :huvet
Dock är det fascinerande att många bilister flyttar på sig så att det blir lättare att köra om när man kommer med hojen! Och det är fler som flyttar sig när jag kommer med min blåvita gixxer än med min svarta hoj! :tummenupp Kan det vara så att dom ser en blåvit hoj å tänker snut? :va
Haha ja det har jag också märkt. Dom är nog rädda att man ska plantera sig i bakrutan.

invisible skrev:

Vad anser ni?

Använd bara din oranga självlysande räddningsväst så är det OK

Nytt lagförslag: Alla MC ska vara försedda med orange roterande varningsljus försedd med förartexten: Ska var påslagen vid färd.

carleson skrev:
2154978
Självlysande reflexväst tror jag också signalerar "POLIS" för många bilister...

Får man köra i reflexväst? Vad säger länsman om sånt?

Heljus dagtid, alltid på landsväg...
Reflexväst....ger en annan dimension på hojkörningen...bilister saktar in, flyttar sig.....

Zee skrev:
2154982 Får man köra i reflexväst? Vad säger länsman om sånt?

Fråga en länsman :tummenupp

carleson skrev:
2154978 Är du allvarlig ??? Det kanske är en bra idé...?
Helljus funkar bra.

Zee skrev:
2154982 Får man köra i reflexväst? Vad säger länsman om sånt?
Vad skulle de säga? Man får klä sig som man själv vill.
Ser fler och fler som använder neongula västar/jackor när de kör. Föraren syns bättre men jag undrar om en färgglad hoj har samma verkan eftersom man inte ser så mycket av hojen framifrån.

HanneZ skrev:
2154994 Vart köpa reflexväst?
Biltema, Jula, Claes Olsson m fl

Garda har hyfsat pris för sina regnställ i neongult
Kille_pa_MCs.jpg

Reflexväst är grymt om man vill synas när man kör hoj. Alla tar det lugnt och fint och man syns på långt håll. :hihi

Kan köpas t.ex. av de som säljer arbetskläder och liknande. Tänk bara på att det ska vara dragkedja, kardborreband har en förmåga att lossna när man kör lite fortare. Sedan finns det en del reflexvästar som inte har sömar som klarar av lite fartvind.

Annars så är en färggrann hjälm bra om man vill synas. Den sticker ju upp ovanför bilar och liknande när man är ute och kör.

Färgen på hojen är nog av ganska lite betydelse i sammanhanget.

Edit. just det ja, Halvarsson har en knallgul överdragsjacka som man kan ha utanpå ett skinnställ t.ex.

HanneZ skrev:
2154744 Haha ja det har jag också märkt. Dom är nog rädda att man ska plantera sig i bakrutan.

för 2 veckor sen va det en som gick ut i diket med halva bilen då jag kom upp fort bakom :hihi

Många som flyttar på sig (skönt med egen fil i mitten :hihi )

Jag har svart hoj, svart hjälm, svarta kläder, svart visir...svart gör hojen snabbare :tomten

Och det finns ingen chans (någonstans) att jag har reflexväst. Svart hoj:yoparty

Edit...får väl lägga till en sån här då :rolleyes: så folk fattar att man skojar

Last edited by a moderator:
Nursey skrev:
2155061 Jag har svart hoj, svart hjälm, svarta kläder, svart visir...svart gör hojen snabbare :tomten
Och det finns ingen chans (någonstans) att jag har reflexväst. Svart hoj:yoparty

Svart är snyggt.
"Once you go black, you'll never go back."
:yoparty

Håller dock med övriga, tror färgen på hojen spelar mindre roll.. på med ett fett helljus istället. :)

invisible skrev:

Vad anser ni?

Gillar du svart, köp en svart....som någon sa, bilisterna verkar ha svårt att se oss ändå. Men självfallet ligger det något i att man syns något sämre, speciellt när det mörknar på...jag har alltid en ljus tröja över skinnstället...supergay tycker en del men det skiter jag högaktningsfullt i.

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back