Är du med i en fackförening?

• Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date

Jag är...

• Antal röstningar
    0
Skalman skrev:
2521387 Och detta faktum gör att mitt citat var felaktigt på vilket sätt då?

Ok felaktigt var fel ord. Ursäkta för det. Men om man jämför de olika situationerna så pratar Bildt mest skit i sitt påstående. Och därför är det fel att lyfta fram det du valt att citera.

Edit: Det hela började med att du tyckte att persson o co pratade skit. Och då vill jag bara framhäva att han inte är den enda. Du verkar lita blint på högern. Många som röstar på alliansen verkar tro att det ska bli guld och gröna skogar nu. Lite väl blåögt tycker jag. Det är kul att de får en chans men samtidigt är jag djupt skeptisk.

Edit2: Och visst har persson säkert sagt det du säger men du menade på att han ljög. Och väljer du att lita till statistik, så finns det faktiskt statistik som pekar åt andra hållet också. Så läget är dött. Och som jag påpekat innan, dina högerhjältars påstående att Sverige går bra, var en ännu större överdrift än sossarnas.

Last edited:
Den här omröstningen är ju helt värdelös, varför finns alternativet "inte arbetstagare pga studier eller annat" med?
Det är som när Dn kör sina omröstningar och man kan välja alternativet "Vet Ej", om man inte vet ska man ge fan i att rösta. :mad:

@sgtpepper:
Du kan få studielitteratur betald av SIF också, sug ut the most of them commies. F.ö. ingår väl SIF i TCO? Det är smygkommusar som lierar sig med LO titt som tätt, akta dig. :5sure

Rikkard skrev:
2521640 Ok felaktigt var fel ord. Ursäkta för det. Men om man jämför de olika situationerna så pratar Bildt mest skit i sitt påstående. Och därför är det fel att lyfta fram det du valt att citera.

Edit: Det hela började med att du tyckte att persson o co pratade skit. Och då vill jag bara framhäva att han inte är den enda. Du verkar lita blint på högern. Många som röstar på alliansen verkar tro att det ska bli guld och gröna skogar nu. Lite väl blåögt tycker jag. Det är kul att de får en chans men samtidigt är jag djupt skeptisk.

Edit2: Och visst har persson säkert sagt det du säger men du menade på att han ljög. Och väljer du att lita till statistik, så finns det faktiskt statistik som pekar åt andra hållet också. Så läget är dött. Och som jag påpekat innan, dina högerhjältars påstående att Sverige går bra, var en ännu större överdrift än sossarnas.

Tjocksmockpersson har pratat minst lika mycket skit. Det är alldeles självklart att det gått bättre för Sverige på 2000-talet än i början av 90-talet. Tror fan det - det är högkunjunktur! Jämför man istället med andra länder och ekonomier så har vi halkat efter, med bl.a. en groteskt hög andel bidragsberoende. Men det är här tjocksmocks retorik kommer in i bilden; "det går bra för Sverige" och så väljer han att jämföra med 90-talets lågkonjunktur. Väljarna genomskådade honom dock.

Lite skeptisk till koalitionen är jag allt. Men det är dock en majoritetskoalition som inte är beroende av kommunister, trädkramare, korkade sverigedemokrater eller annat löst pack. Bättre hade varit om Freddan fått egen majoritet, fast det är min personliga ståndpunkt.

Edit: Jobbigt när du editerar under tiden jag svarar :rolleyes: Man behöver inte statistik för att bevisa det ena eller det andra. Det är bara att se sig omkring. Det är ingen slump att det häromveckan var flera danska företag på besök i Malmö och sökte folk. I Danmark har man förstått att utnyttja högkonjunkturen på korrekt sett.

Last edited:
Markus skrev:
2521673varför finns alternativet "inte arbetstagare pga studier eller annat" med?
Är man inte arbetstagare så finns givetvis ingen direkt koppling till arbetstagarföreningar. Alltså fyller man då i nämnt alternativ istället för att sabba pollen.

Markus skrev:
2521775 Och då ska man inte rösta alls förstås.
Måste alltid finnas ett nollalternativ, så att alla har något att rösta på. Annars kommer de facto ett antal röstare att kryssa på måfå bara för att snabbt få fram resultatet. Knappen för att se resultatet utan att rösta kanske inte är tillräckligt tydlig. Eller så orkar man inte trycka på den upprepade gånger. Vad vet jag.

Skalman skrev:
2521693 Tjocksmockpersson har pratat minst lika mycket skit. Det är alldeles självklart att det gått bättre för Sverige på 2000-talet än i början av 90-talet. Tror fan det - det är högkunjunktur! Jämför man istället med andra länder och ekonomier så har vi halkat efter, med bl.a. en groteskt hög andel bidragsberoende. Men det är här tjocksmocks retorik kommer in i bilden; "det går bra för Sverige" och så väljer han att jämföra med 90-talets lågkonjunktur. Väljarna genomskådade honom dock..

Blir ett enkelt svar. Vill inte analysera.

Ok pratat skit kan jag inte säga emot. Alla politiker pratar skit. Jämförelsen med andra länder vet jag inte vad du grundar på. Bryr mig inte heller. Har läst artiklar i internationella ekonomi magasin som säger annat. Bidragsberoende är inte bra, men man får passa sig för att ta det ifrån de som behöver det. Vet inte varför det är tjocksmocks-retorik? Ljuger tjocka mer än andra????

Skalman skrev:
2521693Lite skeptisk till koalitionen är jag allt. Men det är dock en majoritetskoalition som inte är beroende av kommunister, trädkramare, korkade sverigedemokrater eller annat löst pack. Bättre hade varit om Freddan fått egen majoritet, fast det är min personliga ståndpunkt.

Förstår inte vad du menar med kommunister? Kallar du vänster-blocket för kommunister så bör du nog slå upp ordet i ett lexikon. För du verkar inte veta vad det är. De röda är snarare liberaler precis som de blå.

Skalman skrev:
2521693Edit: Jobbigt när du editerar under tiden jag svarar :rolleyes: Man behöver inte statistik för att bevisa det ena eller det andra. Det är bara att se sig omkring. Det är ingen slump att det häromveckan var flera danska företag på besök i Malmö och sökte folk. I Danmark har man förstått att utnyttja högkonjunkturen på korrekt sett.

Sorry för editeringen, men jag kommer på nya saker som jag vill ha sagt. Och det här med att det inte finns jobb. Jag har då alltid haft jobb. Om högutbildade bara kunde ta ett vanligt jobb medan de letade efter det som de har utbilning för så skulle det göra skillnad. Och om de gör på nåt särskilt sätt i Danmark som funkar så får vi hoppas att Fredrik statsminister sneglar på det och tar efter. För övrigt kanske vi skulle avsluta diskussionen nu. Skriv ett svar utan frågor så får det va al fine sen.

:yoparty

Last edited:
Rikkard skrev:
2521804Vet inte varför det är tjocksmocks-retorik? Ljuger tjocka mer än andra????

Det sa jag inte, du citerade felaktigt. Jag sa "tjocksmocks retorik" (n.b. tjocksmock = Göran Persson), det är stor skillnad gentemot "tjocksmocksretorik" med eller utan bindestreck.

Rikkard skrev:
Förstår inte vad du menar med kommunister? Kallar du vänster-blocket för kommunister så bör du nog slå upp ordet i ett lexikon. För du verkar inte veta vad det är. De röda är snarare liberaler precis som de blå.

Jag anser inte att VPK är rumsrena, trots att de suddat bort Kå:t. :tungan Lars O'RLY är ju öppet kommunist och stolt för det. Jag hoppas du la märke till att jag skrev "kommunister (vänsterpartiet), trädkramare (melonpartiet), ...".

Rikkard skrev:
Och om de gör på nåt särskilt sätt i Danmark som funkar så får vi hoppas att Fredrik statsminister sneglar på det och tar efter.

Ja, det verkar funka. Men de svenska fuckföreningarna är oerhört avogt inställda till den danska modellen. Inte så mycket Freddan kan göra åt det tyvärr.
Kort om Danmarks modell: Arbetsgivare och facken i Danmark är överens om deras modell. De har en mycket friare arbetsmarknad där, lättare att sparka folk (det är här de svenska facken gallskriker) men också lättare att anställa. Danskarna är inte rädda för att få sparken eller säga upp sig eftersom de vet att det är ganska lätt att få jobb igen. Inte som i Sverige där abetsmarknaden är rätt låst, och folk ofta stannar kvar på ett jobb de inte trivs med eftersom de svenska lagarna och reglerna gör det svårt att få ett nytt jobb som man trivs med.

Edit: Se! Inte ett enda frågetecken!

Last edited:
Klart att fackföreningar överlag gör en massa bra saker och i det stora hela är de en bra grej. Det är dock inte utan att man blir sned på de mer militanta facken som desperat försöker hindra framåtskridande och utveckling samtidigt som många av deras anställda beter sig som jubelidioter och behandlar folk riktigt illa.

Det är ju dock inget specifikt för fackföreningar utan återfinns överallt.

:)

Jag har jobbat som heltidsanställd i 16 år nu, haft 6 olika jobb under tiden. Aldrig varit arbetslös, aldrig satt min fot på AF aldrig varit med i facket och alltid tala för min egen sak! Det har hittils gått bra, jag är nöjd o idag är lön & förmåner bra. periodvis har man givetvis haft det tufft men inte en enda gång har jag i efterhand känt att "facket kunde kanske hjälpt till så det blivit bättre"

Jag kanske ska gå med i facket trots allt?? Nån som håller med? Hand upp..

:D

Bingo skrev:
2521262 Men likväl korrekt. Din jihad mot facket är fånig. Dina svepande argumet och resonemang är löjeväckande och drar löje över samtliga partier till höger om sossarna. Jag tror att du VET väldigt lite om vad du pladdrar om :)

:lol

Lite underhållande liknelse Bingo även om ditt inlägg som så många gånger tidigare andas mer frustration över mina resonemang än det utgör något konkret ifrågasättande.

Finns knappast något som kommer som en nyhet för någon i de fundamentala resonemang jag framfört i tråden. För vissa svider de möjligen att höra men för andra är det än bekräftelse på hur de upplever arbetslivet. Kalla det "pladder" du om det känns mest bekvämt.

Visserligen har du rätt i att fack har omnämns i generaliserande ordalag vilket iof är felaktigt men något som bottnar i trådstartarens generella frågeformulering. Det finns bra och dåliga fackförbund men principen att många av dem hämmar löneutvecklingen för duktiga individer gäller för merparten.

Bingo skrev:
Ang de kommunistiska skattesubventionerna av fackföreningsavgiften. Det är ju så att man i sin självdeklaration får dra av kostnader man haft för inkomstens förvärvande. Det är svårt att att se varför just fackföreningsavgiften inte skulle platsa där. Det är ju ingen som betalar till facket för att det är kul, som någon slags hobby. Sen att samtliga avdrag, inkl det för fackavgiften, borde tas bort, det är en annan femma.

Det är väl ändå rätt uppenbart att det inte är en förutsättning för att man ska klara sitt jobb att man måste vara med i ett fack? I synnerhet när du kan få samma trygghet av staten för en väsentligt mindre peng genom att bara vara med i A-kassan.

/Olzki

Jag vet faktiskt inte vad vi hade gjort utan facket på jobbet. Företaget jag jobbar på tog beslutet att lägga ner och flytta till Polen. Vid årsskiftet står jag arbetslös. Eller njaee, facket förhandlade fram arbetsfri och avskrivningsfri uppsägningstid för oss. Baserat på hur många år man arbetat på företaget.
Själv fick jag fyra månader. Och då kan jag även jobba med annat och på så vis få dubbelt betalt under fyra månader.. Sweet.

Detta var i våras. Nu har de skrivit på nytt avtal som säger att jag är arbetsfri redan sista november:) Alltså får jag istället fem månader.. Och fram tills dess jobbar vi på beting. När vi är klara med ett visst veckomål får vi gå hem. Sparar minst en arbetsdag i veckan på detta.

Utan facker vet jag inte hur det hade gått. Dessutom har facket hjälpt till i många individuella problem. Inte alla tyvärr, men i de flesta har de kunnat hjälpa till med gott resultat.

anja skrev:
2521148 Och det tror du inte att jag har gjort?

Så bra, studenter brukar ju därtill har rabatt på vissa fackmedlemskap så det är säkert en kanonaffär. Ta med lite bullar på nästa fackföreningsmöte och bjussa dina vänner som betalar för din RR-olycksfallsförsäkring. ;)

/Olzki

Om vi ska summera pollresultatet hittills:

Mer än 60 % av de yrkesverksamma bland sh-folket är med i en fackförening. Av dessa har 70 % övervägande positiva erfarenheter.

Bland de som inte är medlemmar så har ungefär hälften egna negativa erfarenheter av fackförbund.

Inte så pjåkiga betyg med tanke på att sporthoj.com är ett starkt borgerligt fäste, med överrepresentation av frilansande höginkomsttagare.

*/ ?>
Back