Är du med i en fackförening?

• Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date

Jag är...

• Antal röstningar
    0
Har varit medlem i Metall i lite mer än ett år - anledning? Jo de blåste mig genom att säga att jag måste vara medlem i facket för att kunna vara ansluten till deras a-kassa.

Jobabr i en helt annan bransch och känner verkligen inte behovet av ett fack - snarare tvärt om.

medlem i Kommunal, sen 6 år tillbaka. fått viss positiv hjälp men i det stora hela är medlemskapet negativt som fan.
svåra att få tag på via telefon, svarar i princip aldrig på mail, håller inte ett skit av vad de lovar, hänvisar oftast till någon annan som i sin tur hänvisar vidare osv. Har under 6 års tid inte ens lyckats ändra mitt hemnummer från mina föräldrars nummer till mitt hemnummer när ja flyttade hemifrån efter en månads medlemsskap.

Mrs. Laphroaig skrev:
2520492 medlem i Kommunal, sen 6 år tillbaka. fått viss positiv hjälp men i det stora hela är medlemskapet negativt som fan.
svåra att få tag på via telefon, svarar i princip aldrig på mail, håller inte ett skit av vad de lovar, hänvisar oftast till någon annan som i sin tur hänvisar vidare osv. Har under 6 års tid inte ens lyckats ändra mitt hemnummer från mina föräldrars nummer till mitt hemnummer när ja flyttade hemifrån efter en månads medlemsskap.

Helt off topic: Jäkligt snygg avatar. :tummenupp

/O

Men.. om man som är är student och medlem i en fackförening, var ska jag kryssa?

Och om nån undrar så kommer jag inte att förnya mitt medlemsskap på grund av vissa åsikter som definitivt inte ligger i mitt bästa intresse.

Jag är med i SIF, främst för den förmånliga inkomstförsäkringen som numera måste vara marknadens bästa.

Tvångsmässigt konservativa forumreaktionärer som tror att allt är svart eller vitt (eller rött eller blått) och som ser facket som den sista sovjetiska utposten är tröttsamma, facket är inte synonymt med enbart LO-kollektivet.

sgtpepper skrev:
2520527 Jag är med i SIF, främst för den förmånliga inkomstförsäkringen som numera måste vara marknadens bästa.

Tvångsmässigt konservativa forumreaktionärer som tror att allt är svart eller vitt (eller rött eller blått) och som ser facket som den sista sovjetiska utposten är tröttsamma, facket är inte synonymt med enbart LO-kollektivet.

Trodde Norge var sista sovjetstaten (Rosengren (s)). :)

Jag bekänner mig inte till den kategori du beskriver men du har en poäng. Det är sant att det finns vettiga fackföreningar i detta land men de utgör inte majoritet.

/O

Så allvarligt talat?? Ska man gå ur facket å hoppas att man får lönen uppförhandlad ändå, eller ska alla ca 100000 anställda nu ta sin nya valfrihet till fånga och löneförhandla själv?? "Armbågasamhälle"

Last edited:
Är fasen med i tre fackförbund, frivilligt i Svenska Maskinbefälsförbundet (de heter nog inte så längre men jag kommer inte ihåg det nya namnet) Där är jag bla med för det juridiska skyddet man får, det facket är mycket bra att ha att göra med.

Sen är jag medlem i den norska motsvarigheten oavsett jag vill eller inte, likadant är det med det japanska facket. Vet inte alls vad de gör, men det går iväg 10 dollar dit varje månad och det är inget jag kan göra någonting åt.

industri, dom kan faen inte göra nåt åt våran situation på jobbet, vi får inte ens strejka, de står i kontraktet, facket kan inte göra nåt..varför jag inte går ur,,vet inte riktigt,
men är väl kvar för att jag fick grymt mycke hjälp av dom när jag var sjuk för ett par år sen. :rolleyes:

Som studerande till sjuksköterska får man vara med i Vårdförbundet i princip gratis. Det är inte så att man tackar nej precis. Har både hemmet och mig själv försäkrat genom facket. En olycksfallsförsäkring för 300 kronor om året är svårslaget när man kör rr. :tungan

Om jag tänker fortsätta vara med när jag pluggat färdigt är en annan femma.

Fackförbund= LOBBYVERKSAMHET FÖR ODUGLIGA ANSTÄLLDA:argpådato

anja skrev:
2520773 Som studerande till sjuksköterska får man vara med i Vårdförbundet i princip gratis. Det är inte så att man tackar nej precis. Har både hemmet och mig själv försäkrat genom facket. En olycksfallsförsäkring för 300 kronor om året är svårslaget när man kör rr. :tungan

Om jag tänker fortsätta vara med när jag pluggat färdigt är en annan femma.

Kolla upp det finstilta om extremsporter. Ett tips.

/O

ZwaniZ skrev:
2520571 Så allvarligt talat?? Ska man gå ur facket å hoppas att man får lönen uppförhandlad ändå, eller ska alla ca 100000 anställda nu ta sin nya valfrihet till fånga och löneförhandla själv?? "Armbågasamhälle"

Om du inte är speciellt intresserad av att påverka din egen situation är facket säkert ett bra alternativ.

/O

Last edited:
Olzki skrev:
2520319 Desperat svar.
Men likväl korrekt. Din jihad mot facket är fånig. Dina svepande argumet och resonemang är löjeväckande och drar löje över samtliga partier till höger om sossarna. Jag tror att du VET väldigt lite om vad du pladdrar om :)

Ang de kommunistiska skattesubventionerna av fackföreningsavgiften. Det är ju så att man i sin självdeklaration får dra av kostnader man haft för inkomstens förvärvande. Det är svårt att att se varför just fackföreningsavgiften inte skulle platsa där. Det är ju ingen som betalar till facket för att det är kul, som någon slags hobby. Sen att samtliga avdrag, inkl det för fackavgiften, borde tas bort, det är en annan femma.

Rikkard skrev:
2521253 Säger mannen som fram tills nyligen haft ett felaktigt citat i sin signatur.:tomten

Jaså du, förnekar du att "Det går bra för Sverige" är en kommentar som Tjocksmock upprepade 186535391 gånger under den senaste mandatperioden? Svenskarna genomskådade dock honom.

Ska du kontra med att någon annan sagt samma sak tidigare? Skulle det göra att mitt citat var felaktigt? Nej, just det.

Last edited:
Rikkard skrev:
2521281 Nej, det är kul och retas bara.:tungan

Det gör inget, men gör det fakta (eller åtminstone politiska lögner/förvrängningar) tack. Din kommentar var nämligen 100% felaktig.

Skalman skrev:
2521289 Din kommentar var nämligen 100% felaktig.

Nja, det kunde lika gärna stått Carl Bildt i ditt gamla citat och det skulle stämt lika bra. För just de orden förknippas med honom. Mer än med någon annan. Och som vi minns gick det ju inte så bra för Sverige just då.

Och faktum är att det går bättre för Sverige nu än det gjorde då!

Last edited:
Rikkard skrev:
2521327 Nja, det kunde lika gärna stått Carl Bildt i ditt gamla citat och det skulle stämt lika bra.

Och detta faktum gör att mitt citat var felaktigt på vilket sätt då?

Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...