Är detta ett bra köp - Kawasaki Z400F -83 nybörjar- och övningshoj

melchor78

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Honda Hornet 600FA -07
Hej

Jag har nu kört 4st timmar i MC-skola, inser att krypkörningen är ngt man får träna på ganska mycket. Så varför inte köpa en hoj och mängdträna hemma för att spara i lektioner och öka chansen till att klara kortet innan säsongens slut tänkte jag.

Jag funderade lite på hur mycket jag vill lägga på en nybörjarhoj och fick syn på en gammal häck, så är i riktigt fint skick.

Kawasaki Z400F
gått ca 2450 mil
servad och upprustad , rengjorda förgasare, nya insugs gummin, filter olja Nya bromspads fram monterade samt en upp sättning med nya pads och bromsbackar följer med.
Nya däck finns och följer med.
____

Jag var och kolla på den igår, riktigt fint skick måste jag säga, provkörde den dock inte, men alla tips på om det är en bra hoj för mitt ändamål är tacksamt. Den har tydligen stått i garage under en lång period.

Hur undersöker jag att det inte finns några dolda fel lite lätt? Säljaren verkar seriös och vänlig, men då jag inte kan så mycket om hojar har jag svårt att veta med 100% att den är schysst. Jag skriver kontrakt givetvis, kan vara bra.

Den är rätt motorsvag som jag förstår, men det är fine så länge jag kan klara mig igenom alla moment för utbildningen.

8700kr vil de ha för den, är det värt? Tänket pruta ned den till 8000kr i alla fall.

tack för all feedback

Anledningen till att den stått i garage en lång tid är att det är en omöjlig hoj att sälja. Hojar från 80-talet är inte värda nånting såvida det inte är sällsynta modeller och det skiljer ganska mycket på en 80 och en 90-tals hoj när detgäller väghållning, bromsar och motorgång. Är du bara medveten om att du troligen förlorar 8000:- på affären så kan det väl ändå vara ett ok köp men det går att hitta mycket billigare, speciellt när du inte har mer krav än att kunna övningsköra på den.
Min morsa köpte en Yamaha xs400 seca i bra skick som är mycket lik denna modell i utförande och värdet bör då ligga ganska nära. Den gav hon 8000 för och sålde den även för 8000 två år senare. Detta var 1991. Så den bör ju sjunkit en del i pris sen dess, tycker man.

Bättre du köper en tyngre hoj som du kan öva med och även kan använda när kortet är klart utan att tröttna.

Håller nog med Mr_Turbo.
Det kryllar av 80-tals hojar på blocket för 5000-10000 i varierande storlek och skick så jag hade nog kikat efter en lite större hoj.

En Suzuki kanske? Är väl rätt så säkra hojar. Här har Du ett gäng 750 för samma pengar.
http://www.blocket.se/hela_sverige?...st=s&ps=&pe=2&rs=&re=&c=0&ca=8&is=1&l=0&md=th
Just GSX750/1100 är väl kända för att vara nästan odödliga om jag inte minns helt fel?
Jag har en 750 och jag gillar den verkligen. Visst den är tung, bromsarna är halvkassa samt fjädringen svampig om man jämför med en GSR 750 -13. Men jag köpte inte hojen för att sätta nya banrekord med så för mig funkar den perfekt :crash

Nu har inte TS anget vilken körkortsklass han siktar på (A2 eller A) men är det A2 så är väl en gammal GSX750 för motorstark då den har över 80 kusar.

Hej

Tack för all feedback. Det är A-kort jag tar är 34år. Ok, så av att döma efter alla råd, så känns det inte som ett bra köp helt enkelt.

Jag slängde in fråga på Flashback också och fick liknande svar. https://www.flashback.org/t2188541

MR_Turbo: Har du några tips på hojar som är tyngre? Jag kommer köpa en Ducati Monster 1100 med tiden, det är min drömhoj..ja eller Panigale, men vi får se hur det blir med den saken. Jag vill inte lägga mer än 10000kr-20000kr på en första hoj och inte förlora så mycket på det, då jag köper en Ducati nästa år i sådant fall.

Här är lite blandade hojar jag fått "rekommenderade":

Triumph Speedmaster - dyrare än vad jag tänkt mig, ser riktigt bra ut
Kawasaki Z400F -83
Honda CB hornet
Honda CB750
Kawasaki Er6N
Suzuki GSX 750
ER-6
BMW F 800S eller 650GS

Nu har jag inte provat så många hojar i din lista. Men det känns som att du ändå skulle förlora minst pengar på typ en äldre 750 för 5-10k, om du hittar en med skapliga däck och drivpaket. Där du kan åka några säsonger utan att skruva något nämnvärt och sen bara sälja och köpa din Ducati :)

Jag, min bror och far köpte en Xj 650 som uppkörningshoj. Man slapp körskolan, hyra hoj och man kan fortsätta köra efter kortet är klart. Väldigt lättkörd, men se den inte som något du kommer köra ett par år med utan tills du skaffar en ny.

Rätt bra drag och lite "anti" med en så gammal hoj. Dock lite Hipster-varning. Men den är rätt kul med sina 4 cylindrar och 74 kusar.

Hej

Tack för all feedback. Det är A-kort jag tar är 34år. Ok, så av att döma efter alla råd, så känns det inte som ett bra köp helt enkelt.

Jag slängde in fråga på Flashback också och fick liknande svar. https://www.flashback.org/t2188541

MR_Turbo: Har du några tips på hojar som är tyngre? Jag kommer köpa en Ducati Monster 1100 med tiden, det är min drömhoj..ja eller Panigale, men vi får se hur det blir med den saken. Jag vill inte lägga mer än 10000kr-20000kr på en första hoj och inte förlora så mycket på det, då jag köper en Ducati nästa år i sådant fall.

Här är lite blandade hojar jag fått "rekommenderade":

Triumph Speedmaster - dyrare än vad jag tänkt mig, ser riktigt bra ut
Kawasaki Z400F -83
Honda CB hornet
Honda CB750
Kawasaki Er6N
Suzuki GSX 750
ER-6
BMW F 800S eller 650GS

Eftersom du är ny här så gäller det på SH " bara" MAX 2 ÅR gamla 1000cc sporthojar allt annat är för slött:rolleyes:

Jag slår ett slag för Honda Hornet.
Hade en sån som första hoj.. sjukt lättkörd på alla sätt och vis!

Honda-kvalitet och förvånansvärt bra mos för att vara en naken 600:a.
Tror dom är ganska poppis också,, eller var när jag hade iaf, så den är lättsåld om du vill byta nån gång.

kawa svart.jpg

är det ovanstående Kawa du funderar på? Den ser ju snygg ut, men är den omlackad? Tvivlar på att svart fanns som originalfärg, men vet inte säkert.

En snygg modell, med klassiskt utseende! Sen kom designputtarna fram med riktigt fula modeller alltför många år i rad.

2½ tusen mil låter ju ok, men kedja o drev, hur är det ? Bytt eller i behov av byte? Rengjorda förgasare låter ju bra men men... Kanske bara rengjorda på utsidan??

40 hästar är ju inte mycket i dagens trafikvärld men bättre att börja med för få än för många?

Last edited:
Bike gjorde ju ett test med "muskelhojar" a la 80 tal max 10 tusen i inköp.

GSX 1100 var vinnare, men XJ 900 var oftast mer gubbkörd, dvs bör hålla lite längre, CB 900 har sunkiga bromsar o vek ram, och GPZ 900 är oftast helt slutkörda. Jag förespråkar med andra ord de 2 första.

Bägge två är vettiga på manöverbana om du ska mängdträna, kostar lite o vurpa med, och bör gå att sälja av för ungefär samma pengar. Just det ja, de är klassade för o köra upp med också.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti