Är detta en "tjej" hoj?

Tycker att hon ska köpa en som hon vill ha...Yaman s 6 perfekt, traja tiger, :va når hon ner överhuvudtaget till marken från en sådan hopplös höghusliknande maskin ??

Men förhel....

Köp en passande hoj till henne! Vad är det för snack om tjejhoj????
Inte visste jag att det såldes speciella tjej eller killhojar. Har aldrig sett det i en butik......

Tycker du gör dig väldigt löjligt som resonerar som du gör!
Rent generellt är tjejer 1 dm kortare, väger 15-20kg mindre, har kortare fingrar, har svagare muskler, har en annan (kvinnligare) form än män.
Således finns det hojar som ÄR mer eller mindre lämpliga för tjejer.
Naturligtvis finns det undantag.
Självklart måste man prova.

Eftersom frågan är ställd: Är detta en tjejhoj?
Så bör man tolka det som att det är en ganska typisk, normal tjej det är frågan om.

OBS, jag tycker absolut inte att tjejer, kvinnor, damer är sämre än män. Men man måste acceptera att vi är olika. Tack o lov!

Mats

Har du fördomar Liwa1?

Men förhel....

Köp en passande hoj till henne! Vad är det för snack om tjejhoj????
Inte visste jag att det såldes speciella tjej eller killhojar. Har aldrig sett det i en butik......

En passande hoj är väl en hoj som passar henne. Låt henne provsitta några hojar, se hur hon sitter och hur det känns för henne. Når hon ner på den ena men inte den andra så är nog den där hon når ner att föredra.

Köp kankse någon nyar hoj som är mer lättsvängd och har bättre bromseffekt.
Jag skulle rekommendera en 600 som förta hoj och en som inte är så tung, så som äldre ofta är.

Hmm!

Var inne med "gumman" dels på ett Yamaha Center, en Harley Butik samt en Traja affär idag. Ingen av säljarna rekommenderade t ex en Harley Electra Glide, Honda goldwing, Traja Rocket eller en R1:a till henne, de gjorde precis som du föreslog en "liten" hoj runt 600 cc.
När jag också visade intresse på en ny hoj föreslog ingen en 600 cc till mig:va .När "gumman" frågade vad de flesta tjejer åker på svarade samtliga säljare att de oftast hamnar runt 600cc.
Nu vill hon inte längre ha någon 600 cc:are utan något större dock smidigt runt 900 cc :huvet. Nu blir det att fortätta åka runt till affärerna nu vill hon ha något mer "könsneutralt" att åka på.

Hmm! om det inte är någon skillnad på könen varför är det då ingen kille med i norska hojklubben Back Pack Riders?:va Hittills är det bara tjejer där!

Mvh
Majjen

Rent generellt är tjejer 1 dm kortare, väger 15-20kg mindre, har kortare fingrar, har svagare muskler, har en annan (kvinnligare) form än män.

Så bör man tolka det som att det är en ganska typisk, normal tjej det är frågan om.

OBS, jag tycker absolut inte att tjejer, kvinnor, damer är sämre än män. Men man måste acceptera att vi är olika. Tack o lov!

Mats

Menade verkligen inget illa med min rubrik "Tjejhoj", satte den t om inom " tecken. En mindre kille föredrar säkerligen också en mindre hoj. Ser dock fler tjejer som t ex rider en liten H.Sportster än en Night Rod!
Mvh
Majjen

Last edited:
...Nu vill hon inte längre ha någon 600 cc:are utan något större dock smidigt runt 900 cc :huvet...

Vad lutar det åt då? Det är väl inte så stort urval på nya hojar i den klassen? Eller - Klart tjejen ska ha en hårigt moddad Triumph Thruxton:tummenupp

Med tanke på att använda längden som argument skulle väl alla säljare på yamaha rekommendera R1an till de som är kortare(tjejer) då den har lägre sitthöjd än 6an men det är väl för svårt för en tjej att köra ett sådant "monster"?

Vad gäller vissa klubbar så beror det väl på att det inte är "macho" nog att vara med i en till huvudsaken av tjejer bestående klubb för vissa killar,finns nog en del som inte vill ha med killarna heller.

Löjliga tankar och ideer att vissa modeller skulle vara mindre lämpade pga kön,är mer eller mindre lämpliga av helt andra orsaker än det.

Skaffa hoj efter vad du vill ha,inte vad andra tycker är lämpligt,är det fel så byter man så det kan vara lämpligt att köpa några år äldre som första innan man vet för då blir förlusten mindre om det var fel.

Henrik

FZ6-S vs Kawasaki Er-6

Jag hyrde just en sådan (FZ6 S2 ABS) i Adenau härom veckan och det var en riktig skithoj. Man satt ovanpå den och tung var den med mjuk fjädring så att den neg fram i tvära böjar även utan broms. Motorn också extremt slö, varför gör man en gubbhoj med rödmarkering vid 14000 rpm? Den var väldigt surrig och helt tom i botten så man fick växla ner tre växlar för att köra om bilar i 70! En annan effektkurva hade ju passat bättre när det ändå saknas 25 hk på topp.

Jag trodde faktiskt inte så dåliga hojar gjordes längre. Jag provkör mycket hojar av olika slag och man brukar alltid ha kul på dem men detta mög ville jag bara lämna tillbaka.

Köp en ER6 ABS i stället, det är en otroligt mycket bättre hoj med mycket bättre utseende, ljud, karaktär och åkkänsla.

Håller inte med ovanstående. Smaken är som baken heter det men ovastående håller jag definivt inte med on.

Åkte tidigare Er-6:a, och tycker att det var en kul nybörjarhoj, ganska lätt att hantera, dock ansen jag att FZ-6 är en mycket bättre motorcykel.

Er-6:an har v2 motor som (enligt mig) låter illa när man varvar motorn, den har också betydligt mindre effekt än FZ-6-S. Ramen på Er-6 än en billig stålkontruktion, medan FZ-6 har en modern aluminiumram. Kvalitetskänslan är bättre på yamaha än Kawasaki, Er-6 verkar vara billigt gjord.

Vad beträffar neutrals kommentar att rödmarkeringen börjar vid 14000rpm så måste man konstatera att det här är en sporttouring-hoj,skall man bara ha hojen till att åka bana köper man en R6 istället, men med en R6 är inte roligt att åka långt med.

Vad beträffar kraft vid omkörningar så gäller samma sak med alla
600 kubikare, motorn i FZ6 kommer ju från R6 med justeringar i insprutningen,
även fast man väljer vilken 600-hoj som helst, tex en ren sporthoj som R6:an eller tex kawa Zx-6R måste du växla ned, men det ger enligt mig
bara lite F-1 känsla och om man inte vill använda väsellådan köper man inte 600cc.

En kompis (tjej förresten) har haft en FZ-6 i flera år, har åkt med den bl.a till tyskland och är jättenöjd. Har själv haft Fz-6:an två säsonger utan problem.

En R1a lr liknande sporthoj från dom andra märkena lr en ducati 848 lr liknande är ju lika smidig som en 600 t ex men med mer kraft!

Mats

Tycker att du är löjlig som inte kan läsa vad det står i mitt inlägg!

Om du läst hela mitt inlägg så skriver jag att man ska köpa en hoj som passar henne. Där jag bland annat skriver att hon ska provsitta då en del hojar är högre och en del lägre osv. Jag lade inte ut samma långa utlägg som dig om att tjejer oftast är kortare och har mindre händer osv, utan jag skrev kort och gott en hoj som passar henne.

Men eftersom det tydligen måste vara låååånga inlägg med alla detaljer så okej..... Det här kan även TS läsa så kan din tjej få se hur jag resonerar vid hojköp och tittar inte på vad köpare rekommenderar och så, utan vad som passar mig.

Jag är tjej, jag är kort och har korta ben. Vill jag ha en "typisk tjejhoj" (vad det nu är) eller vill jag ha något som passar mig? När jag valde min första efter haft mc-åkandet vilande ett tag köpte jag mig en Suzuki GSX-R600 och var super nöjd. Nåde ner bra på den. Kunde justera in broms/kopplingsgrepp till mina små händer. Körningsmässigt passade den mig bra. Åkte till europa med den samt körde buskörningar på onsdagar. Kanonhoj.

När min man kom in i min värld hade han två R1or. Så vi sålde min 600 för att jag skulle ta steget upp till 1000cc. Såg fram mot köra R1an. Den var busig och vilket drag den hade. Från stillastående till oj-fart gick snabbt. Men hade jag roligar på vägen med den här?
Nej, faktiskt inte. Den var mer förlåtande och jag kunde liksom låta bli lite växlingar på den än mot 600. Inte körde jag fortare och busade mer på den heller. Den var hög och jag var osäker varje gång jag stannade då jag balanserade upp dessa kg med bara stortån i marken. Den var inte lika bekväm för mig att köra. Fick aldrig till "greppen" bra utan nådde dessa med yttersta fingerspetsarna.

Jag kör även mycket bana och det var framför allt här jag märkte den stora skillnaden. Jag gick bakåt i bankörningen, inte framåt. Slutade växla och körde lika fort runt på 3-4 på R1an som när jag körde min 600. Den modell av R1 jag hade var en -00 och jag kände att det var mycket jobb med att lägga ner den i kurvorna. Kändes tung, hela hojen och stor.

Min man köpte sig senare en Kawa banhoj och tyckte att kom igen nu frugan, testa min. Upp på den och iväg på den kom jag, samt in kom jag med i depån men fick svära och hojta många gånger innan jag kom av hojen.....
Kawan var såååå hög för mig. Några fick hålla i den när jag skulle upp på den, för när den är rak hade jag mer än 5 cm ner till marken. Det är inte bara att luta hojen och hänga lite på foten när den dock väger xxx kg. Samt då jag är kort fick jag en jobbig körställning på den här.
Dock tyckte min man att vi skulle köpa oss varsin -06 Kawa banhoj vid ett tillfälle, alltid bra om båda har lika. Men jag vägrade, trots att han övertalade mig att åka och provsitta. Den hojen är för hög. Så var det bara. Hade inte alls passat mig.

Har även provkört Kawa gatuhojar och det är samma sak där att dom är på gränsen för höga och jag vill inte känna mig osäker varje gång jag ska stanna. Samt att jag kände att kawan inte passade min körning.

Efter som jag vid det här läget tyvärr förlorade både min far och farmor inom loppet efter varandra så fick jag en liten slant i arv och tänkte att nu eller aldrig kan jag köpa mig en nyare hoj. En hoj jag vill ha. En som passar mig.

Jag gick tillbaka till en GSX-R 600 fast 06 som är helt underbar att köra. Bromsarna är så kanon, tar underbart. Jag når bros/kopplingsgrepp bra, sitter bra, når ner bra. Fotpinnar och växelpedal passar mina små fötter. Nu går det undan på banan igen och jag "piskar" även 1000cc :)
Från första gången på den här hojen har jag älskat den, den passar mig som handsken. Att säga att det är en tjejhoj då borde nog alla killar som körde Vedic var "tjejer" i så fall. Zyp Zuber, Crazy Mike, Pappunen osv.

Så det jag vill säga är att skit i vad en del säger om tjejhoj eller inte och vad en del säljare rekommenderar till tjejer eller killar. Ta det som passar för personen som ska köra den och inget annat.

Min man köpte sig en GSX-R600 banhoj han med ,men funderar på att byta. Han är lång och den här passar inte hans körstil. Han gillar Kawan eller Honda bättre. Men min man måste nog vara tjej ;) för han kör 600 i Race Rookie 600!
Senaste racet som var ihopslaget 600cc och 1000cc kom han 6 totalt av 32 startande. Hade många 1000cc efter sig. Så det går alltså att köra järnet och ha skitkul på en 600 med.

Jag har även testat ny R1or och R6, nyar 600 kontra 1000cc och för mig passar hela tiden 600 bättre. Vare sig det är gatuhoj eller banhoj.

Försök få provköra hojar och låt henne verkligen testa sig fram vad hon gillar bäst själv. Vad som passar henne!

(blev äckligt långt men tydligen måste man göra det för att inte missuppfattas när man skriver köp en passande hoj;) )

Ha en bra dag :)

Hmm!

Var inne med "gumman" dels på ett Yamaha Center, en Harley Butik samt en Traja affär idag. Ingen av säljarna rekommenderade t ex en Harley Electra Glide, Honda goldwing, Traja Rocket eller en R1:a till henne, de gjorde precis som du föreslog en "liten" hoj runt 600 cc.
När jag också visade intresse på en ny hoj föreslog ingen en 600 cc till mig:va .När "gumman" frågade vad de flesta tjejer åker på svarade samtliga säljare att de oftast hamnar runt 600cc.
Nu vill hon inte längre ha någon 600 cc:are utan något större dock smidigt runt 900 cc :huvet. Nu blir det att fortätta åka runt till affärerna nu vill hon ha något mer "könsneutralt" att åka på.

Hmm! om det inte är någon skillnad på könen varför är det då ingen kille med i norska hojklubben Back Pack Riders?:va Hittills är det bara tjejer där!

Mvh
Majjen

Menade verkligen inget illa med min rubrik "Tjejhoj", satte den t om inom " tecken. En mindre kille föredrar säkerligen också en mindre hoj. Ser dock fler tjejer som t ex rider en liten H.Sportster än en Night Rod!
Mvh
Majjen

Majjen, läs från där jag skriver hur jag valt hoj efter mig i mitt senaste inlägg (svar till mats). Tyvärr blev det väldigt långt men där kanske finns lite bra fakta att tänka på inför hennes hojköp.

Lycka till

Last edited:
Om du/ni har börjat fundera i sporthojsbanor nu så tycker jag "frugan" ska prova en nyare gsxr750, en hoj med bra drag och ruggigt skön körkänsla.

Är själv 171cm kort och den funkar kanon för mig.

Hmm!

När "gumman" frågade vad de flesta tjejer åker på svarade samtliga säljare att de oftast hamnar runt 600cc.
Nu vill hon inte längre ha någon 600 cc:are utan något större dock smidigt runt 900 cc :huvet. Majjen

Just ja, ville bara säga en sak om den här biten där din tjej inte vill ha en 600 bara för att säljaren säger att de flesta tjejer hamnar runt 600. Känns som hon bryr sig mer om cc än vad som passar henne, vilket jag tycker är fel.
Nu kanske ni hittar annat än 600 cc som passar bäst. Men att hänga upp sig på vad en säljare säger och för att han säger att det passar tjejer känns väldigt fel prioriterat.

Måste i så fall slå ett slag för GSX-R 750 från -07 och uppåt. Låg, smidig som bara den.Provkör den!
Eller en R6 -08 sitter inte fel det heller i smidighet och prestanda.

Några små tips att tänka på:

1. Vad skall man ha hojen till..?
Gruskörning..?
Allmäna bandagar..?
Kortare sträckor?
långa sträckor?

2. Vilken körställning...?
Framåtlutad a'la R1, Gixxer osv
Mera upprätt körställning
fåtölj ställning a'la Goldwing etc

3. Kubik..?
De flesta jag känner har börjat på en 600cc men ganska
snabbt (oftast inom ett år) bytt upp sig till runt 1000cc.
Kanske därför gå mot en 900-1000cc direkt...

4. Hur mycket pengar är man villig att spendera..?

När man vet svaren på ovan så kan man börja "spana" efter en
hoj som passar......Fördelen med nyare hojar är ju att dessa är bättre på allt
och oftast lättare. Nackdelen är ju högre pris och försäkring...

Några hojtips som passar till mycket:
Honda Hornet 900 eller årets CB1000R
Kawasaki ER-6
Honda VFR 800 (lite mera touring)
Honda Firestorm (sportigare körställning,dock ej så extrem som tex R1, Gixxer)
Yamaha FZ1 eller FZ6
Kawa Z1000 eller Z750

För att göra en bra rekommendation så krävs det nog att du lägger upp en bild på "tanten" som visar hennes långa ben:brynad

Just det..och inte minst det som ska vila på sitsen, för sittkomforten är ju viktig på långa uppdrag...Först då kan man komma med en rekommendation.

Annars är ER6 något jag DIREKT tänker på när jag hör begreppet "tjejhoj"..Vill hon ha en hoj som är smidig, lätt och som samtidigt inte är ett massproducerat lik som "alla runtomkring" kör på kan jag rekommendera en Ducati 848.

Last edited:
...text...

Jag är tjej, jag är kort och har korta ben. Vill jag ha en "typisk tjejhoj" (vad det nu är) eller vill jag ha något som passar mig?

... text...

Kawan var såååå hög för mig. Några fick hålla i den när jag skulle upp på den, för när den är rak hade jag mer än 5 cm ner till marken. Det är inte bara att luta hojen och hänga lite på foten när den dock väger xxx kg. Samt då jag är kort fick jag en jobbig körställning på den här.
Dock tyckte min man att vi skulle köpa oss varsin -06 Kawa banhoj vid ett tillfälle, alltid bra om båda har lika. Men jag vägrade, trots att han övertalade mig att åka och provsitta. Den hojen är för hög. Så var det bara. Hade inte alls passat mig.

... text...

Försök få provköra hojar och låt henne verkligen testa sig fram vad hon gillar bäst själv. Vad som passar henne!

...text...

Så klockrent inlägg!

Jag är kille, är kort och jag har korta ben...

Jag känner exakt likadant varje gång jag blir sugen och kliver på en literhoj eller motsvarande storlek i en affär...

"Whoa, var är marken, den här kan jag ju knappt resa från stödet utan att vara rädd att tappa den"...
Fast det är inte lika ok att säga det som kille, man får lite konstiga blickar då och då...

Vissa hojar är rätt för en, vissa vet man på en gång inte kommer att passa, andra försöker man få att passa bara för att man vill...

Jag körde en enduro mest på väg förut, men gav upp den för jag kommer aldrig att vänja mig vid att pendla & köra den i stan. Inte för att det är en enduro, utan för att jag var tvungen att planera varenda stopp så jag stod i gropar efter hjulspår eller vid en refug för att känna mig säker.
Och den hojen vägde under 150 pannor och var lätthanterlig. Fick sälja den eftersom jag drog mig för att köra med den.

Men visst är det surt att man känner att vissa hojar bara går bort från listan om man inte ska behöva bygga om dom.

Men en Yamma FZ 600 som är aktuell i tråden skulle jag definitivt överväga från mina förutsättningar och jag tror inte dom är så annorlunda även om jag är kille ;)
Jag kan inte objektivt bedöma hur dom går för jag har inga referensramar för sporthojar, jag tycker dom går som f-n helt enkelt, bekväma, snygga (smaksak japp) & ABS är ju lysande. Själv kan jag inte motivera att låna deg till ny hoj så den går bort av den anledningen, annars tror jag den vore perfekt att pendla och åka längre svängar på med packning men utan skjuts.

Vill hon ha en större, prova literversionen av samma hoj då, hon har ju uppenbarligen fastnat för hur den ser ut och stuket på hojen.

Blir man inte glad över tanken att sätta sig på sin egen hoj och ta en tur, ja då har man helt enkelt valt fel hoj, hjärtat måste vara med.

Det var mina $0.02 (Gör inte av med allt på ett ställe ;) )
/Danne

Last edited:
Nu är det klart!

Vad lutar det åt då? Det är väl inte så stort urval på nya hojar i den klassen? Eller - Klart tjejen ska ha en hårigt moddad Triumph Thruxton:tummenupp

Hon fastnade till slut för en kromsläde :rolleyes:
När vi var och fikade på Rosenhill blev vi omkörda av en snygg, tuff brud på en Haley Electra Glide! Därefter snöade hon in sig på glidarhojar istället.
Idag blev det av! Det blev en Triumph Speedmaster-08 med extra slipon!
Dvs en sådan:

http://www.triumph.co.uk/sweden/Speedmaster_2674.aspx

Först ville hon ha en Rocket Classiker, som tur var tyckte hon att den var lite "bökig":D

Mvh
Majjen

Hon fastnade till slut för en kromsläde :rolleyes:
När vi var och fikade på Rosenhill blev vi omkörda av en snygg, tuff brud på en Haley Electra Glide! Därefter snöade hon in sig på glidarhojar istället.
Idag blev det av! Det blev en Triumph Speedmaster-08 med extra slipon!
Dvs en sådan:

http://www.triumph.co.uk/sweden/Speedmaster_2674.aspx

Först ville hon ha en Rocket Classiker, som tur var tyckte hon att den var lite "bökig":D

Mvh
Majjen

Den såg ju riktigt chyst ut! Jag har aldrig gillat customcyklar men jag skulle lätt kunna tänka mig en sån faktist. mao så gillar jag tjejhojar?:pangihuve

*/ ?>
Back