Är detta en "tjej" hoj?

Fz6s ÄR en bra nybörjar hoj och fortsättningshoj för den delen med. S2 ABS har ju dessutom 20 hästar mer än "vanliga" fz6s vilket innebär i runda slängar 98 häst på motorn, vilket de flesta anser räcker till... för en nybörjare. ABS är ju dessutom sjukt nyttigt om man inte är så van på hoj.

En kompis till mig köpte just en FZ6s som första hoj efter att ha provkört lite annat i prisklassen 70 000:- och är grymt nöjd. Fast som han gjorde skulle jag även rekommendera att byta burkarna för annars låter den sjukt löjligt.

Jag har för mig att det finns ganska bra möjligheter att utrusta hojen med packväskor, även fast detta är en skymf mot designen.

Tror personligen att Yamahan är ett bättre alternativ än Triumph och Ducce. Alla duccar under 160 000:- ser ju ändå ut som skit. Trampade jag nån på tårna nu =)

Lycka till med hojköp och tant.

Fz6s ÄR en bra nybörjar hoj och fortsättningshoj för den delen med. S2 ABS har ju dessutom 20 hästar mer än "vanliga" fz6s vilket innebär i runda slängar 98 häst på motorn, vilket de flesta anser räcker till... för en nybörjare. ABS är ju dessutom sjukt nyttigt om man inte är så van på hoj.

En kompis till mig köpte just en FZ6s som första hoj efter att ha provkört lite annat i prisklassen 70 000:- och är grymt nöjd. Fast som han gjorde skulle jag även rekommendera att byta burkarna för annars låter den sjukt löjligt.

Jag har för mig att det finns ganska bra möjligheter att utrusta hojen med packväskor, även fast detta är en skymf mot designen.

Tror personligen att Yamahan är ett bättre alternativ än Triumph och Ducce. Alla duccar under 160 000:- ser ju ändå ut som skit. Trampade jag nån på tårna nu =)

Lycka till med hojköp och tant.

Tack alla för synpunkterna!

Nu var det ju så att jag avsåg en Aprilia Dorsoduro och inte någon Ducce som alla skriver. Nupan 83 visst får hon köpa en FZ6s om hon vill. Vill dock helst att hon köper något som hon ej "växer" ut snabbt. Får väl åka runt med henne och titta på lite fler hojar t ex en Honda Transalp 700 m.m
Det vore ju kul om även jag som väger ett "åttondelston" samt betydligt längre än "gumman" kunde använda cykeln i bland också.
Får väl titta på FZ6S än gång till också.Mvh
Majjen

Tack alla för synpunkterna!

Nu var det ju så att jag avsåg en Aprilia Dorsoduro och inte någon Ducce som alla skriver. Nupan 83 visst får hon köpa en FZ6s om hon vill. Vill dock helst att hon köper något som hon ej "växer" ut snabbt. Får väl åka runt med henne och titta på lite fler hojar t ex en Honda Transalp 700 m.m
Det vore ju kul om även jag som väger ett "åttondelston" samt betydligt längre än "gumman" kunde använda cykeln i bland också.
Får väl titta på FZ6S än gång till också.Mvh
Majjen

AHA! Visste väl att det var någon baktanke med det hela.
Det är egentligen du som ska ha hojen :D
Jag tror dock att hon gör ett bra val om hon väljer Yamman. Kvinnor är ett konstigt släkte och du kan aldrig få henne att ändra sig. (Om hon inte själv vill det)

Jag hyrde just en sådan (FZ6 S2 ABS) i Adenau härom veckan och det var en riktig skithoj. Man satt ovanpå den och tung var den med mjuk fjädring så att den neg fram i tvära böjar även utan broms. Motorn också extremt slö, varför gör man en gubbhoj med rödmarkering vid 14000 rpm? Den var väldigt surrig och helt tom i botten så man fick växla ner tre växlar för att köra om bilar i 70! En annan effektkurva hade ju passat bättre när det ändå saknas 25 hk på topp.

Jag trodde faktiskt inte så dåliga hojar gjordes längre. Jag provkör mycket hojar av olika slag och man brukar alltid ha kul på dem men detta mög ville jag bara lämna tillbaka.

Köp en ER6 ABS i stället, det är en otroligt mycket bättre hoj med mycket bättre utseende, ljud, karaktär och åkkänsla.

Daytona 675 är en riktigt damhoj :tungan

Hej Paser!

Skall titta på en sådan damhoj i morgon också.:tummenupp
Mvh
Majjen

Jag hyrde just en sådan (FZ6 S2 ABS) i Adenau härom veckan och det var en riktig skithoj. Man satt ovanpå den och tung var den med mjuk fjädring så att den neg fram i tvära böjar även utan broms. Motorn också extremt slö, varför gör man en gubbhoj med rödmarkering vid 14000 rpm? Den var väldigt surrig och helt tom i botten så man fick växla ner tre växlar för att köra om bilar i 70! En annan effektkurva hade ju passat bättre när det ändå saknas 25 hk på topp.

Jag trodde faktiskt inte så dåliga hojar gjordes längre. Jag provkör mycket hojar av olika slag och man brukar alltid ha kul på dem men detta mög ville jag bara lämna tillbaka.

Köp en ER6 ABS i stället, det är en otroligt mycket bättre hoj med mycket bättre utseende, ljud, karaktär och åkkänsla.

Hej Neutral!

Kan inte vara möjligt enlig Yamma säljaren så skulle hon göra ett fantasktiskt bra val om hon köpte den, du menar väl inte att han skulle vara partisk?:huvet
Mvh
Majjen

Last edited:
Lite OT men sambon min var helt bestämd på att jag skulle minsann ha en gixxer600 när jag sålde min gamla (CBF -600A, nybörjarcykel). Inget annat kom på tal, han var helt övertygad det var den perfekta hojen för mig... Vi åkte runt och provade hela hög med olika hojar, allt kul i street- och sportkategorin (jag är kort och tjock så har vissa problem med att nå ner på de flesta hojarna).

Det visade sig att den hojen var som gjort för mig :-) Surt att erkänna, men han hade rätt. Jag kunde till och med "vippa" med hojen under mig och hade inga problem med att få upp den från stödet (ja tänk att det finns dom med det problemet! Var hyfsat förnedrande ta sats och "skjuta upp" hans gixxer1000 så jag kunde få ner tårna på andra foten också när jag skulle köra den... Det hände ju att jag tog i för mkt och tippade den åt andra hållet istället. Knäckande för självförtroendet? Svar ja.)

Så grabbars envisande har ibland en poäng i sig :P

Kör på d bara

Hej!

När det gäller benämningen tanten så är den officiell, dvs helt korrekt!
Hon är 172 cm lång, har dock långa ben så hon klarar ganska höga hojar! Viktigast för henne är att hojen är snygg, lätt och praktisk för längre resor med väskor etc! Hon vill t ex ta sig runt i norra Norge nästa år. Den skall där för vara lämplig för Norges mindre bra vägar också! Den skall även gå fortare än en Harley!
Mvh
Majjen

Då ska hon ha en FZ 1000 istället, en 600 är ingen kul touringhoj i längden...

En hynda hårnet alla gånger:)
Skulle precis rekommendera det jag också. En kompis körde upp hit från Tyskland förra veckan på sin Hornet 600 -03 med två stora packväskor och en tankväska. Han har gjort 800mil hittils på den hojen den här säsongen. Går hur bra som helst tycker han.

helt utan expertis så tycker jag också att honad horny verkar vara en schysst förstahoj.

Daytonan kan vara lite hög och besvärlig som förstahoj, men känns nätt och smidig när Du väl kör den. Det finns tjejer här på forumet som hanterar 675:an alldeles utmärkt.

Men - räkna med värk i handleder och axlar tills dess man lär sig knipa ordentligt kring tanken.

FZ-6S är inget dumt val på pappret, jag skulle dock ta en ordentlig provtur efter att ha läst Neutrals åsikt. Varför inte testa en Street Triple 675 med flyscreen innan Ni slår till! Prisvärd, tar bort en hel del vind och en bättre sittställning (i f t Daytonan) för att lära sig tung MC på. Annars ryktas det om en 675 Tiger under -09...

Begagnat? Många anser SV650 vara en skithoj men jag skulle i alla fall göra en test. Det finns mycket e-baygodis till den hojen "over there" om man växer ur den för snabbt. ER-6 och Hornet är värda en test också innan man avfärdar den klassen helt.

Det är fantastiskt hur många vassa Superbikepiloter som finns på detta forum:tummenupp . Jag har egentligen skäppan full med min 675 för många år framåt om jag ska döma efter de tider som R600 eller STK600 presterar på de banor jag kört. Men så är jag ju stel, gammal och tröglärd också... För många andra verkar ju vara mogna för literhojar så fort körskolehojen ska ersättas.

Koncensus är väl att Din Quinna bör provköra några olika hojar innan Ni fattar något beslut. EDIT - och naturligtvis välja den HON gillar bäst:tummenupp . Lycka till!

Last edited:
Men förhel....

Köp en passande hoj till henne! Vad är det för snack om tjejhoj????
Inte visste jag att det såldes speciella tjej eller killhojar. Har aldrig sett det i en butik......

En passande hoj är väl en hoj som passar henne. Låt henne provsitta några hojar, se hur hon sitter och hur det känns för henne. Når hon ner på den ena men inte den andra så är nog den där hon når ner att föredra.

Köp kankse någon nyar hoj som är mer lättsvängd och har bättre bromseffekt.
Jag skulle rekommendera en 600 som förta hoj och en som inte är så tung, så som äldre ofta är.

Alltså.............

Tanten vill byta upp sig från sin Peugot scoter på 50cc! Hon vill helst ha en Yamaha FZ6-S S2 ABS

Vad är då problemet? Det är ju du som vill ha en annan hoj, hon har ju redan sagt vad hon vill ha och tjejer i allmänhet har ofta kollat lite innan de bestämmer sig.............om hon gillar den e det klart hon ska ha den, hon ska ju inte köpa den hoj DU tycker hon ska ha, det e ju bara dumt....

Han skrev väl nånstans längre upp att den skulle gå fortare änn en harley va :tungan

Tvärtemot Yamahan så presterar ER6 bättre än vad den ser ut att göra. Jag har kört min förra en hel del på bana och den var mycket trevlig där och jag lyckades köra ifrån betydligt snabbare hojar än Harleys.

Fast det är klart, en del väljer ju hoj efter hur snabbt den går på pappret, inte hur snabbt de själva kan köra. ;)

*/ ?>
Back