Tycker du gör dig väldigt löjligt som resonerar som du gör!
Rent generellt är tjejer 1 dm kortare, väger 15-20kg mindre, har kortare fingrar, har svagare muskler, har en annan (kvinnligare) form än män.
Således finns det hojar som ÄR mer eller mindre lämpliga för tjejer.
Naturligtvis finns det undantag.
Självklart måste man prova.
Eftersom frågan är ställd: Är detta en tjejhoj?
Så bör man tolka det som att det är en ganska typisk, normal tjej det är frågan om.
OBS, jag tycker absolut inte att tjejer, kvinnor, damer är sämre än män. Men man måste acceptera att vi är olika. Tack o lov!
Mats
Tycker att du är löjlig som inte kan läsa vad det står i mitt inlägg!
Om du läst hela mitt inlägg så skriver jag att man ska köpa en hoj som passar henne. Där jag bland annat skriver att hon ska provsitta då en del hojar är högre och en del lägre osv. Jag lade inte ut samma långa utlägg som dig om att tjejer oftast är kortare och har mindre händer osv, utan jag skrev kort och gott en hoj som passar henne.
Men eftersom det tydligen måste vara låååånga inlägg med alla detaljer så okej..... Det här kan även TS läsa så kan din tjej få se hur jag resonerar vid hojköp och tittar inte på vad köpare rekommenderar och så, utan vad som passar mig.
Jag är tjej, jag är kort och har korta ben. Vill jag ha en "typisk tjejhoj" (vad det nu är) eller vill jag ha något som passar mig? När jag valde min första efter haft mc-åkandet vilande ett tag köpte jag mig en Suzuki GSX-R600 och var super nöjd. Nåde ner bra på den. Kunde justera in broms/kopplingsgrepp till mina små händer. Körningsmässigt passade den mig bra. Åkte till europa med den samt körde buskörningar på onsdagar. Kanonhoj.
När min man kom in i min värld hade han två R1or. Så vi sålde min 600 för att jag skulle ta steget upp till 1000cc. Såg fram mot köra R1an. Den var busig och vilket drag den hade. Från stillastående till oj-fart gick snabbt. Men hade jag roligar på vägen med den här?
Nej, faktiskt inte. Den var mer förlåtande och jag kunde liksom låta bli lite växlingar på den än mot 600. Inte körde jag fortare och busade mer på den heller. Den var hög och jag var osäker varje gång jag stannade då jag balanserade upp dessa kg med bara stortån i marken. Den var inte lika bekväm för mig att köra. Fick aldrig till "greppen" bra utan nådde dessa med yttersta fingerspetsarna.
Jag kör även mycket bana och det var framför allt här jag märkte den stora skillnaden. Jag gick bakåt i bankörningen, inte framåt. Slutade växla och körde lika fort runt på 3-4 på R1an som när jag körde min 600. Den modell av R1 jag hade var en -00 och jag kände att det var mycket jobb med att lägga ner den i kurvorna. Kändes tung, hela hojen och stor.
Min man köpte sig senare en Kawa banhoj och tyckte att kom igen nu frugan, testa min. Upp på den och iväg på den kom jag, samt in kom jag med i depån men fick svära och hojta många gånger innan jag kom av hojen.....
Kawan var såååå hög för mig. Några fick hålla i den när jag skulle upp på den, för när den är rak hade jag mer än 5 cm ner till marken. Det är inte bara att luta hojen och hänga lite på foten när den dock väger xxx kg. Samt då jag är kort fick jag en jobbig körställning på den här.
Dock tyckte min man att vi skulle köpa oss varsin -06 Kawa banhoj vid ett tillfälle, alltid bra om båda har lika. Men jag vägrade, trots att han övertalade mig att åka och provsitta. Den hojen är för hög. Så var det bara. Hade inte alls passat mig.
Har även provkört Kawa gatuhojar och det är samma sak där att dom är på gränsen för höga och jag vill inte känna mig osäker varje gång jag ska stanna. Samt att jag kände att kawan inte passade min körning.
Efter som jag vid det här läget tyvärr förlorade både min far och farmor inom loppet efter varandra så fick jag en liten slant i arv och tänkte att nu eller aldrig kan jag köpa mig en nyare hoj. En hoj jag vill ha. En som passar mig.
Jag gick tillbaka till en GSX-R 600 fast 06 som är helt underbar att köra. Bromsarna är så kanon, tar underbart. Jag når bros/kopplingsgrepp bra, sitter bra, når ner bra. Fotpinnar och växelpedal passar mina små fötter. Nu går det undan på banan igen och jag "piskar" även 1000cc

Från första gången på den här hojen har jag älskat den, den passar mig som handsken. Att säga att det är en tjejhoj då borde nog alla killar som körde Vedic var "tjejer" i så fall. Zyp Zuber, Crazy Mike, Pappunen osv.
Så det jag vill säga är att skit i vad en del säger om tjejhoj eller inte och vad en del säljare rekommenderar till tjejer eller killar. Ta det som passar för personen som ska köra den och inget annat.
Min man köpte sig en GSX-R600 banhoj han med ,men funderar på att byta. Han är lång och den här passar inte hans körstil. Han gillar Kawan eller Honda bättre. Men min man måste nog vara tjej

för han kör 600 i Race Rookie 600!
Senaste racet som var ihopslaget 600cc och 1000cc kom han 6 totalt av 32 startande. Hade många 1000cc efter sig. Så det går alltså att köra järnet och ha skitkul på en 600 med.
Jag har även testat ny R1or och R6, nyar 600 kontra 1000cc och för mig passar hela tiden 600 bättre. Vare sig det är gatuhoj eller banhoj.
Försök få provköra hojar och låt henne verkligen testa sig fram vad hon gillar bäst själv. Vad som passar henne!
(blev äckligt långt men tydligen måste man göra det för att inte missuppfattas när man skriver köp en passande hoj

)
Ha en bra dag
Hmm!
Var inne med "gumman" dels på ett Yamaha Center, en Harley Butik samt en Traja affär idag. Ingen av säljarna rekommenderade t ex en Harley Electra Glide, Honda goldwing, Traja Rocket eller en R1:a till henne, de gjorde precis som du föreslog en "liten" hoj runt 600 cc.
När jag också visade intresse på en ny hoj föreslog ingen en 600 cc till mig

.När "gumman" frågade vad de flesta tjejer åker på svarade samtliga säljare att de oftast hamnar runt 600cc.
Nu vill hon inte längre ha någon 600 cc:are utan något större dock smidigt runt 900 cc

. Nu blir det att fortätta åka runt till affärerna nu vill hon ha något mer "könsneutralt" att åka på.
Hmm! om det inte är någon skillnad på könen varför är det då ingen kille med i norska hojklubben Back Pack Riders?

Hittills är det bara tjejer där!
Mvh
Majjen
Menade verkligen inget illa med min rubrik "Tjejhoj", satte den t om inom " tecken. En mindre kille föredrar säkerligen också en mindre hoj. Ser dock fler tjejer som t ex rider en liten H.Sportster än en Night Rod!
Mvh
Majjen
Majjen, läs från där jag skriver hur jag valt hoj efter mig i mitt senaste inlägg (svar till mats). Tyvärr blev det väldigt långt men där kanske finns lite bra fakta att tänka på inför hennes hojköp.
Lycka till