Det är inte helt enkelt det här. Ja, du vill alltid ligga runt maxeffekt för att få bäst acceleration vid en given hastighet. Det betyder att om vi hade en steglös växellåda så skulle den få arbeta på det varvtal där vi finner maxeffekten. I en vanlig växellåda däremot finner vi att hojen accelererar hårdast på vridmax. Hur går detta ihop? Jo, tänk dig att du ligger på vridmax på en viss växel, då har du bästa accelerationen på den växeln. Dock hade du kunnat få ännu bättre acceleration om du kunde växla ned hojen så att du hamnde på effektmax. På effektmax är vridmomentet i motorn lägre men detta vägs upp av att du nu använder lägre utväxling.Juha-p skrev:2115919Bäst acceleration borde väl fås om man ligger på det varvtal där du har mest effekt, bra vrid e väl bra att ha när du tappar toppen på effektkurvan ( går för lågt i varvtal ) Alltså gäller det att kunna köra på optimala varvtal där du har mest effekt hela tiden för att få en bra acceleration. Vrid e väl bra att ha om man rullar på tex 2500 varv och vill snabbt komma upp till maxeffekten som kanske ligger på 7000 varv. ??? eller ??? Borde vara en väl optimerad kombination av effekt o vrid som ger bäst acc![]()